بازار گوشت مرغ در انتظار اصلاح قیمت‌ها

تاریخ ارسال : 27 آوریل 2023 ساعت : 12:55 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
بازار گوشت مرغ در انتظار اصلاح قیمت‌ها

در روزهای اخیر خبرهای متعددی درباره کمبود مرغ و رشد قیمت آن منتشر شده است. نگاهی به بازار خرده‌فروشی‌های سطح شهر حاکی از افزایش قیمت مرغ در فروردین ماه است و به تازگی هم بعضی فروشندگان از عرضه مرغ کامل خودداری کرده و به نظر می‌رسد با اعلام اینکه مرغ موجود نیست درصدد افزایش بیشتر قیمت هستند. اگرچه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده هنوز قیمت مرغ تغییری نکرده و نرخ مصوب در بازار همان 63 هزار تومان است، اما بر اساس بررسی‌های میدانی از تعدادی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر قیمت مرغ کامل 93 هزار، ران 103 هزار، سینه 165 هزار و فیله 197 هزار تومان عرضه می‌شود.

جوجه‌ریزی کمتر از نیاز در اسفندماه سال گذشته، سبب کمبود و گرانی مرغ در اواخر فروردین امسال شده است. به باور تولیدکنندگان، افزایش لحظه‌ای قیمت نهاده‌ها سبب شده مرغداران رغبتی برای جوجه‌ریزی نداشته باشند. از طرفی تولیدکنندگان این کالای پروتئینی معتقدند قیمت موجود به‌صرفه نیست و امکان پاسخگویی هزینه‌های تولید مرغداران را ندارد. همین مسأله باعث شد میزان جوجه‌ریزی میانگین از 120 میلیون قطعه در ماه به 90 میلیون قطعه در اسفندماه سال گذشته برسد.

خوشبختانه در شرایط فعلی که قیمت‌ها در بازار به علت کاهش میزان جوجه‌ریزی افزایش داشتند، در فروردین ماه سال‌جاری به میزان کافی جوجه‌ریزی صورت گرفته است و با اصلاح نرخ‌های قبلی در اردیبهشت و خردادماه شرایط به روال عادی بازخواهد گشت.

شورای‌عالی قیمت‌گذاری در حال بررسی تعیین نرخ جدید مرغ

دولت وعده‌ اصلاح قیمت مصوب مرغ در سال‌جاری را در مقابل پرداخت یارانه به مردم داده و شورای‌عالی قیمت‌گذاری در حال بررسی تعیین نرخ‌های جدید است تا پس از جمع‌بندی نتیجه آن اطلاع‌رسانی ‌شود. در همین خصوص حسین دماوندی‌نژاد معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به هزینه‌های جدید تولید مرغ گفته است: «جمع‌بندی هزینه‌ها انجام شده است و بزودی اصلاح قیمت‌ها بر اساس ثبات قیمت در بازار و کاهش هزینه تولید اعلام خواهد شد.»

دولت بعد از اصلاح ارز ترجیحی و با هدف حمایت از تولیدکنندگان، اقدام به افزایش نرخ مصوب مرغ در سال گذشته کرد، در مقابل با پرداخت یارانه هم از مصرف‌کنندگان حمایت کرده است تا تولیدکننده و مصرف‌کننده از اصلاح ارز 4200 تومانی متضرر نشوند و سیکل معیوب قیمت‌گذاری در صنعت مرغ و طیور با این روش تغییر کند. علی‌رغم آنکه بعضی از خرده‌فروشی‌ها اعلام می‌کنند مرغ کامل ندارند یا صرفاً مرغ قطعه‌بندی شده را عرضه می‌کنند، جبرئیل برادری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفته است: «بعضاً در برخی فروشگاه‌ها شاهد قطعه‌بندی مرغ هستیم که این مسأله تخلف است و قطعه‌بندی نباید انجام شود؛ در این رابطه با اداره کل دامپزشکی استان گشت مشترک داریم که پس از شناسایی افراد متخلف، آنها را جهت برخورد به تعزیرات معرفی می‌کنیم.» برادری تأکید کرده است: «بازار مرغ در دست مدیریت است و در بحث تأمین مرغ گرم و منجمد به اندازه نیاز فروشگاه‌ها مشکلی وجود ندارد و روز سه‌شنبه 5 اردیبهشت ماه در سطح تهران به مقدار هزار و 287 تن مرغ گرم و منجمد توزیع شده است.»

راهکار حمایت از تولیدکنندگان با اصلاح قیمت تخم‌مرغ

وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان هم با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در حال بررسی تعیین قیمت جدید تخم‌مرغ است و به تفاهماتی هم با تولیدکنندگان رسیده است اما باید قیمت تخم‌مرغ در ستاد تنظیم بازار مصوب و مصوبه توسط این ستاد ابلاغ شود. محمد مرادی مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، گفت که در خصوص قیمت جدید تخم‌مرغ با نرخ 47 هزار و 300 تومان درب مرغداری با وزارت جهاد کشاورزی به تفاهم رسیده‌ایم، اگرچه نرخ پیشنهادی اولیه ما با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید بالاتر بود اما با وجود این تولیدکنندگان متعهد شدند تا یک سال آینده افزایش قیمتی نداشته باشد.

نرخ مصوب که در سال گذشته برای هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری تعیین شد 39 هزار و 500 تومان بود که با قیمت جدید 7 هزار و 800 تومان افزایش می‌یابد. طبق اعلام رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغداران میهن، قیمت جدید هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده 56 هزار تومان و هر شانه 30 عددی به وزن 1800 گرم، حدود 100 هزار تومان خواهد شد.

دیدگاه شما

خبرنامه