چهره آشفته بورس

تاریخ ارسال : 15 آوریل 2014 ساعت : 4:55 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

بورس اوراق بهادار تهران دیروز برای چهارمین روز پیاپی با افت مواجه شد تا زیان معامله‌گران به بیش از 7 درصد برسد؛ 5/5 درصد این زیان در چهار روز اخیر ثبت شده است.
در حالی که کاهش قیمت‌ها امیدواری‌ها را برای تعادل نسبی بازار فراهم کرده است، اما همچنان بازار در اختیار فروشندگانی است که عموما با زیان‌های سنگین در حال فروش سهام هستند. در همین حال بورس تهران که در سال‌های اخیر به حمایت دولتی در مواقع دشواری عادت کرده بود اینک با شرایطی مواجه است که حتی از بیان حمایت‌های لفظی نیز بی‌بهره مانده است.
اکثر معامله‌گران بازار در حال حاضر با یاد‌آوری شرایط دشوار گذشته از حمایت‌های مسوولان دولت پیشین در مواقع مشابه سخن می‌گویند؛ امری که در دولت کنونی دور از ذهن به نظر می‌رسد. عدم حمایت از بازار و نبود نقدینگی کافی موجب شده است تا بازار برای کسب تعادل با مشکلات جدی مواجه باشد؛ هر چند در بازار نمادهای گروه‌هایی نظیر بانک‌ها، پتروشیمی و معدنی – فلزی مشکلات کمتری داشته و عملا به کف‌های قیمتی رسیده‌اند، اما در گروه‌های دیگری نظیر خودرو و تجهیزات شرایط دشواری پیش روی بازار است. در بازار دیروز شاخص بورس به سرعت یک سطح حمایتی خود را از دست داد تا با افت 947واحدی معادل 26/1 درصد به 73هزار و 973 واحد برسد.
در بازار دیروز علاوه‌بر مشکلات قبلی بازار در مورد سود بانکی و مسایل مربوط به قانون بودجه، بحث هدفمندی و تصمیمات دولت در این زمینه مشکل جدیدی را ایجاد کرده است. در آخرین تحول دولت با صدور بخشنامه‌ای بر عدم افزایش قیمت کالاها تاکید کرده است، در حالی که شرکت‌ها به زودی با صورتحساب‌های جدید حامل‌های انرژی مواجه خواهند شد که هزینه دو چندانی را بر آنها تحمیل می‌کند و از این رو عدم افزایش بهای محصولات به معنای کاهش شدید سود شرکت‌ها در گزارش سه ماهه خواهد بود.

براساس برخی شنیده‌ها دولت افزایش نرخ سیمان و برخی دیگر از کالا‌ها را به خرداد‌ماه و پس از اجرای طرح هدفمندی موکول کرده است؛ حال آنکه شرکت‌ها در سه ماهه باید بهای حامل‌های انرژی را پرداخت کنند. این امر ضمن آنکه کاهش عرضه کالا را در پی خواهد داشت، سرکوب مالی عجیبی را در بخش اقتصادی رقم می‌زند.
دیروز معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت بخشنامه معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری مبنی بر عدم ‌افزایش قیمت کالاها را به ۸ انجمن صنعتی ابلاغ کرد.
در بازار دیروز در گروه پتروشیمی افت قیمت اخیر به تعادل این گروه منجر شد.در گروه غذایی دیروز مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنعتی بهشهر برگزارشد.

در این مجمع تقسیم 1350 ریال سود نقدی مورد تاکید قرار گرفت و به عدم افزایش نرخ روغن خوراکی در شرایط کنونی اشاره شد. در گروه خودرویی تلاش برای جمع آوری صف فروش ایران خودرو با عرضه مجدد نیمه‌کاره ماند.

در گروه نفتی نیز بازار با شایعاتی در مورد احتمال توقف نمادهای پالایشگاهی برای شفاف‌سازی ارتباط مالی آنها با شرکت پخش و پالایش همراه بود. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات بورس و فرابورس به 228میلیارد تومان رسید.

دیدگاه شما

خبرنامه