حرکت آرام بازار آهن روی موج کاهشی

تاریخ ارسال : 20 مه 2014 ساعت : 5:01 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

معامله‌گران بازار فولاد در شرایطی فعالیت خود را روز دوشنبه آغاز کردند که محدود بودن بیشتر تحرکات این روز خریداران محصولات فولادی به استعلام و دریافت قیمت‌های فروش و بی‌رغبتی آنها به انجام معاملات، روندی کاهنده را در تعیین قیمت‌ها به بازار تحمیل کرد.
روز گذشته اغلب تولیدات میلگرد بخش خصوصی نسبت به روز ماقبل در دامنه 5 تا 30 تومان در هر کیلو افت کرد. ورق‌های تولیدی فولاد مبارکه بدون تغییر قیمت باقی ماند و بهای شمش خصوصی‌ها نیز در محدوده 5 تا 10 تومان به ازای هر کیلو با نوسانات نزولی همراه شد.
روند مبادلات کند و قیمت‌های کاهشی آهن‌آلات در بازار آزاد در حالی است که در بورس کالا هم روند معاملات چندان متفاوت از بازار نبود. روز دوشنبه در تالار صنعتی و معدنی بورس کالا، فولاد آذربایجان نقدی سبدمیلگرد A3 سایزهای 14 تا 25 را با قیمت 1730 تومان به خریداران ارائه کرد که معامله نشد. نکته جالب توجه آنکه فولاد آذربایجان قیمت پایه این سبد میلگرد را نسبت به عرضه پیشین این محصول در تاریخ 21 اردیبهشت ماه 15 تومان در هر کیلو کاهش داده بود، اما بازهم معامله‌گران ترغیب به خرید این عرضه نشدند.
در همین حال فولاد هرمزگان جنوب نیز سلف 60 هزار تن تختال را با قیمت پایه 1432 تومان به تابلو معاملات آورد که 35 هزار تن آن در زمان عادی معاملات و 2 هزار تن دیگر آن در زمان مچینگ خریداری شد.
مطابق روال دوشنبه‌های هر هفته فولاد مبارکه اصفهان نیز اقدام به عرضه سلف انواع ورق تولیدی خود کرد که در مقایسه با حجم ارائه شده از این محصولات، میزان تقاضای ثبت شده چندان چشمگیر نبود و بار دیگر ضعف تقاضای موثر را به دست‌اندرکاران بازار گوشزد کرد. ورق گرم B در حجم 29 هزار و 700 تن با قیمت تقریبی 1670 تومان به تابلو معاملات آمد که در مجموع زمان‌های رسمی معاملات و مچینگ حدود 17 درصد آن خریداری شد. ورق گرم C نیز دیگر عرضه این شرکت با قیمت  1708 تومان بود که از 40 هزار و 700 تن حجم عرضه در نهایت 17 درصد از این محصول مورد مبادله قرار گرفت. ورق سرد B و قلع اندود هم باقی عرضه‌های فولاد مبارکه در این روز بودند که به ترتیب با قیمت‌های پایه 2020 و 3186 تومان و در حجم‌های 1000 و 800 تن به تابلو معاملات آمدند و به میزان 600 و 400 تن خریداری شدند. در نهایت این شرکت بالغ بر 92 هزار و 150 تن انواع ورق را در سیستم معاملات مچینگ ثبت کرد.

بازار داخلی ورق چگونه است؟
یکی از فعالان بازار ورق گالوانیزه در تشریح روند معاملات و قیمت‌های بازاری این محصول در طول هفته‌های اخیر گفت: از آنجاکه ورق گالوانیزه نسبت به بازار مقاطعی مانند میلگرد، تیرآهن، ورق ضخامت 2 میلی‌متر، ورق گرم و بعضا شمش و اسلب بازار کوچک‌تری دارد، بنابراین قیمت آن نیز مانند این محصولات دستخوش نوسانات زودگذر قیمت‌ها به تاسی از تغییرات محدود کاهشی یا افزایشی نرخ ارز، تحولات سیاسی، التهابات ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و مواردی از این دست قرار نمی‌گیرد. به بیان دیگر ورق گالوانیزه غالبا دچار چسبندگی قیمت است، یعنی قیمت آن خیلی دیر افزایش یافته و بعضا خیلی دیر کاهش می‌یابد.
این آگاه بازار افزود: از سال گذشته تاکنون قیمت این محصول بنا به اینکه هر ساله با افزایش یکسری هزینه‌های تولید اعم از حقوق و دستمزد، هزینه‌های مربوط به انرژی، مالیات بر ارزش افزوده و … مواجهیم، افزایش 50 تا 70 تومانی را در هر کیلو تجربه کرده و در شرایطی که در دو، سه هفته اخیر متوسط قیمت‌‌ها در بازار آهن با کاهش نسبی روبه رو شده، اما بهای آن در مسیر ثبات حرکت کرده است.
این معامله‌گر در پاسخ به این سوال که بازار ورق گالوانیزه نیز همانند دیگر مقاطع در رکود بسر می‌برد یا خیر گفت: حجم معاملات ورق گالوانیزه نسبت به گذشته با کاهش نسبی روبه‌رو است، اما بازار این محصول را نیز به طور کامل نمی‌توان آمیخته با رکود و ضعف تقاضا قلمداد کرد؛ چراکه طیف مصارف ورق گالوانیزه نسبت به سال‌های گذشته گسترده‌تر شده و همواره محلی برای مصرف و تقاضای آن وجود دارد. به عنوان مثال تا دو سال قبل در عرشه کشتی‌ها از این نوع ورق استفاده نمی‌شد، اما هم‌اکنون عرشه‌های فولادی به کمک این نوع از ورق تولید می‌شوند که خود فضای جدیدی را برای تقاضای آن گشوده است.
البته این آگاه بازار به روند واردات ورق گالوانیزه نیز در طول ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: به دلیل تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات ورق گالوانیزه واردات این محصول همواره برای تجار سودآور است، اما مشکلاتی نظیر زمانبر بودن و عدم تخصیص ارز و تنگناهای سیستم بانکی مانع بزرگی بر سر واردات این محصول بوده‌اند و در برخی دوره‌ها حجم واردات آن را حتی به صفر نزدیک ساخته‌اند.
در همین حال یکی دیگر از معامله‌گران ورق سیاه و روغنی هم در گفت و‌گو با «دنیای اقتصاد» گفت: از اسفندماه سال 92 تا پس از تعطیلات نوروزی به طور متوسط قیمت ورق سیاه با افزایش محسوسی همراه بوده اما در طول چند هفته اخیر و همسو با بازار مقاطع طولی قیمت آن نوسانات نزولی را تجربه کرده است، هرچند دامنه این تغییرات در حدی نبوده که آن افزایش اولیه را جبران کند، بنابراین اگر کندی روند معاملات این دسته از ورق کماکان ادامه بیاید، تا رسیدن به کف قیمتی بنیادین، هنوز شکاف نسبی وجود دارد و جای کاهش قیمت همچنان هست.

دیدگاه شما

خبرنامه