رکورد تاریخی تورم در آلمان شکسته شد

تاریخ ارسال : 18 ژانویه 2023 ساعت : 10:19 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
رکورد تاریخی تورم در آلمان شکسته شد

بنا بر اعلام مؤسسه ملی آمار آلمان، نرخ تورم در کل سال 2022 در این کشور با رقم 7.9 درصد، رکوردی تاریخی را برای این کشور از زمان تشکیل آلمان پس از جنگ جهانی دوم ثبت کرد.

آقای روث بند، رئیس مؤسسه آماری دستاتیس در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «نرخ بالای این تورم سالیانه و تاریخی عمدتاً به دلیل افزایش شدید قیمت محصولات حاصل از انرژی و محصولات غذایی از زمان شروع جنگ در اوکراین است.»

این میزان تورم حتی از میزان متوسط تورم در فرانسه در سال ۲۰۲۲ با رقم ( ۵.۲٪) بسیار بالاتر است.

قیمت‌ها با رسیدن به نرخ ( ۱۰.۴٪) به‌صورت سالانه در ماه اکتبر در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به اوج خود رسید. اما این تورم از ماه نوامبر به لطف آزادسازی ۲۰۰ میلیارد یورو توسط برلین برای محدودکردن قیمت‌ها روند کاهشی پیدا کرد. 

مؤسسه آماری دستاتیس درباره نرخ تورم در ماه دسامبر افزود که میزان تورم در این ماه به لطف کمک‌های دولتی روند کاهشی خود را ادامه داد و به عدد ( ۸.۶٪) رسید. در طی یک ماه قیمت‌ها به میزان ( ۰.۸٪) کاهش یافتند.

کمک‌های دولتی به کاهش قیمت گاز به رقم منفی (۳۹.۱٪) و کاهش (۸.۹) درصدی قیمت سوخت انجامید. درعین‌حال قیمت برق و مواد غذایی به ترتیب با افزایش اندک (۰.۴٪) درصد و ( ۰.۸٪)  مواجه شدند.

شاخص هماهنگ قیمت که به‌عنوان معیاری برای بانک مرکزی اروپا عمل می‌کند، در ماه دسامبر نیز با کاهش ۹.۶ درصدی در طول یک سال مواجه شد.

دیدگاه شما

خبرنامه