قیمت‌ها از بورس لندن خط گرفت

تاریخ ارسال : 08 آوریل 2014 ساعت : 6:21 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

تغییر مسیر ناگهانی فلزات پایه در بورس جهانی نشان می‌دهد که بازارهای کالایی تحت تاثیر انتشار آمارهای نا‌امید‌کننده از مشاغل آمریکا برای ماه مارس قرار گرفته‌اند در حالی که روز شنبه در مسیر حرکت به سمت رشد پیش می‌رفتند.

 وزارت کار آمریکا اعلام کرده است که در ماه مارس 192 هزار فرصت شغلی در کشور به وجود آمده، در حالی که انتظار می‌رفت در این ماه 200 هزار فرصت شغلی جدید در این کشور فراهم شود. به این ترتیب به دنبال آمار فرصت‌های شغلی در آمریکا فلزات رنگی از روز شنبه با افزایش قیمت روبه‌رو شد.
 حتی تا قبل از 2 بامداد روز یکشنبه نیز با توجه به نظرسنجی کیتکو بیش از 60 درصد از پیش‌بینی‌ها برای قیمت طلا و سایر فلزات غیرآهنی افزایشی بود، اما بر خلاف آنچه که انتظار می‌رفت بازار فلزات پایه روز گذشته مسیری متفاوت را انتخاب کرد و ریزشی شد و سایر محصولات همچون مس، آلومینیوم، قلع، روی و سرب نیز روز دوشنبه با افت نرخ مواجه شدند.
 بر اساس اخبار انتشاریافته جهانی چشم‌انداز نتایج احتمالی نشست‌های آتی فدرال رزرو برای کاستن حجم محرک‌ها مهمترین دلیل برای افت بازارهای کالایی به‌خصوص فلزات پایه محسوب می‌شود.
از طرفی نیز به گزارش بلومبرگ پس از انتشار گزارش بهتر از انتظار شاخص اعتماد مصرف کنندگان آمریکایی در پایان هفته گذشته، چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور باز هم بهبود یافته و احتمال کاهش برنامه‌های محرک اقتصادی دولت آمریکا به ویژه برنامه‌های خرید اوراق قرضه تقویت
شده است.
این روند در کنار رشد ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر باعث شده است تا تمایل برای سرمایه‌گذاری در بازارهای کالایی کاهش یابد که همین امر منجر به افت قیمت بیشتر محصولات در این بازارها شده است.
در بازار فلزات داخلی چه گذشت؟
دیروز به دنبال افت نرخ فلزات جهانی در بورس لندن قیمت برخی محصولات همچون مس، روی و نیکل در بازار داخلی نیز اندکی کاهش یافت، این در حالی است که با توجه به افزایش تقاضا در بازار داخلی فلزات پایه از ابتدای شروع معاملات سال جاری تاکنون، بازار در برابر افت قیمت‌ها مقاومت کرده است و نرخ این محصولات نسبت به بازارهای جهانی جای ریزش بیشتری دارد.
به گفته یکی از فعالان بازار کاهش قیمت‌ها در این روز تنها به دلیل جو روانی به وجود آمده از ریزش ناگهانی قیمت‌های جهانی بوده، اما حقیقت این است که از زمانی که بحث فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی داغ‌تر شده فروشنده‌ها نیز قیمت محصولات خود را در بازار افزایش داده‌اند. وی افزود: قیمت‌ها از آخرین معامله در سال گذشته تا به امروز حدود 10 درصد افزایش داشته و این احتمال وجود دارد که بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌ها رشد بیشتری را تجربه کنند.
از طرفی روند رو به رشد نرخ ارز در آغاز معاملات روز دوشنبه باعث شده تا جو معاملات در بازارهای کالایی در این روز مثبت شود و این نشان می‌دهد که تاثیر بازارهای جهانی فلزات بر بازار داخلی خیلی دوام نخواهد داشت و به زودی قیمت کالاها روندی صعودی در پیش خواهند گرفت.
این در شرایطی است که آگاهان اقتصادی تاثیر افت قیمت‌های جهانی بر بازارهای داخلی را این طور ارزیابی کرده‌اند که به‌طور حتم کاهش قیمت‌های جهانی تا حد زیادی بر قیمت‌های داخلی این محصولات نیز تاثیرگذار خواهد بود، اما نباید فراموش کرد که علاوه‌بر قیمت‌های جهانی رفع محدودیت‌های صادرات و واردات هم می‌تواند بر روند کاهشی قیمت‌ها تاثیر زیادی بگذارد.
از طرف دیگر با توجه به پیش بینی آگاهان اقتصادی به نظر می‌رسد که افت قیمت فلزات صنعتی به‌خصوص برای روی و نیکل ادامه‌‌دار و بلندمدت نباشد و باقی ماندن قیمت‌های این فلزات در سطوحی نزدیک به سطوح فعلی در چشم‌انداز میان مدت محتمل‌تر است، چرا که هم اکنون قیمت این فلزات در بازار آزاد با توجه به قیمت‌های جهانی مناسب است و کاهش بیش از حد آن موجب بر هم ریختن معاملات این محصولات و نظم بازار
خواهد شد.
از طرفی نباید فراموش کرد که اقتصاد جهانی تا حد زیادی دوران رکود و بحران را پشت سر گذاشته و روندی رو به رشد، اما همراه با نوسانات مقطعی را پیش‌رو دارد؛ بنابراین ممکن است قیمت فلزات به تبع آن، نوسانات مقطعی را تجربه کند.

 

دیدگاه شما

خبرنامه