چگونه جنس اصلی را از فرعی تشخیص دهیم؟

تاریخ ارسال : 28 مارس 2023 ساعت : 12:45 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
چگونه جنس اصلی را از فرعی تشخیص دهیم؟

برای جلوگیری از خرید کالای تقلبی یا قاچاق، خریداران می‌توانند با ارسال کد شناسه و کد رهگیری کالا به شماره #۴*۷۷۷۷* از اصالت دستگاهی که می‌خواهند بخرند مطمئن شوند و راه دوم استفاده از سامانه جامع تجارت و سامانه جامع گارانتی است.

به گزارش ایسنا،  خریداران می‌توانند با ارسال کد شناسه و کد رهگیری کالا به شماره #۴*۷۷۷۷* از اصالت دستگاهی که می‌خواهد بخرند مطمئن شوند. همچنین اطلاعات تاریخ تولید شرکت و غیره نیز در دسترس خواهد بود. راه دوم استفاده از سامانه جامع تجارت و سامانه جامع گارانتی است. در سامانه گارانتی می‌توان دید که گارانتی که فروشنده عرضه می‌کند اعتبار دارد یا خیر. همچنین در سامانه می‌توانید لیست گارانتی‌های غیرمعتبر را مشاهده کنید.

گفتنی است آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اواخر شهریور ماه ۱۳۹۵ از سوی اسحاق جهانگیری، معاون وقت رئیس‌جمهوری، برای اجرا ابلاغ شد. ماده ۲۰ این آئین‌نامه مسئولیت اجرای آن‌را به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول کرده و طبق ماده ۱۲ آن وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) موظف است “امکان ثبت شناسه رهگیری و دریافت گواهی الکترونیکی را در سامانه جامع تجارت فراهم کند و یکتا بودن شناسه‌های رهگیری را در سطح تمامی کالاهای مشمول، تضمین کند”. 

شناسه کالا یک شناسه کلی برای کالا است و کد رهگیری، بارکدی است که مشخص می‌کند کالا در کدام کارخانه، چه روز و ساعتی و چگونه تولید شده است. درباره کالاهای وارداتی نیز شناسه کالا مبدا آن را مشخص می‌کند و مسئولان معتقدند می‌توانند تا حدی جلوی کالای قاچاق را بگیرند.

در حال حاضر بخشی از کالاها و نه همه آن‌ها به کد رهگیری مجهز شدند. سال گذشته هم طرح‌هایی برای نظارت در سطح عرضه با استفاده از همین کد رهگیری برای لوازم یدکی اجرا شد که قرار بود برای کالاهای دیگر هم از جمله برای لوازم خانگی، دخانیات، پوشاک و غیره اجرا شود که در نهایت در بخش اول، یعنی لوازم یدکی متوقف شد.

اما شناسه کالا که تاکنون برای تعداد بیشتری از کالاها صادر شده، استفاده بیشتری هم به ویژه برای تشخیص کالای قاچاق و تقلبی دارد.  هدف ‌گذاری صدور شناسه کالا بیشتر کالاهای مهم از جمله لوازم خانگی، لاستیک، قطعات یدکی و غیره بوده است. به عبارت دقیق‌تر هدف گذاری اول کالاهایی بوده که موضوع قاچاق هستند و بعد کالاهای اساسی و کالاهای پرحجم به لحاظ واردات و تولید بوده است.

دیدگاه شما

خبرنامه