ادامه کاهش قیمت مقاطع در بازار غیررسمی

تاریخ ارسال : 13 آگوست 2014 ساعت : 4:55 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

روز گذشته کاهش قیمت شمش وارداتی و تولید داخل بار دیگر نرخ مقاطع تولیدی فولادسازان خصوصی را از خود متاثر ساخت و کاهش داد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» روز سه‌شنبه متوسط قیمت شمش 5SP در بندر انزلی با رسیدن محموله‌های جدید این کالا و از سویی کاهش ملایم نرخ ارز، تا 1710 تومان در هر کیلو کاهش یافت. این محصول روز دوشنبه 1790 تومان اعلام قیمت شده بود. در همین حال میانگین قیمت شمش‌های ترکیه و کره‌ای نیز با تجربه افت 75 تومانی به 1690 تومان در هر کیلو رسید تا به این ترتیب شاهد سقوط آزاد بهای شمش‌های وارداتی در مبادی ورودی کشور در این روز باشیم.
همسو با این روند نزولی در بازار شمش، اغلب فولادسازان خصوصی هم قیمت‌ اعلامی میلگرد تولیدی را در این روز کاهش دادند و در بازار تهران هم شاهد افت بهای اغلب مقاطع ذوبی (اعم از تیرآهن و میلگرد) و میلگرد خصوصی‌ها در دامنه نوسانی 5 تومان در هر کیلو بودیم.
اما اتفاق دیگری هم که روز گذشته در بازار محصولات فولادی افتاد، مربوط بود به انتشار اخباری پیرامون ابطال و سوزاندن حواله‌های یکسری بار ذوبی در اصفهان که بیش از سه روز جهت بارگیری وقت داشتند. این عامل اما برخلاف روند کاهشی که در کل بازارهای فولاد حاکم بود، موجب شد تا قیمت اغلب سایزهای میلگرد و تیرآهن در بازار اصفهان در این روز روند صعودی به خود بگیرند که با توجه به نبود تقاضای موثر و واقعی و رکود فعلی در بازار آهن پیش‌بینی می‌شود این مسیر افزایشی به زودی متوقف خواهد شد.  همزمان با اتفاقات داخلی بازار آهن در بورس کالا نیز فولاد خوزستان سلف شمش را با قیمت رقابتی معامله پیشین این محصول در چهارشنبه هفته گذشته (1555 تومان) به تابلو معاملات آورد که تنها گروه ملی صنعتی فولاد ایران مجاز به خرید آن بود. این محصول در حجم 13 هزار و 500 تن توسط این شرکت خریداری شد. در این میان نکته قابل توجه آنکه امروز تالار صنعتی و معدنی بورس کالا  تنها شاهد حضور شمش فولاد خوزستان درتابلوی معاملات خواهد بود و خبری ازباقی فولادسازان در بورس کالا نیست. به نظر می‌رسد پیش‌بینی عدم جذابیت عرضه‌های فولادی برای سمت تقاضا، عامل اصلی بی‌رغبتی باقی فولادسازان به عرضه در تالار صنعتی بورس کالا در روز چهارشنبه بوده است.

 

دیدگاه شما

خبرنامه