عربستان قیمت نفت را برای آسیا و اروپا افزایش داد

تاریخ ارسال : 06 آگوست 2023 ساعت : 12:59 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
عربستان قیمت نفت را برای آسیا و اروپا افزایش داد

عربستان سعودی اکثریت عظیم قیمت‌های نفت برای ماه آینده را برای بازارهای آسیا و اروپا افزایش داد. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، این اقدام ریاض در حالی انجام می‌شود که محدودیت‌هایی در زمینه عرضه نفت ایجاد شده و تقاضای توامان افزایش، باعث فشار بر بازار طلای سیاه شده است.

طبق فهرست قیمتی که به رویت بلومبرگ رسیده است، شرکت دولتی آرامکو قیمت نفت خام «سبک عرب» برای بازار آسیا را با ۳۰ سنت افزایش به بشکه‌ای سه دلار و ۵۰ سنت بیشتر از قیمت معیار رساند. در میان قیمت‌های موجود برای بازارهای مدیترانه و شمال غرب اروپا تقریبا تمامی قیمت‌ها برای ماه سپتامبر افزایش داشتند.

نفت «سبک عرب» در مدیترانه با یک دلار افزایش به بشکه‌ای ۴.۵ دلار بالای برنت رسید و در مورد شمال غرب اروپا همین قیمت با ۲ دلار افزایش به ۵.۸۰ دلار بالای قیمت معیار رسید. اما آرامکو قیمت‌های بازار آمریکا را برای ماه سپتامبر افزایش نداده است.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان است. این کشور اخیرا اعلام کرد کاهش عرضه یک‌جانبه خود را تا ماه سپتامبر تمدید می‌کند و تاکید کرد که امکان دارد تمدیدهای بیشتری هم انجام شوند و حتی شاید میزان این کاهش عرضه هم تعمیق پیدا کند. روسیه هم وعده داده است که صادرات خود را کاهش دهد.

قیمت نفت برای ششمین هفته پیاپی افزایش یافته است که طولانی‌ترین روند افزایشی در بیش از یک سال گذشته است. کاهش ذخایر نفتی آمریکا به اضافه تمدید برنامه کاهش عرضه از طرف مسکو و ریاض دلیل اصلی این افزایش قیمت است.

عربستان سعودی‌ و روسیه مدت‌ها است در چارچوب گروه «اوپک پلاس» نقش مهمی در تعیین اوضاع جهانی نفت دارند. کند بودن روند رشد اقتصادی در چین و بیم امکان رکود اقتصادی در آمریکا باعث شده اقتصاد جهان نگرانی‌های بسیاری در مورد آینده نزدیک داشته باشد.

طبق تخمین‌های بلومبرگ، ریاض برای پوشش مخارج دولت شاید نیاز داشته باشد که قیمت نفت را به بیش از بشکه‌ای ۱۰۰ دلار برساند.

امیر عبدالعزیز بن سلمان،‌ وزیر انرژی سعودی، هر ماه تصمیم کشورش درباره کاهش داوطلبانه عرضه را اعلام می‌کند و این باعث شده بازارها از نزدیک تصمیم‌های ماهیانه عربستان سعودی‌ را دنبال کنند. 

آرامکو حدود ۶۰ درصد از فروش نفت خام خود را به بازارهای آسیا انجام می‌دهد که در بیشتر موارد بر اساس قراردادهای طولانی‌مدت است، اما قیمت آن ماهیانه تعیین می‌شود. چین، ژاپن، کره جنوبی و هند بزرگ‌ترین خریداران نفت عربستان سعودی‌‌اند.

دیدگاه شما

خبرنامه