۴ عادت‌ پول‌ خرج‌ کردن ثروتمندان

تاریخ ارسال : 20 مه 2015 ساعت : 5:05 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

اغلب افراد وقتی با فرد ثروتمندی روبرو می‌شوند، تنها به این فکر می‌کنند که این شخص چقدر پول دارد و این‌همه پول را از کجا آورده؛ اما فراموش می‌کنند از شیوه‌های موفقیت آمیز او الگوبرداری کنند.

با بررسی دقیق شیوه‌ زندگی افراد ثروتمند، متوجه عادتهایی می‌شویم که باعث موفقیت و افزایش ثروت آنها شده‌است. آنها هم مانند ما افرادی عادی هستند که شاید قبلا تجربه فقر را هم داشته‌اند، اما آنچه که مسلم است این است که آنها در زندگی خود عادتهایی دارند که باعث شده تا پولدار شوند. در این گزارش به نقل از پایگاه اینترنتی هافینگتون‌پست، به برخی از مهمترین عادات و شیوه‌های زندگی ثروتمندان، که می‌توان از آنها الگوبرداری کرد، اشاره می‌کنیم.

داشتن استطاعت مالی مجوزی برای خرج کردن نیست
وقتی «پل سالیوان»، نویسنده ستون حقایق ثروت در روزنامه نیویورک‌تایمز، درحال تحقیق روی کتابش، «خط باریک سبز؛ رمز و رازهای پولی فوق‌پولدارها» بود، همراه با «برد کلانتز»، روانشناس دانشگاه دولتی کانزاس، تفاوت‌های میان طبقه دارای پنج تا 10 درصد کل درآمد بالا را با آنهایی که جزو یک درصد پردرآمد جامعه بودند، مقایسه کرد.به گزارش اقتصادی نیوز، آنها دریافتند که هر دو گروه، درصد مشابهی از درآمد خود را به خوراک، مسکن و سایر هزینه‌ها اختصاص می‌دهند که البته در این بین چند استثنا هم وجود داشت. اما نکته قابل توجه این است که طبقه‌ای که جزو یک درصد مرفه جامعه بودند، در مقایسه با گروه دیگر، حدود 30 درصد کمتر خرج هزینه رستوران می‌کنند. سالیوان در مصاحبه با بسیاری از افراد ثروتمند، متوجه همین صرفه‌جویی‌ها شد. به‌عنوان مثال، اگر در خرید خودرو، به‌جای خرید بی‌ام‌دبلیو، خودروی آئودی را انتخاب کنید، درصورتی‌که قبل از آن یک خودروی قدیمی داشته‌اید، شاید این انتخاب چندان هم شاهکار و فداکارانه نباشد، اما وقتی تفاوت قیمت دو خودرو را مشاهده می‌کنید، بسته به مدل خودرو، دو الی 20 هزار دلار تفاوت قیمت مشاهده می‌کنید. این نشان می‌دهد که آنها آنقدرها هم که فکر می‌کنید پولشان بی قید و بند را خرج نمی‌کنند.

بودجه‌بندی کنید، اما دلیلش را نپرسید
همانگونه که رژیم‌گرفتن تنها برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند مفید نیست، پس‌انداز و بودجه‌بندی هم صرفا منحصر به افرادی که قصد پس‌انداز کردن دارند، نیست. فارغ از میزان درآمدتان، تقسیم پول به طبقه‌بندی‌های مختلف می‌تواند برایتان مفید باشد. «ریچارد تیلر»، اقتصاددان دانشگاه شیکاگو، در یکی از تحقیقات خود دریافت، استفاده از رویکر قدیمی پس‌انداز، یعنی تقسیم کردن پول در شیشه‌های مختلف که هرکدام برای هزینه های خاصی نظیر هزینه مسافرت، اجاره، پس‌انداز یا خوراک درنظر گرفته ‌شده، حتی برای کسانی‌که صدها میلیون‌ها دلار دارند، مفید است.

به گفته تیلر، ثروتمند بودن یعنی به‌اندازه‌ای پول داشته باشید که دیگر دغدغه و نگرانی درباره پول نداشته‌باشید. بنابراین، این نوع پس‌اندازها می‌تواند نگرانی‌های پولی را کاهش داده و به‌عنوان یک ابزار روانشناختی برای رسیدن به سطح «ثروتمند» عمل کنند.

قبول کنید که اتفاقات بد برای شما هم می‌افتند
اما موضوع دیگری که سالیوان و کلانتز در تحقیقات خود کشف کردند، این بود که مردمی که جزو طبقه یک درصد ثروتمند جامعه هستند، کنترل درونی خوبی دارند. کنترل درونی در روانشناسی به قابلیتی اطلاق می‌شود که افراد قادر به کنترل بر رویدادهای اطرافشان بوده و می‌توانند تبعات رفتارهای خود را بسنجند. در مقابل، افراد کم‌درآمدتر، کنترل بیرونی بیشتری داشتند. آنها بر این باورند که تبعات رفتارهایشان هیچ ربطی به عادات و عملکردشان ندارد بلکه برحسب اتفاق، شانس و اغلب بدشانسی‌ آنها رخ می‌دهد. اما افراد بسیار ثروتمند، اجازه نمی‌دهند که رویدادهایی نظیر طلاق یا اخراج از کار، به اهداف حرفه‌ای و مالی‌شان خللی وارد کند.

بخشنده باشید
شاید چیزی باشد که شما هم با افراد بسیار ثروتمند در آن شریک هستید. میلیاردرهایی که با تلاش خودشان ثروتمند شده‌اند در مقایسه با افراد تازه به دوران رسیده یا افرادی که ثروت بادآورده‌ای را به ارث برده‌اند، اغلب بخشنده و دست ‌ودل ‌بازتر هستند. آنها احتمالا تمایل بیشتری دارند تا به افرادی کمک کنند که قبلا در شرایط آنها بوده‌اند. یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین شیوه های حمایت مالی ثروتمندان از افراد نیازمند، حمایت و کمک‌هزینه تحصیلی است.

«چاک فینی»، میلیاردر و خیّر مشهور ایرلندی-آمریکایی می‌گوید: آنهایی که با زحمت خودشان ثروتمند شده‌اند، با کمک کردن و بخشندگی احساس رضایت بیشتری دارند تا اینکه خانه‌هایی را داشته‌باشند که شاید هرگز در آن زندگی نکنند یا ثروتی بیاندوزند که هرگز فرصت خرج کردن آنرا نداشته باشند.

دیدگاه شما

خبرنامه