بازار ورق‌های فولادی در جهان چگونه است؟

تاریخ ارسال : 08 جولای 2014 ساعت : 5:23 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

بازار ورق‌های نورد گرم در اقصی نقاط جهان رو به بهبود بوده و با افزایش حجم تولید و معامله رو‌به‌رو است.
با توجه به کاهش قیمت سنگ‌آهن و زغال‌سنگ همچنین ضعف تقاضا، در هفته‌های قبل با کاهش قیمت مواجه بودیم که با توجه به حرکت بسیار آرام قیمت این نوع فولاد، این شرایط ضعیف می‌تواند در ماه میلادی جاری ادامه پیدا کند. با توجه به افزایش مجدد قیمت سنگ‌آهن و دورنمای افزایش قیمت تمام‌شده فولاد همچنین تقویت تقاضا و تقویت بنیادین بازار می‌توان به افزایش مجدد قیمت‌ها در ماه میلادی آینده امیدوار بود.
هم‌اکنون قیمت سنگ‌آهن در سطوح پایینی قرار دارد که به‌صورت نسبی به سطوح سال 2012‌ بازگشته است. از طرفی موجودی انبارهای سنگ‌آهن در بنادر چین کاهش یافته و حجم صادرات سنگ‌آهن از مهم‌ترین‌ پایانه صادراتی استرالیا (Port Hedland) نیز تضعیف شده است. در بازارهای جهانی قیمت زغال‌سنگ نیز کاهش شدیدی را تجربه کرده است. در بازارهای جهانی هم‌اکنون زغال‌سنگ نزدیک به 69.85‌دلار بر هر تن قیمت‌گذاری می‌شود که در پایین‌ترین حد از اواخر سال 2009‌تاکنون قرار گرفته است. زغال‌سنگ به نسبت روزهای اوج خود و قیمت‌های نزدیک به 140‌دلار یک کاهش محسوس را نشان می‌دهد. در هفته‌های گذشته این موارد در کنار افزایش حجم تولید فولاد خام در جهان نشان‌دهنده کاهش نسبی قیمت تمام‌شده فولاد بود. این در حالی است که هم‌اکنون قیمت سنگ‌آهن بیش از 3‌دلار افزایش یافته و قیمت زغال‌سنگ نیز می‌تواند صعودی شود. با توجه به بهبود نسبی حجم تقاضا، افزایش حجم تولید و صادرات فولاد خام، دورنمای افزایش قیمت سنگ‌آهن و زغال‌سنگ و برخی از داده‌های بنیادین دیگر می‌توان به افزایش بسیار آرام قیمت تمام شده فولاد امیدوار بود.  هم‌اکنون حجم تولید ورق‌های نورد گرم و همچنین سایر انواع فولاد در اقصی نقاط افزایش پیدا کرده که پتانسیلی برای ثبات بیشتر بازار است. از طرفی تقاضای این نوع ورق که اغلب کاربرد صنعتی دارد نیز به تبع افزایش رشد اقتصادی در جهان در مسیر تقویت قرار دارد. افزایش حجم تولید، کاهش قیمت تمام شده و ضعف بازار در هفته‌های گذشته باعث کاهش نسبی قیمت‌ها شد که این روند کاهشی هنوز هم ادامه دارد. این در حالی است که در بسیاری از نقاط جهان با افزایش تقاضا و افزایش محدود قیمت‌ها رو‌به‌رو بودیم که بازار کره‌جنوبی را می‌توان از آن جمله دانست. قیمت ورق نورد گرم وارداتی اروپا با 5‌یورو کاهش به 415‌تا 420‌یورو در هر تن رسید که کاهش یادشده به‌دلیل ورود برخی محموله‌های ارزان‌قیمت با مبدأ چین بوده است. قیمت ورق نورد سرد در بازار اروپا 480‌یورو برای تحویل در سواحل این حوزه و برای ورق گالوانیزه 530‌یورو برای هر تن بود. در بازار آمریکای شمالی قیمت ورق نورد گرم بین 660 تا 680‌دلار و ورق نورد سرد بین 790 تا 805‌دلار بر هر تن بود. در بازار چین حجم تقاضای ورق نورد گرم برای ضخامت‌های متوسط و بالا کاهش آرامی داشته که شاید قیمت‌ها را اندکی کاهش دهد. ورق نورد گرم با ضخامت 5/5‌میلی‌متر استاندارد Q235 (معادل ASTM: A36 ) برابر با 3‌هزار و 410‌یوآن بر هر تن بود. برای ضخامت‌های 14 تا 29‌میلی متر
با احتساب 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده VAT برابر با 3‌هزار و 730‌یوآن بر هر تن بود.
قیمت ورق‌های نورد گرم در ماه جاری میلادی می‌تواند کاهش آرامی را تجربه کند ولی چندان عمیق نخواهد بود. با توجه به افزایش تقاضای این نوع فولاد در کنار افزایش رشد اقتصادی جهانی و افزایش حجم تولیدات صنعتی همچنین افزایش حجم تولید فولاد خام در اقصی نقاط جهان و افزایش قیمت تمام شده فولاد می‌توان انتظار تقویت بنیادین بازار ورق‌های فولادی در جهان را داشت. این تقویت که به‌طور قطع می‌تواند به بهبود شرایط برای تولیدکننده و مصرف‌کننده منتهی شود پتانسیلی برای افزایش مجدد قیمت‌ها است. به عنوان مثال حجم صادرات ورق نورد گرم چین در مدت زمانی بین ژانویه تا ماه مه سال جاری به نسبت مدت مشابه دو برابر شده که از تقویت بنیادین بازار ورق‌های نورد گرم حکایت می‌کند. به تبع این بهبود از هم‌اکنون بسیاری از کارخانه‌های بزرگ فولادی از جمله تولیدکنندگان کشورهای مشترک‌المنافع CIS و آرسلورمیتال تمایل خود را برای افزایش قیمت‌ها اعلام و تلاش خود را نیز آغاز کرده‌اند. به نظر می‌رسد ماه میلادی آینده قیمت ورق‌های نورد گرم در مسیر افزایش قرار بگیرد.

دیدگاه شما

خبرنامه