بورس کالا می‌توانست مردمی‌تر باشد

تاریخ ارسال : 05 آوریل 2014 ساعت : 6:23 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

علیرضا باغانی
رییس شورای اصناف کشور از اتخاذ تدابیر ویژه طی سال جاری به منظور کنترل قیمت آهن‌آلات در کشور خبر داد.
محمد آزاد که در حاشیه برگزاری هیات بیت‌الزهرای مرکز بسیج اصناف تهران با خبرنگار ما سخن می‌گفت، درباره نوسانات موجود در بازار آهن‌آلات و کنترل قیمت‌ها گفت: بازار آهن دارای حالت خاصی است که در فصول مختلفی از سال به دلیل افزایش تقاضای مصرف، رشد قیمت پیدا می‌کند و شاید برخی از آهن‌فروشان به دلیل جلوگیری از ضرر و زیان، برای فروش آهن احتیاط کنند.
رییس شورای اصناف کشور از تمهیدات ویژه در سال جاری برای کنترل بازار آهن‌آلات خبر داد و گفت: پس از آنکه از اسفند 85 تا پایان فروردین 86، آهن رشد قیمتی 30درصدی را تجربه کرد، با اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم قیمت‌ها کنترل شد و ما کاهش قیمت‌ها را در اردیبهشت‌ماه شاهد بودیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهای آهن‌آلات در حال حاضر با رشدی مواجه نشده است، گفت: پس از آنکه بهای آهن‌آلات در تیرماه نوسانی 1 تا 2درصدی داشت، اکنون قیمت آهن‌آلات 12درصد کمتر از قیمت‌های سال 85 است و می‌توان گفت که آهن تنها کالایی است که از سال 85 تاکنون کاهش قیمت داشته است.
آزاد در مورد افزایش قیمت ورق گفت: از آنجا که فولاد مبارکه نتوانست در زمان معینی ورق را تحویل مصرف‌کنندگان دهد و با توجه به اینکه این محصول مصرف عمده کارخانجات ما را شامل می‌شود، لذا قیمت این محصول افزایش یافته اما پس از حل مشکل، ورق مجدد در بورس فلزات عرضه شد و قیمت‌ها به حالت منطقی بازگشت.
وی پیش‌بینی کرد، در صورت تداوم نوسانات قیمت جهانی فلزات، بازار آهن‌آلات در داخل نیز دارای نوسانات شدیدی باشد.
وی ادغام بورس کالای کشاورزی و فلزات را به نفع بخش کشاورزی دانست و گفت: از آنجا که محصولات کشاورزی سود زیادی ندارند، لذا بورس فلزات باید ضرر و زیان این بخش را جبران کند.
رییس شورای اصناف کشور با بیان اینکه ماهیت شرکت بورس کالا برای ما زیر سوال است نیز گفت: در حالی که روند اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی در کشور پیگیری می‌شود، تشکیل شرکت بورس کالا با سهامدارانی که عمدتا وابسته به دولت هستند، جای تعجب دارد.
وی افزود: اصناف با مجموعه تعاونی‌ها، کمتر از 10درصد از سهام بورس کالا را در اختیار دارند. حال آنکه حضور بیشتر مردم می‌توانست بورس کالا را در جهت نیل به اهداف خود یاری کند.
‌ وی در عین حال از تعامل مناسب اصناف و مدیر عامل جدید بورس کالا خبر داد و گفت: تا زمانی که روند عرضه و تقاضا در تابلوی بورس به صورت صحیح انجام شود، با مدیر عامل بورس کالا تعامل و همکاری خواهیم داشت و به نظر ما انتصاب هاشمیان به این سمت نظر به سوابق موجود، انتصاب به جایی بوده است.
به گفته وی، مشکل بورس فلزات همواره عدم تعادل عرضه و تقاضا است و اعتراض اصناف نیز بیشتر حول محور کم بودن عرضه نسبت به تقاضای سنگین موجود، بوده است.
محمد آزاد، رییس شورای اصناف کشور طی آیینی که هفته گذشته از سوی حوزه 10کربلا مرکز بسیج اصناف در بیت‌الزهرای تهران برگزار شد، از سوی سرهنگ احمدآبادی، فرمانده بسیج اصناف تهران بزرگ به عنوان فرمانده بسیج اتحادیه آهن‌فروشان منصوب شد.
سرهنگ احمدآبادی دلیل این انتصاب را داشتن روحیه بسیجی و علاقه محمد آزاد به حضور در نیروی مقاومت بسیج عنوان کرد و گفت: محمد آزاد که به رغم مسوولیت‌های سنگینی که در اصناف کشور دارد، مسوولیت فرماندهی پایگاه مقاومت اتحادیه آهن‌فروشان را بر عهده گرفت که ناشی از علاقه ایشان به حضور در میان بسیجیان است.
محمد آزاد،‌رییس شورای اصناف کشور نیز در این زمینه گفت که بسیج اتحادیه آهن‌فروشان از سال 76 تاسیس شده وهم اکنون 300عضو دارد.
وی افزود: اصناف در ادوار مختلف تاریخ انقلاب اسلامی، نقش بسیار مثبتی در حفظ انقلاب اسلامی ایفا کردند که از جمله این اقدامات را می‌توان به حضور پرشور اصناف و بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامی و 8سال دفاع مقدس اشاره کرد.

دیدگاه شما

خبرنامه