کاهش ۱۳ هزار تومانی قیمت گوشت مرغ

تاریخ ارسال : 05 دسامبر 2022 ساعت : 10:45 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
کاهش 13 هزار تومانی قیمت گوشت مرغ

قیمت گوشت مرغ در هفته‌های گذشته به‌تدریج رو به کاهش بوده است و بعد از کاهش 10 هزار تومانی نسبت به نرخ مصوب دولتی، حالا قیمت مرغ در میادین میوه و تره‌بار تهران به زیر ۵۰ هزار تومان کاهش یافت. قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه دیروز یکشنبه، 13 آذر در میادین میوه و تره‌بار با هزار تومان کاهش به 49 هزار و 800 تومان رسید. کاهش قیمت مرغ گرم به زیر 50 هزار تومان در حالی است که قیمت مصوب مرغ در حال حاضر 63 هزار تومان است.

بنابر این گزارش، قیمت مرغ در روز نهم آذرماه در میادین میوه و تره‌بار 50 هزار و 800 تومان به فروش می‌رسید. ضمن اینکه قیمت مرغ گرم تازه در میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار در هفته قبل از آن به 53 هزار و 200 تومان و بعضاً 51 هزار و 600 تومان نیز رسیده بود. قیمت مرغ پس از اصلاح ارز ترجیحی به 59 هزار و 500 تومان و پس از آن با انتقاد تولید کنندگان کیلویی 63 هزار تومان مصوب شد.

رضا مبصری دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره دلایل کاهش قیمت مرغ در روزهای گذشته گفته بود: «کاهش قیمت مرغ با افزایش تولید و همزمان با کاهش تقاضا همراه شده است. ما در شرایط فعلی به میزان سال گذشته و حتی بیشتر جوجه یک روزه تولید کرده‌ایم. تعداد جوجه‌ریزی شاخص اصلی در صنعت مرغداری محسوب می‌شود و با توجه به افزایش آن با رشد عرضه روبه‌رو شده‌ایم.» وی تولید مرغ را در یک بازار رقابتی در کشور به علت فعالیت 20 هزار تولیدکننده مرغ عنوان کرد که قیمت‌گذار نیستند بلکه قیمت‌پذیر هستند. به گفته مبصری، به علت وجود تعداد بالای تولیدکنندگان مرغ و طیور در کشور، تولیدکننده امکان پایین آوردن قیمت‌ها را ندارد بلکه مکانیسم قیمت‌گذاری خود به خود قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

افزایش میزان جوجه‌ریزی در دو ماه گذشته یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش قیمت مرغ قلمداد می‌شود زیرا با تولید 108 میلیون قطعه جوجه در ماه برای مصرف داخل، با مازاد جوجه‌ریزی مواجه شده‌ایم. به عبارت دیگر تولیدکننده افزایش جوجه‌ریزی داشته و مرغ را تولید کرده و اکنون مجبور به فروش محصول با قیمتی به مراتب کمتر از نرخ مصوب است.

میزان جوجه‌ریزی در شهریور امسال 96 میلیون قطعه، مهرماه 109 میلیون قطعه و در آبان ماه به 127 میلیون قطعه رسیده است. این افزایش جوجه‌ریزی باعث رشد تولید شد در شرایطی که قدرت خرید کاهش پیدا کرده است. بنابراین با عرضه بیش از تقاضا مواجه هستیم و کاهش قیمت مرغ حاصل میزان عرضه و تقاضا در کشور است.

با توجه به افزایش میزان تولید پیش‌بینی این است که تا پایان سال‌جاری در بحث تولید و عرضه مرغ هیچ‌گونه مشکلی وجود نداشته باشد زیرا تولید و عرضه کافی و بیش از مصرف انجام گرفته است.

دولت صادرات مرغ گرم به کشورهای همسایه را نیز در راستای حمایت از تولید داخل در دستور کار قرار داده است. در همین راستا اخیراً کویت تقاضای صادرات مرغ از ایران را کرده که فرصت بسیار مغتنمی است تا وزارت جهاد، مرغ مازاد را به این کشور صادر کند.

طبق اعلام مرکز آمار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهر ۱۴۰۱ به ١٣١ هزار و 891 تن رسیده است. بر این اساس گوشت ماکیان (مرغ و خروس) با ١٢٩ هزار و 697 تن، ۹۸٫۳ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. 

وزارت جهادکشاورزی در هفته‌های گذشته اعلام کرد با توجه به ذخایر مناسب شرکت پشتیبانی امور دام، اقدام به عرضه گوشت مرغ منجمد برای مصرف‌کننده و تنظیم بازار کرده است. حسین دماوندی‌نژاد معاون امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی پیش از این درباره برنامه‌های وزارت جهاد برای تعادل عرضه و قیمت مرغ در بازار گفته بود:‌ تلاش می‌کنیم عرضه مرغ منجمد به بازار محدود ‌شود، قیمت مرغ منجمد هم به کیلویی 50 هزار تومان افزایش می‌یابد تا تقاضا به سمت مرغ گرم پیش رود.

شرکت پشتیبانی امور دام تا پیش از این با توجه به ذخیره‌سازی گوشت مرغ برای متعادل ساختن نرخ مرغ اقدام به عرضه مرغ منجمد کرده بود اما در روزهای گذشته فروش آن را متوقف کرد زیرا به‌وفور در واحدهای صنفی و مراکز میادین میوه و تره‌بار توزیع شده است.

دیدگاه شما

خبرنامه