چگونه می‌توان حکم تخلیه فوری ملکی را گرفت؟

تاریخ ارسال : 04 آوریل 2023 ساعت : 3:23 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
چگونه می‌توان حکم تخلیه فوری ملکی را گرفت؟

 تخیله کردن فوری ملک شاید خواسته بسیاری از صاحبخانه‌ها باشد. یکی از تعهدات مستاجرین، این تکلیف است که مستأجر باید پس از پایان‌یافتن مدت اجاره، برای تخلیه ملک استیجاری و تحویل آن به موجر اقدام نماید. با این وجود، گاهی برخی از مستاجرین، از انجام این تکلیف قراردادی و قانونی خود، امتناع کرده و موجر را وادار می کنند تا از طریق مراجعه به مراجع قضایی، ملک را تخلیه نماید. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

تخیله کردن فوری ملک

برای اینکه هر دعوایی، در سیستم قضایی قابلیت طرح داشته و در صورت طرح، حکم بر خواسته خواهان صادر گردد، لازم است تا آن دعوا دارای شرایط خاص پیش‌بینی‌شده در قانون باشد.

دعوای تخلیه که در مورد اماکن استیجاری مطرح می‌گردد نیز مستثنی از این شرط نبوده و برای گرفتن حکم تخلیه فوری مستأجر در این دعوا، لازم است تا شرایط مقرر در قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال ۱۳۷۶ وجود داشته باشد.

این شرایط، در مواد ۲، ۳ و ۴ قانون روابط موجر و مستأجر سال ۷۶، مورد پیش‌بینی قانون‌گذار قرار گرفته و اعمال آن‌ها و تخلیه فوری، نیازمند آن است که عقد اجاره، پس از سال ۷۶ منعقد شده باشد.

این شرایط عبارت‌اند از: 

قرارداد اجاره، به‌صورت کتبی تنظیم شده باشد.

در سند اجاره، مدت، مشخص شده و در واقع، مدت، یکی از موارد مذکور در اجاره نامه باشد.

قرارداد اجاره، در دو نسخه تنظیم شده و هر دو نسخه، توسط موجر و مستأجر امضا شده باشد.

هر دو نسخه اجاره‌نامه، باید به امضای دو شاهد، رسیده باشد.

مدت اجاره تمام شده باشد.

موجر، مبلغ ودیعه را در حساب دادگستری، تودیع کرده باشد.

لازم به ذکر است که مطابق بند (ب) ماده ۹ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۳۹۴، رسیدگی به تمام دعاوی تخلیه، به‌غیراز موارد سرقفلی و حق کسب و پیشه، در صلاحیت شورای حل اختلاف است.

بنابراین، نحوه دریافت حکم تخلیه فوری مستأجر، در کلیه اماکن مسکونی، تجاری و اداری، تابع شرایط فوق بوده و صرفاً در صورت وجود سرقفلی یا حق کسب و پیشه، امکان تخلیه‌کردن فوری ملک، از طریق شورای حل اختلاف وجود نخواهد داشت.

دیدگاه شما

خبرنامه