ایران هجدهمین صادرکننده گاز طبیعی جهان شد

تاریخ ارسال : 12 آگوست 2023 ساعت : 3:15 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
ایران هجدهمین صادرکننده گاز طبیعی جهان شد

بر اساس جدیدترین آمار اوپک، ایران هجدهمین صادرکننده بزرگ گاز طبیعی جهان در سال گذشته میلادی بوده است.

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) نشان می دهد تولیدکنندگان گاز طبیعی در سال میلادی گذشته 1407 میلیارد مترمکعب از این محصول استراتژیک را صادر کرده اند. صادرات گاز طبیعی جهان در این سال نسبت به سال قبل از آن 2 درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش ایران در سال میلادی گذشته جزو 20 صادرکننده بزرگ گاز طبیعی در جهان قرار داشته و 18.8 میلیارد مترمکعب از این محصول را صادر کرده است. صادرات گاز طبیعی ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن 2 درصد افزایش داشته است. ایران در سال 2021 بالغ بر 18.4 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی صادر کرده بود.

آمار اوپک نشان می دهد ایران در رتبه 18 جهان از نظر صادرات گاز طبیعی در سال 2022 قرار داشته است.

 آمریکا به لطف جنگ اوکراین با صادرات 195 میلیارد مترمکعب بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی جهان در این سال بوده است. تا پیش از جنگ اوکراین، روسیه بزرگترین صادرکننده گاز جهان بود اما در سال 2022 صادرات گاز روسیه 24 درصد کاهش یافت و به 184 میلیارد مترمکعب رسید. روسیه با این رقم به جایگاه دومین صادرکننده گاز طبیعی در جهان نزول پیدا کرد.

قطر با صادرات 134 میلیارد مترمکعبی سومین صادرکننده بزرگ گاز در جهان بوده و نروژ با 118 میلیارد مترمکعب در رتبه چهارم و استرالیا با 107 میلیارد مترمکعب در رتبه پنجم از این نظر قرار گرفته اند.

صادرکننده گاز طبیعی جهان

دیدگاه شما

خبرنامه