ارسال ۲۰۰ دستگاه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران

تاریخ ارسال : 24 دسامبر 2022 ساعت : 10:10 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
ارسال 200 دستگاه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران

به احتمال زیاد نام شرکت اسپیس ایکس و مدیر جنجالی آن ایلان ماسک را بسیار شنیده‌اید. این شرکت که بیشتر در حوزه محصولات هوا‌فضا، اکتشاف‌فضایی و مخابراتی کار می‌کند، به تازگی خبر داده است که به احتمال زیاد در هفته‌های آینده پرتاب ماهواره‌های نسل دوم را شروع می‌کند تا ظرفیت شبکه اینترنت ماهواره‌ای خود را افزایش دهد. البته اسپیس ایکس باید منتظر مجوز کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) بماند که مسئول بررسی درخواست این شرکت و صدور مجوز است. نسل دوم این ماهواره‌ها بسیار پیشرفته‌تر از نسل اول هستند و با عملیاتی شدن آن انقلاب بزرگی در جهان اینترنت به وجود خواهد آمد. این در حالی‌ است که روز گذشته روزنامه آمریکایی و معروف «وال استریت ژورنال» مدعی شد حدود 200 دستگاه دریافت‌کننده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران فرستاده شده است. در این مطلب درباره  چشم انداز اینترنت ماهواره ای  بیشتر خواهید خواند.

 تکان اساسی ماسک به دنیا!

ماهواره فضایی با سرعت چرخش زمین، دیش ماهواره مستقر در محل و روتر از تجهیزات موردنیاز برای اتصال به اینترنت ماهواره‌ای است. به این ترتیب دریافت و انتقال داده‌ها از طریق دیش‌های ماهواره‌ای کوچک در سطح زمین و ارتباط با ماهواره‌های مخصوص در فضا شکل می‌گیرد. از آن جا که ماهواره‌های استارلینک به زمین بسیار نزدیک هستند سرعت بالاتر و تاخیر بسیار پایین‌تری نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر اینترنت ماهواره‌ای دارند. هزینه ماهانه استفاده از این سرویس ۱۱۰ دلار اعلام شده است که هزینه مالیات و خرید تجهیزات هم به آن اضافه خواهد شد.

وزن ماهواره‌های نسل دوم چندبرابر ماهواره 260 کیلوگرمی نسل اول است. پرتاب نسل دوم  ماهواره های استارلینک می‌تواند افزایش ظرفیت شبکه و ارتباط مستقیم با تلفن‌های هوشمند را به دنبال داشته باشد.

گفته شده ایلان ماسک به دنبال اتصال مستقیم گوشی‌های همراه به اینترنت ماهواره‌ای بدون دیش است که انقلابی در اینترنت به وجود خواهد آورد و با استفاده از این فناوری از هرجای دنیا فقط با تلفن همراه بدون نیاز به دیش یا حتی زیر ساخت تلفن همراه و…  می توانید به اینترنت متصل شوید و این یعنی یک تکان اساسی در دنیا! هم‌اکنون تعداد مشترکان فعال این شرکت از مرز یک میلیون عبور کرده و آمار مشترکان در ماه مارس (اواسط اسفند سال گذشته  تا اواسط فروردین امسال) 250 هزار مشترک بوده است.

سرمایه گذاری شگفت انگیز 

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک مدتی ا‌ست بر سر زبان‌ها افتاده است. این پروژه شرکت اسپیس ایکس در پایان سال 2020 با سرمایه‌گذاری عظیمی به  مبلغ 885 میلیون دلار (حدود 36 بیلیون تومان) آغاز شد و در دو سال گذشته پیشرفت زیادی داشته است. هم اکنون بیش از 2 هزار ماهواره استارلینک فعال است. ماسک در مصاحبه‌ای اعلام کرده اینترنت استارلینک در آینده در تمام نقاط جهان به جز قطب شمال و جنوب و حتی برای مسافران هواپیماهای مسافربری در دسترس خواهد بود. البته بعد از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، ماسک امکان استفاده از این اینترنت را در اوکراین فراهم کرد.  

تاثیر نسل دوم بر جهش دنیای فناوری 

دنیای مدرن به تجهیزات مدرن نیاز دارد و گویا نسل دوم ماهواره‌های استارلینک هم قرار است سهم خود را در ارائه این دنیای مدرن انجام دهد. این که نسل دوم ماهواره‌های استارلینک چه دستاوردی به همراه خواهد داشت که آن را مساوی با انقلاب اینترنت در دنیا می‌دانند، از مهم‌ترین سوال‌های پیش روی ماست. اغراق‌آمیز است که فکر کنیم با چرخش این ماهواره‌ها در مدار زمین فیلترینگ برای همیشه از بین می‌رود اما در آینده اوضاع تغییر جدی خواهد کرد.

همچنین پرتاب این ماهواره‌ها استفاده آسان و امنیت بیشتر در مواقع بروز بحران‌های طبیعی مانند سیل و زلزله را به همراه دارد و به واسطه اتصال به آن تمام مسیرهای جهان با جهت‌یابی آسان، کف دست‌تان خواهد بود. البته تاثیر این ماهواره‌ها روی اینترنت اشیا نیز یکی از ملموس‌ترین اتفاقات پیش‌رو خواهد بود. طوری که فرد می تواند از دور افتاده ترین نقاط دنیا  وسایل منزلش را در نقطه ای دیگر کنترل کند. از استفاده از جاروبرقی و سیستم نوری هوشمند گرفته تا پرینتر هوشمند در محل کار و شهری که در آن همه چیز هوشمند خواهد بود و استفاده از زمان به معنای واقعی و طلایی‌ خود برخواهد گشت./ خراسان

دیدگاه شما

خبرنامه