پنج روند مالی که در سال ۲۰۲۲ از بین رفت

تاریخ ارسال : 25 دسامبر 2022 ساعت : 2:25 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

بدترین شگفتی‌های بازارهای مالی اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی که بدیهی انگاشته می‌شود ناگهان زیر سوال می‌رود. سرمایه گذاران در سال 2022 دوران سختی را سپری کردند. روندهای زیادی در طول سال تغییر جهت داد. در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم:


پایان پول ارزان
مورخان مالی آینده، با نگاهی به دهه 2010، شگفت زده خواهند شد که مردم واقعاً فکر می کردند که نرخ بهره برای همیشه نزدیک به صفر خواهد ماند. حتی در سال 2021، خانه‌های سرمایه‌گذاری معتبر مقالاتی با عناوینی مانند: «چرا نرخ بهره پایین می‌ماند» منتشر می‌کردند. هزینه های استقراض ده ها سال در حال کاهش بوده است. ترکیبی از بحران مالی جهانی 09-2007 و همه گیری کووید-19 به نظر می رسید که آنها را برای همیشه به زمین چسبانده است.
در سال 2022، تورم زیاد مداوم چسب را حل کرد. فدرال رزرو آمریکا سریعترین چرخه انقباض خود را از دهه 1980 آغاز کرد و محدوده هدف برای نرخ بهره معیار خود را بیش از چهار درصد به 4.25-4.5 درصد افزایش داد. سایر بانک های مرکزی نیز دنباله رو آن بودند. بازارها انتظار دارند در سال 2023 روند صعودی نرخ ها متوقف شود و قله های بین 4.5 تا 5 درصد در بریتانیا و آمریکا و 3 تا 3.5 درصد در منطقه یورو باشد. اما احتمال اینکه آنها سقوط کنند بسیار اندک است. دوران پول آزاد به پایان رسیده است.


مرگ رونق طولانی بازار
یک ضرب المثل می گوید: بازارهای گاوی پیر نمی شوند، آنها توسط بانک های مرکزی به قتل می رسند. سال 2022 هم همینطور بود. از عمق پس از بحران مالی در سال 2009 تا اوج آن در پایان سال 2021، شاخص s&p 500 سهام پیشرو آمریکایی 600 درصد افزایش یافت. اما سقوط آن امسال ثابت شد، با یک چهارم کاهش به پایین ترین حد خود در سال جاری. شاخص سهام جهانی msci  20 درصد کاهش یافته است.
سهام تنها طبقه دارایی نیست که مورد تهاجم قرار گرفته است. قیمت سهام تا حدی به این دلیل کاهش یافته است که نرخ بهره افزایش یافته است، بازده اوراق قرضه را افزایش داده و دارایی‌های پرریسک‌تر را در مقایسه جذاب‌تر کرده است. همین مکانیسم قیمت اوراق قرضه را پایین آورد تا بازدهی آنها را با نرخ های رایج هماهنگ کند. اوراق قرضه جهانی، آمریکا، اروپا و بازارهای نوظهور به ترتیب 16، 12، 18 و 15 درصد کاهش یافته است. چه قیمت ها بیشتر کاهش یابد یا نه، “بازار گاوی در همه چیز” به پایان رسیده است.


سرمایه در حال تبخیر
سرمایه نه تنها در سال های آخر بازار گاوی ارزان بود، بلکه به ظاهر در همه جا بود. برنامه‌های تسهیل کمی (qe) بانک‌های مرکزی که در طول بحران مالی برای تثبیت بازارها ابداع شده بودند، در طول همه‌گیری دچار مشکل شدند. بانک های مرکزی آمریکا، بریتانیا، منطقه یورو و ژاپن با هم بیش از 11 تریلیون دلار پول تازه ایجاد شده را بیرون ریختند و از آن برای جمع آوری دارایی های “ایمن” مانند اوراق قرضه دولتی و کاهش بازده آنها استفاده کردند.
این امر سرمایه گذاران را در جستجوی بازده به گوشه های سوداگرانه تر بازار سوق داد. به نوبه خود، این دارایی ها رونق گرفت. در دهه منتهی به سال 2007، شرکت‌های آمریکایی 100 میلیارد دلار از مخاطره‌آمیزترین بدهی‌های پربازده را در سال منتشر کردند. در دهه 2010 آنها به طور متوسط 270 میلیارد دلار بودند. در سال 2021 آنها به 486 میلیارد دلار رسیدند.
این روند امسال سه چهارم کاهش یافته است. فدرال رزرو و بانک انگلستان برنامه های خرید اوراق قرضه خود را معکوس کرده اند. بانک مرکزی اروپا نیز در حال آماده شدن برای انجام همین کار است. ارزش ادغام‌ها نیز کاهش یافته است. وفور سرمایه به کمبود سرمایه تبدیل شده است.


ارزش بر رشد غلبه می کند
دوره صعودی زمان آزاردهنده ای برای سرمایه گذاران «ارزشی» بود، که به دنبال سهامی هستند که نسبت به درآمد یا دارایی های خود ارزان هستند. نرخ‌های بهره پایین و ریسک‌پذیری ناشی از برنامه‌های تسهیل کمی، این رویکرد محتاطانه را کاملاً از بین می برد. در عوض، سهام «رشد» که سودهای انفجاری آتی را با قیمتی بالا در مقایسه با درآمدهای فعلی نوید می‌دادند، به سرعت پیش رفتند. از مارس 2009 تا پایان سال 2021، شاخص سهام رشد جهانی msci با ضریب 6.4 افزایش یافت که بیش از دو برابر افزایش شاخص ارزش معادل بود.
امسال، افزایش نرخ بهره این وجه را تغییر داد. با نرخ های 1 درصد، برای داشتن 100 دلار در مدت ده سال، باید 91 دلار را به حساب بانکی واریز کنید. با نرخ های 5 درصد، فقط باید 61 دلار را کنار بگذارید. پایان پول ارزان افق دید سرمایه گذاران را کوتاه می کند و آنها را وادار می کند که سودهای فوری را به سودهای آینده دور ترجیح دهند. سهام رشد تمام شده است.


انفجار مجدد کریپتو
کسانی که فکر می کنند ارز دیجیتال برای هیچ چیز به جز قمار و فعالیت های مشکوک خوب نیست، نمی توانند به نمونه ای بهتر از سقوط ftx امیدوار باشند. صرافی رمزارز سام بنکمن-فرید ظاهراً چهره قابل احترام این صنعت بود. با این حال، در ماه نوامبر، شرکت با از دست رفتن حدود 8 میلیارد دلار از سرمایه مشتری، به ورشکستگی سقوط کرد.


سقوط ftx نشانه ترکیدن حباب اخیر کریپتو بود. در اوج خود در سال 2021، ارزش بازار همه ارزهای دیجیتال تقریباً 3 تریلیون دلار بود که از نزدیک به 800 میلیارد دلار در ابتدای سال افزایش یافته بود. از آن زمان به حدود 800 میلیارد دلار کاهش یافته است. به گزارش فولاد ایران، مانند خیلی چیزهای دیگر، ریشه این ماجرا در دوران پول ارزان و فراوان و ذهنیت هر چیزی است که ایجاد کرده است.


منبع: اکونومیست
ترجمه: ف. اسکندرخو

دیدگاه شما

خبرنامه