مشهورترین موتورسیکلت های ۶ سیلندر دنیا

تاریخ ارسال : 26 نوامبر 2022 ساعت : 3:12 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
مشهورترین موتورسیکلت های 6 سیلندر دنیا

موتورسیکلت برای قدرت موتور بالا نیازمند به سیلندر بیشتری هستند و سیلندر موتورسیکلت ها بین یک تا شش سیلندر متفاوت می باشد. تولید کنندگان موتورسیکلت توانسته اند موتورسیکلت های دو یا چهار سیلندری را طراحی و تولید کنند که همانند موتورسیکلت های شش سیلندر کاربرد دارند. 

سیلندر چیست؟

سیلندر قطعه ای استوانه ای در داخل موتور می باشد که دو طرف آن باز می باشد و در درون آن قطعه ای به نام پیستون قرار گرفته شده است. موتورسیکلت های تک سیلندر تا ۶ سیلندر زیادی تاکنون تولید شده اند و هر چه تعداد سیلندر ها بیشتر باشد قدرت موتور موتورسیکلت نیز بالاتر می رود. البته امروزه از موتورسیکلت های شش سیلندر استفاده کمی می شود و می توان گفت به دلیل هزینه های بالای آن می باشد.

تاریخچه موتورسیکلت های شش سیلندر

شرکت های هوندا و ام وی آگوستا از اولیت تولید کنندگان موتورسیکلت شش سیلندر هستند که فقط یک عدد تولید نمودند. اما اولین تولید کننده موتورسیکلت های شش سیلندر به صورت زیاد و انبوه را کمپانی بنلی انجام داد. 

ام وی آگوستای ایتالیایی برای شرکت در مسابقات موتورسواری اولین موتور خود را با شش سیلندر در سال ۱۹۵۷ تولید کرد که حجم انجین آن ۳۵۰ سی سی بود. این موتورسیکلت تا حجم ۵۰۰ سی سی نیز به صورت آزمایشی تولید شد که فقط یک عدد بود.

همچنین شرکت هوندا نیز برای شرکت در مسابقه جایزه بزرگ شروع به تولید موتورسیکلتی شش سیلندر خطی با پیشرانه ۲۴۹ سی‌سی را تولید نمود که ۲۴ سوپاپ داشت. این موتورسیکلت در سال ۱۹۶۴ تولید و معرفی شد. همچنین برلی شرکت در کلاس ۳۵۰ سی سی حجم موتورسیکلت را به ۲۹۷ سی سی ارتقا داد و فقط مختص مسابقه بود و به تولید انبوه نرسید. 

مشهورترین موتورسیکلت های شش سیلندر

موتورسیکلت های زیادی با شش سیلندر توسط شرکت های بزرگ و معتبر طراحی شده اند که جزو مشهورترین موتورسیکلت های تک سیلندر می باشند. در ادامه به چند موتورسیکلت شش سیلندر مشهورترین خواهیم پرداخت.

بنلی sei 750

بنلی sei 750

موتورسیکلت 750 sei در سال۱۹۷۲ به تولید انبوه رسید. این موتورسیکلت توسط شرکت ایتالیایی بنلی طراحی و تولید شده است و تا سال ۱۹۷۸ این موتورسیکلت در خط تولید قرار داشت. موتورسیکلت بنلی sei750 حجم ۷۴۷ سی سی داشت و همچنین مجهز به سیستم هوا خنک می باشد. پیشرانه این موتورسیکلت الهام گرفته از هوندا cb500 می باشد که به موتور چهار سیلندر یک سر سیلندر جدید اضافه شده است و موتورسیکلتی با شش سیلندر خطی طراحی شده است. حداکثر قدرت این موتورسیکلت ۷۶ اسب بخار می باشد و دور موتور آن ۹۰۰۰ دور در دقیقه می باشد. همچنین مجهز به دو خروجی اگزوز سه تایی بود و دارای سیستم کاربراتوری بود. به دلیل موفقیت این موتورسیکلت در کلاس تورینگ شرکت بنلی تولید حجم ۹۰۰ سی سی آن را نیز آغاز کرد.
 

هوندا CBX

هوندا CBX

موتورسیکلت های هوندا CB شناخته ترین نوع هوندا هستند که از مشهورترین آن می توان به مدل CBX اشاره نمود. موتورسیکلت CBX در سال ۱۹۷۸ تولید شد و مجهز به شش سیلندر خطی بود. حجم این موتورسیکلت ۱۰۴۷ سی سی بود و بالاترین توان این موتورسیکلت ۱۰۵ اسب بخار و نیروی گشتاوری آن ۸۵ نیوتن متر بود. مجهز به گیربکس ۵ سرعته بود که شتابی در حدود ۱۱.۹ ثانیه به آن می داد و با وزن بالایی که این موتورسیکلت داشت می توانست آن را به سرعت ۲۱۸ کیلومتر بر ساعت برساند. این موتورسیکلت شش سیلندر کلاسیک صدایی شبیه به خودروهای فرمول یک داشت. نمونه تورینگ این موتورسیکلت نیز بعد ها تولید شد که محبوبیت زیادی نداشت. 


کاوازاکی Z1300

کاوازاکی Z1300

موتورسیکلت Z1  از موتورسیکلت های چهار سیلندر شرکت کاوازاکی بود که بعد از مدتی شروع به تولید موتورسیکلت سریع تر دیگری به نام Z1300 نمود که شش سیلندر داشت‌. این موتورسیکلت به دلیل رقابتی که بین هوندا و کاوازاکی بود تولید شد و کاوازاکی این موتورسیکلت را با پیشرانه ۱۲۸۶ سی‌سی تولید نمود و در آن از سیستم آب خنک استفاده نمود. همچنین مجهز به سه کاربراتور دو دهانه بود و حداکثر قدرت و توان آن ۱۲۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۱۵ نیوتن متر داشت‌. این موتورسیکلت از قیمت بالایی برخوردار بود و به دلیل وزن و طول زیادی که داشت برای افراد مبتدی مناسب نبود و در اروپا فروش خوبی نداشت.

ب ام و سری ۱۶۰۰

ب ام و سری ۱۶۰۰

این موتورسیکلت برای رقابت با هوندا تولید شده است و از کمترین طول پیشرانه در موتورسیکلت های شش سیلندر دیگر بهره برده است‌. کاهش طول به بالا رفتن هندلینگ کمک خواهد نمود. این موتورسیکلت دارای تجهیزاتی چون گرم کن صندلی و فرمان، سیستم‌ چراغ جلوی تطبیقی که متناسب با شیب مسیر و در هنگام دور زدن وضعیت آن تغییر پیدا می کند. کنترل و مدیریت پیشرانه این موتورسیکلت بسیار پیشرفته می باشد اما نتوانسته هم تراز هوندا گلدوینگ شود.

هوندا گلدوینگ

هوندا گلدوینگ

هوندا در سال۱۹۷۴ از مدل گلدوینگ خود با چهار سیلندر رونمایی کرد و به دلیل رقابت های زیادی که وجود داشت به فکر افزایش حجم موتور و همچنین افزایش تعداد سیلندر افتاد. هوندا در سال ۱۹۸۷ موتورسیکلت گلدوینگ شش سیلندر خود را روانه بازار کرد و جزو محصولات پرفروش این شرکت به حساب می آید. حجم موتورسیکلت شش سیلندر گلدوینگ ۱۵۲۰ سی سی می باشد و توان این موتورسیکلت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر می باشد. وزن این موتورسیکلت حدود ۳۶۰ کیلوگرم می باشد که این وزن مشکلی ایجاد نکرده است. این موتورسیکلت با حجم های مختلفی تولید شده است و در سال ۲۰۱۷ موتورسیکلت گلدوینگ با حجم ۱۸۳۳ سی سی وارد بازار شد که ۱۲۵ اسب بخار توان و قدرت داشت و همچنین نیروی گشتاور آن به ۱۷۰ نیوتن متر می رسد. البته باید گفت که افزایش وزن ۵ کیلوگرمی آن نیز مشکلی ایجاد نکرده است و عملکرد نرم و آرامی را دارد. 

جمع بندی نهایی

 موتورسیکلت های شش سیلندر زیادی توسط شرکت های معتبری تولید شده اند تا بتوانند قدرت و موتور را بالاتر ببرند. به طور کلی با افزایش هر سیلندر قدرت موتور نیز افزایش پیدا می کند. سیلندر قطعه ای در داخل موتور می باشد که به صورت های مختلفی نصب می شود و همچنین درون سیلندر پیستون قرار دارد. 

شرکت های هوندا، ام وی آگوستا و بنلی از اولین تولیدکنندگان موتورسیکلت های شش سیلندر هستند که در ابتدا برای شرکت در مسابقات این موتورسیکلت ها را تولید نمودند. کاوازاکی Z1300، هوندا گلدوینگ، بنلی 750 sei و … موتورسیکلت های شش سیلندر مشهورترین دنیا هستند./ مجله هوندا

دیدگاه شما

خبرنامه