تقدیر مدیرعامل فولاد خراسان از ابتکار دولت در تعرفه‌های جدید واردات

تاریخ ارسال : 09 مارس 2015 ساعت : 6:26 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان از اقدام دولت برای تعیین تعرفه‌های جدید واردات فولاد تقدیر کرد.

سیدحسین احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» به اوضاع اقتصادی کشور و رکود ساخت‌وساز اشاره کرد و گفت: از طرف دیگر روند کاهشی رشد اقتصادی در چین به عنوان بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده فولاد، باعث هدف‌گذاری این کشور برای بازارهای خود در ایران و سایر کشورهای منطقه شده است و در چنین شرایطی لازم بود دولت تعرفه واردات فولاد را اعمال کند.
مدیرعامل شرکت فولاد خراسان ادامه داد: با تلاش‌هایی که از طریق واحدهای فولادی، انجمن‌های صنفی و نهادهای مدنی مربوطه در کشور انجام شد، خوشبختانه در هفته اول اسفند سال جاری دولت تعرفه‌های جدیدی را برای واردات محصولات فولادی وضع و اعلام کرد که این تعرفه‌ها از نیمه اسفند لازم‌الاجرا است.
احمدی تصریح کرد: با اعمال این تعرفه‌ها از این به بعد مجموع حقوق ورودی و بازرگانی شمش فولادی 10 درصد، انواع ورق‌های فولادی 15 درصد و مقاطع طویل شامل میلگرد، نبشی و محصولات نهایی 20 درصد افزایش می‌یابد و این تعرفه‌ها لازم‌الاجرا است.
مدیرعامل شرکت فولاد خراسان تصویب این تعرفه‌ها را اقدام حمایتی دولت از صنعت فولاد دانست و خاطرنشان کرد: اصولا علت تعیین سود بازرگانی و تعرفه به افزایش پلکانی حجم تولید در داخل کشور برمی‌گردد و دولت با اعمال تعرفه به نوعی به عنوان یک ابزار کنترل و نظارتی برای ایجاد رقابت سالم در عرصه اقتصاد، از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در شرایطی که در بازار داخلی رکود داریم نباید واردات مقرون‌به‌صرفه باشد، افزود: با این اقدام فرصت‌های اشتغال و ارزش‌افزوده به خارج از کشور منتقل می‌شود.
احمدی با بیان اینکه گاهی در داخل کشور شرایط تولید، عرضه و تقاضا به‌گونه‌ای است که کمبود وجود دارد و فرصت‌های تولید با ظرفیت بالای 100 درصد کار می‌کنند، عنوان کرد: در چنین وضعیتی طبیعی است که تعرفه باید به‌گونه‌ای باشد که مزیت برای واردات داشته باشد و بتوانیم بازار را تنظیم کنیم، اما در سال جاری شاهد بودیم بخش قابل‌توجهی از واحدهای فولادی متوقف شدند و محصول واحدهای بزرگ فولادی نیز بیش از دو تا سه ماه در انبارها بود و تقریبا روند فروش نقدی به حداقل ممکن رسیده، بنابراین تولیدکنندگان فولاد ناگزیر به فروش غیرنقدی هستند. احمدی با اعتقاد بر اینکه اگر تعرفه‌های جدید اعمال نمی‌شد، با میزان وارداتی که استمرار داشت در آینده نمی‌توانستیم طرح‌های توسعه و افق‌های بلندمدت را در صنعت فولاد محقق کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر 20 میلیون تن فولاد در سال تولید می‌شود درحالی‌که بر اساس افق 1404 تولید سالانه فولاد در کشور باید به 50 میلیون تن برسد.
مدیرعامل شرکت فولاد خراسان در پایان گفت: امیدواریم با این ابتکار عمل و اقدام خوب دولت در روزهای پایانی سال، رقابت سالمی بین واحدهای فولادی ایجاد شود و بتوانیم سال خوبی را برای صنعت فولاد در پیش داشته باشیم.

دیدگاه شما

خبرنامه