کدام کشور اروپایی بیشترین تورم را دارد؟

تاریخ ارسال : 14 فوریه 2023 ساعت : 11:12 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
کدام کشور اروپایی بیشترین تورم را دارد؟

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط اداره آمار مرکزی (KSH)، تورم اصلی در مجارستان طی ماه ژانویه به ۲۵.۷ درصد در مقایسه با ۲۴.۵ درصد ماه قبل افزایش یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از اکونومیک، این افزایش به فشارهای شدید قیمت‌ها در اقتصادی نسبت داده می‌شود که بازار کار در آن کساد است.

اداره آمار مرکزی تصریح کرد که قیمت‌های انرژی، مواد غذایی و سوخت بیشترین رشد را در سال گذشته داشته و قیمت‌ها در ژانویه ۲.۳ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

تورم مجارستان در حال حاضر بالاترین رتبه را در اروپای مرکزی دارد. بانک مرکزی این کشور برای حمایت از پول ملی، نرخ بهره را در بالاترین سطح اتحادیه اروپا نگه می‌دارد.

فورینت تا حدی به دلیل کاهش ارزش دلار و سیاست‌های پولی سفت و سخت به‌طور قابل توجهی تقویت شده است.

در سال ۲۰۲۲، متوسط تورم در مجارستان به ۱۴.۵ درصد افزایش یافت که بالاترین میزان در ۲۵ سال گذشته است.

چشم‌انداز بانک ملی مجارستان در دسامبر نشان داد که حتی میانگین تورم می‌تواند در سال ۲۰۲۳ بیشتر شود و تنها از اواسط سال به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

داده‌های خرده‌فروشی منتشر شده در اوایل این ماه حاکی از آن بود که تورم به شدت به قدرت خرید ضربه زده است و مجارستانی‌ها هزینه‌های خود را در دسامبر کاهش دادند.

قیمت مواد غذایی در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴ درصد و قیمت انرژی خانوارها پس از کاهش یارانه‌های قبض آب و برق توسط دولت در سال ۲۰۲۲، ۵۲.۴ درصد افزایش یافت.

قیمت سوخت پس از کمبود عرضه که بوداپست را مجبور به کاهش سالانه کرد، شاهد افزایش ۳۵.۹ درصدی بود. سقف قیمت کالاهای بادوام مصرفی ۱۳.۵ درصد و قیمت خدمات ۱۱.۳ درصد افزایش یافت.

دیدگاه شما

خبرنامه