چگونه در خرید طلا فریب نخوریم؟

تاریخ ارسال : 07 ژانویه 2023 ساعت : 11:48 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
چگونه در خرید طلا فریب نخوریم؟

طلا و جواهر نوعی اکسسوری و فلز گران بها است که برای تهیه هر کدام از انواع آن‌ها باید هزینه هنگفتی را پرداخت کنید و این هزینه بالا به علت ارزشمند بودن این فلز است. افراد زیادی از خرید طلا به عنوان روشی برای سرمایه گذاری استفاده می‌کنند؛ به همین علت باید هنگام خرید نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید بهترین خرید را داشته باشید. به ویژه اگر قصدخرید طلا اینترنتی را دارید باید به نکات مهمی که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم توجه کنید.

نکات مهمی که باید هنگام خرید طلا بدانید

اگر قصد خرید طلا دارید لازم است که نکاتی را بدانید تا فریب نخورده و با کمترین ضرر خرید خود را انجام دهید. در وهله اول توجه داشته باشید که خرید طلا نو با دست دو تفاوت دارد که در این بخش به هر کدام از آن‌ها به طور مجزا می‌پردازیم.

برای خرید طلا نو به موارد زیر توجه داشته باشید.

معتبر بودن مرکز خرید

اعتبار مرکز خرید از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به این علت که این اطمینان را به شما می‌دهد که طلا خریداری شده اصل و با کیفیت است؛ به طور مثال اگر قصد خرید انگشتر طلا زنانه را دارید سعی کنید از مرکز خرید معتبری این انگشتر را تهیه کنید تا با خیالی آسوده انگشتر اصل خود را در اختیار داشته باشید.

فاکتور خرید

دریافت فاکتور از اهمیت بالایی برخوردار است. به نوعی که سند خرید شما همان فاکتور است که باید از فروشنده دریافت کنید؛ همچنین داشتن فاکتور به معنی سرقتی نبودن طلا شما است. دقت داشته باشید که در این فاکتور تمامی اطلاعات طلا و فروشنده ذکر شود. این اطلاعات اعم از عیار طلا، اجرت ساخت و نام و نام خانوادگی فروشنده است که باید در آن ذکر شود. فاکتور طلا را همیشه در نزد خود نگه دارید تا بتوانید هر زمان که تصمیم به فروش داشتید بدون کمترین دردسر آن را بفروشید.

اجرت ساخت

در ابتدا لازم است بدانید که اجرت ساخت طلا چیست؟ اجرت ساخت طلا به عنوان دستمزد کارهای زینتی که بر روی طلا انجام می‌شود از خریدار دریافت می‌شود. جالب است بدانید که هنگام فروش طلا اجرت ساخت از آن کم می‌شود؛ به همین دلیل هنگام خرید توجه کنید که طلایی را خریداری کنید که اجرت ساخت پایین‎تری داشته باشد. اجرت ساخت در طلا فروشی‌های مختلف متفاوت است؛ پس بهتر است برای اطمینان قبل از خرید آن را از چند طلا فروشی استعلام بگیرید.

عیار طلا

عیار طلا به معنی درصد طلا به کار رفته در زیورآلاتی است. طلای خالص نرم است و به راحتی قابل شکل گیری است؛ به همین دلیل با سایر فلزات آن را ترکیب کرده تا استحکام یابد. هرچه عیار طلا بالاتر باشد قیمت طلا نیز بیشتر است.

خوب است بدانید عموما زیورآلات با عیار 18 در بازار عرضه می‌شود و برخی از طلا فروشان به درخواست مشتریان زیورآلاتی را با عیار 21 نیز روانه بازار می‌کند.

پرداخت پول از طریق کارتخوان

هنگام خرید طلا تا حدالامکان برای پرداخت هزینه از کارتخوان طلا فروشی استفاده کنید تا در صورت بروز مشکل سند کافی در اختیار شما باشد. اگر شما قصد دارید که مبلغ را نقدا پرداخت کنید از فروشنده بخواهید که عینا مبلغ پرداختی را در فاکتور به صورت نقدی درج نماید.

بررسی اصالت نگین جواهرات

اگر برای سرمایه گذاری قصد خرید طلا دارید باید بگوییم که از خرید طلا نگین دار صرف نظر کنید؛ زیرا در هنگام فروش ارزش آن از طلا شما کسر می‌شود؛ همچنین اگر شما قصد خرید طلا نگین داررا دارید از اصالت نگین‌های به کار رفته در طلا اطمینان حاصل کنید و از فروشنده بخواهید که شناسنامه سنگ و نگین را در اختیار شما قرار دهد؛ البته بهتر است برای این کار از یک فرد ماهر که در این زمینه تجربه کافی دارد کمک بگیرید.

راهنما خرید طلا دست دوم

برخی از افراد برای سود بیشتر تصمیم دارند که طلا دست دوم خریداری کنند تا اجرت ساخت نداشته باشد؛ در این موقعیت نیز باید نکاتی را بدانید تا خرید آگاهانه‌تری داشته باشید. درخواست فاکتور از اهمیت بالایی در مورد طلا دست دوم برخوردار است. برخی از افراد سودجو ممکن است که طلاهای تقلبی و نامرغوب را به شما بفروشند به همین دلیل دریافت فاکتور بسیار مهم است.

مورد دیگری که بتوانید دست دوم بودن طلا را تشخیص دهید توجه به بدنه طلا و زیورآلات است. وجود خط و خش نشانه‌ای از دست دوم بودن طلا است که البته مشاهده این خط و خطوط به دقت بالایی نیاز دارد و گاهی با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود. در خرید طلا دست دوم نیازی به پرداخت اجرت و مالیات نیست.

آگاهی از راه‌های تشخیص تقلب طلافروشان هنگام خرید طلا

برخی از طلا فروشان سودجو راه‌های زیادی برای فریب شما می‌دانند؛ به همین علت آگاهی از راه‌های تقلب آن‌ها امری ضروری است و لازم است هنگام خرید بدانید که طلافروشان چگونه می‌توانند شما را فریب دهند.

مطمئن باشید که فریب طلافروشان از طریق ماشین حساب یا ترازو نیست؛ زیرا این ابزار از طریق اتحادیه مورد بررسی قرار می‌گیرد. به همین علت در این بخش قصد داریم راه‌های تقلب طلا فروشان را ذکر کنیم.

گرانفروشی

همانطور که می‌دانید در بازار قیمت طلا بسیار نوسان دارد و این موضوع زمینه را برای افراد متخلف فراهم می‌کند تا بتوانند از این نوسانات بازار سود بیشتری ببرند. برخی از افراد اجرت ساخت بالاتری را نیز از مشتریان دریافت می‌کنند و برخی از افراد متخلف ممکن است طلا و زیورآلات را از کشورهای خارج از ایران وارد کنند و آن‌ها را با اجرت ساخت بسیار بالا به فروش برسانند. در نظر داشته باشید که عیار هر کشور با یکدیگر متفاوت است و ممکن است که زیورآلات را با عیار کمتر به عنوان عیار 18 به فروش برسانند. در این مورد بسیار دقت داشته باشید؛ به این علت که شما از پایین بودن عیار آن مطلع نمی‌شوید تا زمانی که قصد فروش داشته باشید.

کم فروشی

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است هنگام خرید شما را فریب دهند کم فروشی است. به این صورت که طلا را با وزنی کمتر از وزن توافق شده به فروش می‌رساند. به طور مثال فردی مبلغ را برای زیورآلاتی با وزن 4 گرم پرداخت می‌کند؛ اما وزن اصلی زیورآلات 3 گرم است. برای جلوگیری از این اتفاق توصیه می‌شود هنگام خرید طلا وزن طلا خود را روی ترازو ببینید و آن را با وزن ذکر شده در فاکتور تطبیق دهید.

نگین بدل

تشخیص اصالت نگین که بر روی زیورآلات شما کار شده بسیار دشوار است و برخی از طلا فروشان سنگ‌های تقلبی را به عنوان سنگ اصل به مشتریان خود می‌فروشند و هزینه‌های گزافی را بابت این سنگ‌ها دریافت می‌کنند. این تقلب بیشتر در مورد سنگ‌های اتمی که دست ساز هستند صدق می‌کند. برای تشخیص آن از افراد ماهر کمک بگیرید و از فروشنده شناسنامه نگین را درخواست کنید./ سایت طلا

دیدگاه شما

خبرنامه