خیابان پورشه در اتریش تغییر نام می‌دهد

تاریخ ارسال : 17 دسامبر 2022 ساعت : 9:59 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
خیابان پورشه در اتریش تغییر نام می‌دهد

شهری در اتریش خیابانی را که به افتخار بنیانگذار شرکت سازنده خودروهای لوکس، پورشه نامگذاری کرده بود به دلیل ارتباط گذشته فردیناند پورشه با حکومت نازی تغییر نام می‌دهد.

مسئولان شهر لینتس در حالی تصمیم به تغییر نام این خیابان گرفته‌‌اند که نتیجه یک پژوهشِ مدت‌ها مورد غفلت قرار گرفته از همراهی فردیناند پورشه با دولت رایش سوم در پیشبرد اهداف حکومت نازی حکایت کرده است.

یک سخنگوی شهرداری لینتس به خبرگزاری فرانسه گفت که شورای شهر باید هفته آینده در خصوص این تصمیم نظر خود را اعلام کند؛ با این حال هنوز نام جدیدی برای خیابان پورشه از سوی مسئولان شهر اعلام نشده است.

در بیانیه شهراری لینتس آمده است: فردیناند پورشه «نقشی محوری در اقتصاد جنگی ناسیونال سوسیالیسم ایفا کرد و فعالانه در زمینه ترویج کار اجباری اسیران جنگی و زندانیان اردوگاه‌های کار اجباری تلاش کرد.»

این بیانیه می‌افزاید که فردیناند پورشه بدین ترتیب با «بستن چشمان خود به روی شرایط غیرانسانی» به نوعی با مرگ اسیران جنگی و زندانیان اردوگاه‌های کار اجباری کنار آمد.

شهر لینتس در سال ۲۰۱۹ شش کارشناس را مأمور بررسی روابط گذشته فردیناند پورشه و تعامل او با دولت رایش سوم کرده بود.

کارشناسان پس از انجام تحقیقات لازم در گزارش خود که ماه نوامبر منتشر شد پورشه را در ردیف افرادی قرار دادند که «فعالانه ایدوئولوژی نژادپرستانه و یهودستیزانه حکومت نازی را ترویج می‌کردند.»

نشریه آلمانی کوریِر در گزارشی اعلام کرده است که مسئولان شرکت خودروسازی پورشه از این تصمیم شهر لینتس حمایت نمی‌کنند.

به نوشته این روزنامه، مدیریت شرکت پورشه معتقد است که «هیچ پیشرفت اجتماعی با پاک کردن تاریخ در فضای عمومی حاصل نخواهد شد.

علاوه بر «جاده پورشه»، سه بزرگراه دیگر در اتریش که نامگذاری آنها نوعی احترام و بزرگداشت به شخصیت‌های جنجالی تشخیص داده شده است، تغییر نام خواهند داد.

اتریش هنوز خیابان‌ها و یا مجسمه‌هایی دارد که به رغم تغییر نام برخی از آنها یا مخدوش شدن توضیحات پلاک‌های نصب شده روی آنها، همچنان بحث برانگیز تلقی می‌شوند.

زادگاه آدولف هیتلر که در سال ۱۹۳۸ توسط آلمان نازی به این کشور ملحق شد از دیرباز خود را قربانی نازیسم معرفی کرده و همدستی بسیاری از اتریشی‌ها در جنایات رایش سوم را انکار می کند.

دیدگاه شما

خبرنامه