توقیف سه تن هروئین افغانستان که از بندرعباس به هند می‌رفت

تاریخ ارسال : 21 سپتامبر 2021 ساعت : 5:00 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

هند می‌گوید سه تن هروئین افغانستان را که از بندرعباس به این کشور قاچاق می‌شد، در عملیاتی بزرگ در بندر موندرا در ایالت گجرات کشف و ضبط کرده است.

گفته می‌شود ارزش این محموله ۷/۲ میلیارد دلار است. مقام‌های مبارزه با قاچاق مواد مخدر هند به بی‌بی‌سی گفتند آزمایش‌ها برای تعیین ارزش دقیق این محموله در جریان است.

بنابر بیانیه مدیریت اطلاعات مالیاتی هند، بالاترین نهاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر، دو نفر بازداشت شده‌اند و تحقیقات درباره چند نفر دیگر در جریان است: “تحقیقات تاکنون دست داشتن اتباع افغانستان را نشان داده است و تحقیق از آنها ادامه دارد.”

علاوه بر این، جستجوهایی هم در شهرهای مختلف از جمله دهلی پایتخت، احمدآباد و چنای صورت گرفته است.

مبدا این محموله که در مدارک سنگ تالک ثبت شده، افغانستان بوده است. محموله از بندرعباس به هند رفته و به گفته مدیریت اطلاعات مالیاتی هند، به آنها خبر رسیده بود کشتی‌ای از بندرعباس عازم هند است که ممکن است حامل هروئین باشد:

“وقتی ماموران ما محموله را توقیف و بررسی کردند، مواد مشکوک کشف شد که تایید شد هروئین است”.

این اداره همچنین گفت این محموله را شرکتی در شهر ویجیاوادا در جنوب هند وارد کرده است.

به گفته دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد، افغانستان بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان است و بیش از ۸۰ درصد بازار جهانی را تامین می‌کند.

مقامات طالبان پس از به دست گرفتن قدرت و ورودشان به کابل در اواسط ما اوت میلادی (۱۵ اوت‌‌ /آگست) سال جاری، درباره کشت و قاچاق خشخاش به جامعه جهانی اطمینان دادند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در نخستین نشست خبری خود (۱۷ اوت) گفت که طالبان به جهان اطمینان می‌دهد که کشت و قاچاق خشخاش در افغانستان متوقف شود.

او گفت که با ورود کابل متوجه شدم که جوان‌های زیاد معتادند و بی‌کار هستند. ما تلاش خواهیم کرد که کشت خشخاش را یکبار دیگر مانند بیست سال پیش به صفر برسانیم.

در دوره قبلی حکومت طالبان، به گزارش سازمان ملل، کشت خشخاش در افغانستان در سال ۲۰۰۱، ۹۱ درصد کاهش یافته و در برخی مناطق به صفر رسیده بود.

دیدگاه شما

خبرنامه