تولید و فروش سیم مفتولی ۱٫۵ و ۲٫۵

تاریخ ارسال : 01 سپتامبر 2022 ساعت : 5:04 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

تولید و فروش سیم مفتولی 1.5 و 2.5 نرم جهت آرماتوربندی و قالب بندی ساختمان

کارخانه : استان گلستان – شهرستان گنبد کاووس – جاده مینودشت – گروه بازرگانی و تولیدی فولاد قابوس        

 تلفن : 01733550430

سیم مفتول چیست؟

یکی از مهم ترین انواع محصولات مفتولی، سیم مفتول می باشد. سیم مفتول را با نام های سیم نصب ثابت و سیم خشک نیز می شناسند. سیم مفتول، سیمی تک رشته ای می باشد که فلز هادی آن معمولا از جنس مس می باشد. از لحاظ خواص فیزیکی و مکانیکی، سیم مفتول بسیار نرم و منعطف است، اما با این وجود بسیار مقاوم می باشد. مقاومت این محصول در حدی است که حتی باعث می شود از آن به عنوان یک انتخاب ویژه در صنعت استفاده شود.

کابل هایی که از فلز مس ساخته شده اند، قیمت بیشتری نسبت به کابل های ساخته شده از جنس آلومینیوم دارند. جنس سیم های مفتول می تواند استیل نیز باشد و به دلیل انعطاف بالای سیم در نوع استیل آن و عدم خاصیت آهنربایی، مفتول ماهیت شیمیایی خود را از دست نمی دهد، اما خواص مکانیکی و فیزیکی آن نسبت به مفتول های سخت صنعتی تغییر می کند. اگر اولویت تولید کنندگان کیفیت محصولشان باشد، سیم مفتولی با هادی مسی را ترجیح خواهند داد.

سیم مفتولی با هادی آلومینیومی نیز موجود هست که می تواند در مقاطع ۱۰ و ۱۰ به بالا مورد استفاده قرار گیرد، اما در این نوع محصولات بایستی به سطح مقطع و تفاوت انتقال جریان هادی مسی و هادی آلومینیومی توجه کامل داشت. به طور کلی کاربرد این نوع سیم در سیم کشی داخلی تابلوها و توزیع کننده های برق، در لوله ها و زیر گچ ها و نیز در صنایع مختلف از جمله نجاری، صنایع دستی، امور فنی و غیره مشاهده می شود.

انواع سیم مفتول

سیم مفتول انواع مخلتفی دارد که هر کدام بنا به ویژگی هایشان در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. انواع سیم مفتول عبارت است از:

  • سیم مفتولی فابریک
  • سیم مفتولی غیر فابریک
  • سیم مفتولی گالوانیزه سرد
  • سیم مفتول گالوانیزه گرم
  • سیم مفتول سیاه (مفتول آرماتوری)
  • سیم مفتول سفید یا مفتول گالوانیزه
  • سیم مفتول استیل
  • سیم مفتول مسوار

سیم مفتولی فابریک

سیم مفتول فابریک از کشش و نازک کردن میلگرد ۶.۵ به دست می آید.

سیم مفتولی غیرفابریک

سیم مفتولی غیر فابریک از تسمه های فلزی تهیه می شود.

سیم مفتولی گالوانیزه سرد

برای ساخت این نوع از سیم مفتول، ابتدا مفتول سیاه تحت جریان الکتریکی تمیز کاری و اکسید زدایی می شود، سپس از طریق فرآیند الکترولیز لایه ای به نام لایه گالوانیزه سرد بر روی آن قرار می گیرد. این پروسه موجب مقاوم شدن خیلی کم و نسبی مفتول در برابر خوردگی، زنگ زدگی، رطوبت و شکستگی می شود و اینکه انعطاف آن را بیشتر می کند. مفتول های تولید شده در این روش معمولا دارای قطرهای (۶ – ۰.۵) میلی متری هستند و به دو شکل کلاف و شاخه تولید می شوند.

سیم مفتول گالوانیزه گرم

با روش گالوانیزاسیون داغ، مفتول سیاه را حرارت می دهند و سپس روکش دهی می کنند. با حرارت دادن مفتول سیاه، کربن آن به حداقل میزان ممکن می رسد و در نتیجه نرم و انعطاف پذیر می شود. سپس مفتول را در یک وان مذاب از فلز روی، غوطه ور می کنند و به طور کامل روکش دهی می شود.

از آنجایی که فلز روی، در مقایسه با فولاد الکتروپوزیتیوتر است، هنگامی که لایه گالوانیزه شده در معرض هوا و رطوبت قرار می گیرد، عنصر روی از طریق خاصیت حفاظت کاتدی از فولاد در مقابل خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کند. علاوه بر این، با افزودن آلومینیوم به فلز روی می توان مقاومت در برابر خوردگی این مفتول ها را بالا برد.هر چقدر که مقاومت این مفتول ها به بیشترین سطح خود برسد، کیفیت و بهره وری و همچنین دوام نیز افزایش خواهد یافت.

مفتول سفید ایجاد شده تحت عمل گالوانیزه گرم دارای سطح صاف و یک دست می باشد و بسیار نرم و انعطاف پذیر است. قابلیت خم شدن و پیچیده شدن بالای آن باعث می شود که در محصولات بافتی مانند انواع توری حصاری، گابیون، سیم خاردار، توری مرغی و غیره مورد استفاده قرار بگیرد.

ویژگی های مفتول گالوانیزه گرم

محصولات مفتولی گالوانیزه گرم خصوصیات منحصر به فردی دارند. سیم مفتولی گالوانیزه را می توان یکی از مهم ترین محصولات مفتولی دانست. برخی از ویژگی های مفتول گالوانیزه گرم عبارت است از:

  • مفتول گالوانیزه گرم با همه شرایط جغرافیایی سازگاری دارد.
  • در برابر ساییدگی از مقاومت بالایی برخودار است.
  • در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاوم است.
  • از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.
  • نصب و نگهداری آن ساده می باشد.
  • از طول عمر بالایی برخوردار است.
  • سطح آن صاف و صیقلی می باشد.

سیم مفتول سیاه یا مفتول آرماتوری

مفتول آرماتوری یا سیم مفتول سیاه محصولی است که طی فرآیند کشش و حرارت تحت دمای بالاتر از ۹۰۰ درجه سانتی گراد تولید می شود. این سیم در شرایط ذکر شده، با وجود مقاومت بالا بسیار نرم و منعطف می شود و به صورت کلاف و یا پیچیده در بازار عرضه می شود و همچنین قابل حمل است.

در صورتی که درصد کربن در این نوع از سیم مفتول کم باشد، سیم مفتول نرم است و در صورتی که میزان کربن استفاده شده در آن زیاد شود، سختی آن افزایش می یابد. مفتول سیاه قادر است بدون مشکل و آسیب دیدگی اجسام با وزن بالا را تحمل کند. علاوه بر این، در مقابل خوردگی نیز مقاومت بالایی دارد.

مفتول سیاه چگونه تولید می شود؟

برای تولید مفتول سیاه، ابتدا مفتول خام در فرآیند نورد سرد به ضخامت مورد نظر در می آید. در این مرحله مفتول سفت و شکننده است و قابلیت پیچاندن یا گره زدن را ندارد. برای تبدیل آن به مفتول سیاه نرم یا گالوانیزه کردن مفتول، باید آن ها را در کوره های آنیلینگ با باز پخت یا کوره آنیل که شبیه چاه است تحت حرارت ۹۰۰ درجه سانتی گراد، قرار داد.

مفتول ها به صورت کلاف هایی بزرگ و به وسیله جرثقیل به درون کوره منتقل می شوند و روی هم قرار می گیرند و در آخر روی کوره پوشانده می شود. بعد از مدتی که رنگ آن ها سرخ شد آن ها را به خارج از کوره منتقل کرده و در هوای آزاد خنک می کنند و سپس مفتول سیاه آماده است.


سیم مفتول سفید یا مفتول گالوانیزه

سیم مفتول سفید با حرارت دادن و روکش دهی مفتول سیاه و فرآیند گالوانیزه کردن، تهیه می شود. این محصول از محبوب ترین محصولات در صنایع مفتولی می باشد، زیرا در صنایع دیگر به عنوان مواد اولیه محسوب می شود. این نوع مفتول از لحاظ قیمت بسیار مناسب است و روکشی که روی این مفتول قرار می گیرد از جنس فلز روی است. میزان نرمی و سختی این مفتول، به مفتول سیاهی که هسته اصلی کابل را تشکیل می دهد وابسته است.

کاربرد سیم مفتول سفید

یکی از مهم ترین کاربرد های سیم مفتول سفید در حفاظت از اماکن می باشد، زیرا این مفتول ها بسیار مقاوم می باشند. همچنین در ساخت توری های حصاری، توری مرغی، سیم خاردار، توری مش، توری پرسی، توری جوشی، توری گابیون و نیز در تولیدات دیگری نظیر قفس حیوانات، خطوط انتقال قدرت، غربال گری، گل فروشی، سیم های آویز، کشاورزی و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سیم مفتول استیل

سیم مفتول استیل دارای عناصر Ni و Cr است و امروزه نقش بسیار مهمی در صنایع پیشرفته دنیا ایفا می کند. انواع سیم مفتول استیل، CHQ و EPQ هستند. نوع CHQ در صنعت پیچ و پرچ و میخ و نوع EPQ با توجه به سطح خاص آن ها در صنایع سبد سازی، تجهیزات آشپزخانه و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

به صورت اختصاصی کاربرد این جنس از مفتول ها در تولید انواع توری های حصیری، مرغی، پرسی، سیم خاردار، پانل، مش، الکترود، صنعت ساختمان آرماتوربندی، قالب بندی، بسته بندی، صنعت کشاورزی سیم کشی باغ های انگور، بسته بندی عدل پنبه، ساخت قفس پرندگان، ساخت اقلام و وسایل تزئینی خانگی نیز مشاهده می شود.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی سیم مفتول و انواع آن پرداختیم. توری های حصاری، توری مرغی، سیم خاردار، توری مش، توری پرسی، توری جوشی، توری گابیون از مهم ترین محصولات مفتولی هستند که به آن اشاره کردیم. به طور کلی، از انواع سیم های مفتولی در سیم کشی باغ های انگور، ساخت قفس پرندگان، ساخت اقلام و وسایل تزئینی خانگی نیز مشاهده می شود.

قیمت این محصول به عوامل مختلفی وابسته است. به طور کلی هر تغییری در هزینه های تولید، هزینه انرژی مصرفی، هزینه حمل و نقل و غیره در قیمت نهایی سیم مفتول موثر است. شرکت آهن ملل با کیفیت ترین محصولات مفتولی را به مشتریان عزیز ارائه می کند. شما عزیزان می توانید همه روزه برای استعلام قیمت، مشاوره رایگان و خرید با ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه شما

خبرنامه