چشم امید گازپروم روسیه به بازار چین

تاریخ ارسال : 02 ژانویه 2023 ساعت : 2:59 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

با استناد به اظهارات الکساندر میلر، مدیر اجرایی گازپروم، صادرات گاز طبیعی این غول انرژی در سال جاری نزدیک به 50 درصد کاهش یافته و به 100.9 میلیارد متر مکعب در خارج از اتحاد جماهیر شوروی سابق رسیده است که این کمترین میزان از سال 2000 است. این کاهش نتیجه ترکیبی از رویدادها، از جمله کاهش جریان خطوط لوله روسیه به اروپا در پی رگبار تحریم‌هایی بود که اتحادیه اروپا علیه مسکو پس از حمله روسیه به اوکراین اعمال کرد.


دلیل دیگر این کاهش، تغییر متعاقب اتحادیه اروپا به LNG در تلاش برای کاهش وابستگی انرژی خود به روسیه بود.


در همین حال، میلر در سخنرانی پایان سال خود خاطرنشان کرد که تقاضای جهانی گاز در سال جاری 65 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است که 55 میلیارد مترمکعب آن مربوط به اروپا می شود. وی افزود: “با این حال، در آینده تقاضای جهانی گاز افزایش خواهد یافت و گازپروم در حال آماده شدن برای این رشد است.”


به گفته وی، چین قرار است 40 درصد از رشد تقاضای گاز جهانی را به خود اختصاص دهد. میلر گفت که گازپروم با قرار گرفتن در جهت بهره مندی از این چشم انداز، قصد دارد صادرات گاز خود به چین را به زودی به 48 میلیارد متر مکعب افزایش دهد.


به عنوان بخشی از محور انرژی روسیه به آسیا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اوایل ماه جاری، میدان گازی کوویکتا در شرق سیبری را افتتاح کرد، پروژه‌ای که مدت‌ها در حال انجام است و گاز چین را تامین می‌کند. این میدان دارای ذخایری است که 1.8 تریلیون متر مکعب تخمین زده شده است و بزرگترین میدان در شرق سیبری است که تاکنون کشف شده است.


به گزارش فولاد ایران، آسیا پس از جدایی از اروپا به مقصد صادرات انرژی روسیه تبدیل شده است، چین بزرگترین مشتری روسیه در این قاره و هند در رده دوم قرار دارد.


منبع: Oilprice
ترجمه: ف. اسکندرخو

دیدگاه شما

خبرنامه