زخم کاری بورس به سهامداران

تاریخ ارسال : 13 مه 2023 ساعت : 11:37 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
زخم کاری بورس به سهامداران

موج رونق در تالار شیشه‌ای که از اواخر بهمن 1401 آغاز شده‌ بود، حالا چند روزی است در دست‌‌‌‌‌‌‌‌انداز نزولی افتاده و شاخص‌کل تنها در 4 روز گذشته حدود 10 درصد از سقف تاریخی خود فاصله گرفته‌است.

بازار سرمایه از روز یکشنبه و همگام با تشدید نوسان‌های منفی شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری موج عرضه از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران عمدتا حقیقی بود و باعث ثبت بدترین عملکرد نماگر بازار بورس در هفته‌جاری بوده‌است.

تالار شیشه‌ای در روزهای یکشنبه و دوشنبه متاثر از رفتار عجولانه حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها، فضای ریزشی و عقب‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها با سیطره جو رکودی و هراس‌‌‌‌‌‌‌‌انگیز نوسان نماگرها در روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه و چهارشنبه نیز مجددا به رنگ قرمز درآمد. این در حالی بود که روز چهارشنبه بازار سرمایه در حالی به‌کار خود پایان داد که شاخص اصلی تالار شیشه‌ای ۲۲/ ۱درصد، معادل ۲۸هزار واحد عقب‌نشینی کرد و در ۲میلیون و ۲۷۷هزار واحد آرام گرفت.

ریزش روز گذشته، چهارمین افت متوالی روزانه نماگر اصلی بازار سرمایه، در هفته‌جاری بود. هرچند برخی کارشناسان این افت قیمتی را اصلاح موقت ارزیابی می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد عملکرد حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در روزهای اخیر در کنار ورود دولت به مباحث کنترلگری قیمتی، سیگنال جدیدی مبتنی بر ترک بازار و فروش هیجانی مخابره کرده‌است. به‌نظر می‌رسد تداوم رفتار حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در این ریل، موج صعودی بورس را با تهدید جدی مواجه خواهد کرد.

در همین زمینه حمید فاروقی، کارشناس بازار سرمایه، با تاکید بر ترس حاکم بر فضای دادوستدهای بازار در راستای عملکرد اخیر حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها افزود: در روزهای گذشته برخی مسائل در مورد تشابه ریزش ۹۹ با مقطع کنونی از سوی برخی از متولیان امر موجب هراس حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها شده‌است؛ این در حالی است که جنس ریزش ۹۹ با ریزش اخیر بسیار متفاوت است.

در این بین عده دیگری از کارشناسان بازار سرمایه درباره علت سقوط تاریخی بورس افزودند: عرضه هدفمند و هماهنگ برخی‌‌‌‌‌‌‌‌ها باعث وحشت بازار در هفته‌جاری شده‌است؛ همچنین عده‌ای دیگر به مصاحبه آقای پورابراهیمی در روز شنبه مبنی‌بر اینکه مبادا تجربه سال‌۹۹ برای سرمایه‌گذاران تکرار شود، اشاره می‌کنند و از آن به‌عنوان یکی از عوامل بدبینی به بازار یاد می‌کنند.

از سوی دیگر برخی بر این باورند که مدیران بورس که طی یک هفته اخیر فشار فراوانی به بازار وارد می‌کردند نیز جو بازار را تحت‌تاثیر قرار دادند و در نتیجه بازار با یک شوک عجیب و غریب کاهشی مواجه‌شده است، با این‌وجود روز گذشته وزیر امور اقتصاد و دارایی با رد فرضیه حبابی‌بودن رشد بورس در ابتدای سال‌۱۴۰۲ گفت: بورس در ماه‌های اخیر رشد سریعی داشته و ممکن است در این مسیر توقف‌‌‌‌‌‌‌‌هایی داشته باشد اما در نهایت به مسیر خود ادامه می‌دهد. سیداحسان خاندوزی با تاکید بر اینکه بورس حباب ندارد، اظهار کرد: هیچ‌کدام از شاخص‌های‌ریالی، ارزی و سایر شاخص‌های مدنظر برای تحلیل بازار، نگرانی درباره حبابی‌بودن بورس را تایید نمی‌کنند. همچنین روز گذشته مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌‌‌‌‌‌‌‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی پیرامون حواشی برخی رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها درخصوص شرایط چند روز گذشته بازار سرمایه با صدور اطلاعیه‌‌‌‌‌‌‌‌ای اعلام کرد: بازار سرمایه در ۳ماه گذشته روند صعودی داشته و بعضی سهم‌‌‌‌‌‌‌‌ها رشد جدی داشته‌اند و همین موجب ‌شده‌است برخی معامله‌گران اقدام به شناسایی سود کنند و اصلاح در یک رالی صعودی طبیعی است. طرح این موضوع که ریزش بورس به‌‌‌‌‌‌‌‌دلیل عرضه دستوری حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها بوده نیز در تحلیل‌های دقیق از وضعیت بازار سرمایه جایگاهی ندارد، چراکه صندوق‌های بازارگردانی در بازار وظیفه‌‌‌‌‌‌‌‌ای دارند که باید هم در زمان تقاضا اقدام به عرضه و همزمان عرضه زیاد اقدام به خرید کنند تا نقدشوندگی سهام حفظ شود. هرچند سازمان بورس ایفای وظیفه بازارگردان‌ها را رصد می‌کند اما اجباری به خرید یا فروش از جانب سازمان صورت نگرفته است و مدیران سازمان بورس هم این موضوع را تکذیب کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

همچنین رصد بازار بورس نشان می‌دهد بخش عمده‌‌‌‌‌‌‌‌ای از فروش‌های روزهای گذشته به‌‌‌‌‌‌‌‌شکل اوراق درآمد ثابت درآمده‌اند و خروج منابع جدی از بازار رقم نخورده است. با چهارمین ریزش متوالی روزانه نماگر اصلی بازار سرمایه، بحث‌های داغی در شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی پیرامون وضعیت فعلی بازار سهام به‌‌‌‌‌‌‌‌خصوص توییتر مورد‌توجه کاربران قرار گرفته‌است. در این بین کاربری با نام خبری‌زاد گفت: اگر اکسل‌ها را با نرخ‌های امروز یا روزهای آینده در بورس‌کالا به‌روز کنیم، متوجه می‌شویم که بورس در خیلی از نمادها واقعا ترسی ندارد.

نوسان هست، بالا و پایین وجود دارد، اما روند حرکت اقتصادی نشان می‌دهد که روند صعودی بازار ادامه خواهد داشت. در این‌باره صادق‌الحسینی به این موضوع اشاره کرد که برملا‌شدن دخالت دستوری سازمان بورس در ایجاد صف‌های فروش باعث شد این اقدامات غیرقانونی متوقف شود. بازار می‌تواند خودش باشد. البته فراز و نشیب در بازار طبیعی است و باید باشد، اما هیچگونه دخالت دستوری، چه در ایجاد حباب (مدل دژپسند) و چه در سقوط بازار (مدل خاندوزی) پذیرفته نیست.

همچنین کاربر دیگری در توییتر با نام علی عصاری درباره ریزش‌های اخیر افزود: به جرات می‌توان گفت این افزایش آسانسوری در بازار خودرو را مدیون سیاست‌های حاکم بر بازار سرمایه هستیم، بنابراین با تمام این نظرات باید منتظر ماند و دید که بازار سرمایه هفته‌های آینده چه رفتاری را از خود بروز خواهد داد و آیا کشتی توفان‌زده بورس به ساحل آرامش سهامداران می‌رسد؟/ دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

خبرنامه