ریزش شدید قیمت لاشه گوسفندی

تاریخ ارسال : 15 مه 2023 ساعت : 10:52 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
ریزش شدید قیمت لاشه گوسفندی

یک فعال حوزه دامپروری خاطر نشان کرد: سال گذشته خرید تضمینی از مهر شروع شد و دولت حدود 700هزار راس دام خریداری کرد و بازار را از دام خالی کرد از این‌رو تاکید می‌کنم که باید خریدهای تضمینی دام در فصل خود انجام شود؛ همچنین صادرات دام نباید به فصل زمستان موکول شود همانطور که اشاره کردم در نیمه دوم سال تقاضا برای مصرف بالا می‌رود.

منصور پوریان در گفت‌وگو با ایلنا، با تاکید بر کاهش تقاضا برای خرید دام زنده، گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که همواره در نیمه نخست سال حجم تولید و عرضه دام افزایش پیدا می‌کند این در حالیست که تقاضا برای خرید نسبت به زمستان روند نزولی به خود می‌گیرد چراکه با گرم شدن هوا تقاضا در بخش گوشت قرمز کاهش و مصرف‌کنندگان متمایل به خرید گوشت مرغ می‌شوند.

وی با اشاره به بارندگی‌ها و ایجاد مرتع‌های مناسب فصلی، تصریح کرد: دامداران از مرتع‌ها استفاده مناسبی کردند اما با گرما شدن دمای هوا بخشی از این مراتع خشک از این‌رو دامداران تعدادی از دام‌ها را آماده کشتار کردند.

این فعال حوزه دامپروری برهم ریختن تعادل بازار گوشت در سال گذشته را به خریدهای بی‌موقع شرکت پشتیبانی امور دام نسبت داد و افزود: سال گذشته خرید تضمینی از مهر شروع شد و دولت حدود 700هزار راس دام خریداری کرد و بازار را از دام خالی کرد از این‌رو تاکید می‌کنم که باید خریدهای تضمینی دام در فصل خود انجام شود؛ همچنین صادرات دام نباید به فصل زمستان موکول شود همانطور که اشاره کردم در نیمه دوم سال تقاضا برای مصرف بالا می‌رود.

به گفته پوریان؛ صادرات باید در سه ماه نخست سال انجام شود زیرا توان نگهداری دام در هوای گرم برای دامدار دشوار است و امکان تامین نهاده را ندارد؛ هزینه تغذیه روزانه دام یک دامداری هزار راسی روزانه 45 تا 50 میلیون تومان است از این‌رو نیاز به نقدینگی دامدار بالاست.

وی با اشاره به حجم صادرات دام در سال گذشته، بیان کرد: سال گذشته 300 هزار راس دام  صادر شد این عدد نیاز 2 هفته کشور است و تاثیری در بازار نمی‌گذارد؛ صادرات یک راس دام فضا را برای تولید 15 راس دام ایجاد می‌شود.

این فعال حوزه دامپروری با تاکید بر افت قیمت دام زنده، تصریح کرد: در اسفند سال گذشته قیمت دام به کیلویی 180 هزار تومان هم رسید؛ اما هم اکنون قیمت بره نر کشتاری به محدوده 140 هزار تومان شده است و قیمت سایر اقلام کشتاری نیز از این نرخ عبور کردند و پایین‌تر شدند؛ هم اکنون لاشه گوسفندی کیلویی 310 تا 315 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود و این قیمت نسبت به اسفند که 450 هزار تومان شده بود افت کرده است البته قیمت قطعات مختلف گوشت گوسفندی متفاوت و از این نرخ بالاتر است .

پوریان برنامه‌ریزی درست را بهترین حمایت دولت معرفی کرد و افزود: باید در بازه زمانی کوتاه مدت پول خرید تضمینی دامدار پرداخت شود تا توان نگهداری دام برای دامدار ایجاد شود متاسفانه هنوز حجم قاچاق دام به کشورهای حاشیه خلیج فارس بالاست؛ من در روزهای گذشته فیلمی از دامدارای‌ها پر از دام برای مسئولان فرستادم که آنها بسیار خوشحال شدند و گمان می‌کنند دامداری‌های همیشه اینگونه خواهند ماند اما باید این تلنگر را بزنم که نباید دامدار به مرحله خودخوری برسد یعنی بخشی از دام را بفروشد تا هزینه نگهداری بقیه دام‌ها را تامین کند.

وی در پایان بیان کرد: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام لاشه دام گوسفندی را کیلویی 350 هزار تومان و لاشه گوساله را کیلویی 250 هزار تومان خریداری می‌کند اما خریدها نقدی نیست وقتی دولت نقدی خرید نکند دامدار قیمت را بالا می‌برد از این‌رو لازم است برای مهار قیمت‌ها خریدها نقدی شود.

دیدگاه شما

خبرنامه