سرنوشت دلخراش رقیب روسی هواپیمای کنکورد

تاریخ ارسال : 30 آوریل 2023 ساعت : 12:24 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
سرنوشت دلخراش رقیب روسی هواپیمای کنکورد

هواپیمای Tupolev Tu-۱۴۴ که با لقب «کنکوردسکی» (Concordski) شناخته می شود، روزگاری مایه غرور مردمش بود اما تصاویر حیرت انگیز اخیر، این هواپیمای دارای سرعت بیش از ۱,۴۰۰ مایل بر ساعت را در حالتی نیمه ویران نشان می دهند.

از همان ابتدا شباهت بین دو هواپیما همه را در حیرت فرو برد و خیلی زود این شایعات آغاز شد که روس ها طرح های مربوط به کنکورد را از رقبای غربی به سرقت برده اند. ناظرات غربی که برتری تکنولوژیکی خود را باور داشتند، فکر می کردند که تنها راهی که شوروی توانسته به ایده ساخت Tu-۱۴۴ برسد از طریق جاسوسی تکنولوژیکی بوده است. اما این دو هواپیما علیرغم شباهت های ظاهری شان، از بسیاری جهات دو هواپیمای متفاوت بودند. در ابتدا به نظر می رسید که شوروی چند ماه زودتر از رقبای غربی خود از هواپیمای سوپرسونیکشان رونمایی کنند. هواپیمای ساخته شده توسط توپولوف کمی بزرگ تر و سریع تر از کنکورد بود و چهار ماه پیش تر از رقیب غربی خود پروازهای سوپرسونیکش را انجام داد.

در قسمت جلوی این هواپیما برآمدگی هایی به شکل بال وجود داشت که canard نامیده شده و نسبت به دوره خود جلوتر بودند. اتحاد جماهیر شوروی به Tu-۱۴۴ افتخار کرده و مردم شوروی مطمئن بودند که هواپیمای آن ها بهتر از کنکورد است و البته بسیار زیبا هم بود. در مقایسه با کنکورد، Tu-۱۴۴ بیش از ۱۲ فوت بلندتر بود و موتورهای قدرتمندتری داشت. اما حضور این دو در نمایشگاه هوایی پاریس، آغاز پایان هواپیمای روسی Tu-۱۴۴ بود. کنکورد بدون مشکلی اولین پروازش را انجام داد و نمی خواست پا پس بکشد و به همین خاطر می خواست یک نمایش بزرگ تر نشان دهد. هنگام نزدیک شدن به باند پرواز و در شرایطی که انگار می خواست فرود بیاید، به یکباره و به سرعت اوج گرفت در شرایطی که موتورهایش در حالت قدرت کامل قرار نداشتند.

لحظاتی بعد، هواپیما زیر و رو شده و در بین زمین و آسمان خرد شده، و روی روستای مجاور سقوط کرد و باعث نابودی ۱۵ خانه شد. تمام شش خدمه و هشت نفر از ساکنان روستا در این حادثه کشته شدند. تئوری پردازان توطئه توپولوف مدعی بودند که این هواپیما برای جلوگیری از برخورد با Mirfighter فرانسوی که می خواست از آن عکس بگیرد، سقوط کرده است. اما کارشناسان می گویند که دلیل این سقوط بسیار ساده تر است: خلبانان می خواستند مردم و رسانه های جهان را تحت تاثیر قرار داده و نشان دهند که هواپیمای روسی می تواند بسیار جذاب تر از نمایش محافظه کارانه کنکورد باشد. میخاییل کوسلوف، خلبان روسی Tu-۱۴۴ به وضوح به تیم کنکورد گفت: «صبر کنید تا نوبت پرواز ما برسد».

دیدگاه شما

خبرنامه