خیز دوباره بازار فولاد برای افزایش قیمت‌

تاریخ ارسال : 23 آوریل 2014 ساعت : 5:46 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

در حالی که طی روزهای اخیر مسوولان دولتی بارها بر ملایم بودن شیب افزایش نرخ حامل‌های انرژی تاکید کرده‌اند، اما در عمل شاهدیم با هرچه نزدیک‌تر شدن به زمان رسمی اجرای گام دوم از طرح تحول اقتصادی، بر دور تند قیمت‌ها در بسیاری از بازارها از جمله آهن و فولاد افزوده شده و ثبات و تعادل در روند معاملات، جای خود را به تنش و التهاب در این فضا داده است.
روز گذشته در ادامه نوسانات مثبت قیمت‌ها در بازار فولاد که از روز دوشنبه آغاز شده است، متوسط نرخ انواع مقاطع و محصولات مفتولی 5 تا 50 تومان در هر کیلو افزایش یافت. همزمان قیمت برخی محصولات فولادی وارداتی به کشور نیز همچون شمش بلوم (ترک، روس و کره‌ای) و کلاف 5/6 ساده روس و چینی در بازه 20 تا 40 تومان به ازای هر کیلو بالاتر رفت.
علاوه بر عامل انتظارات تورمی فعالان فولادی که خود انگیزه‌ای برای رشد قیمت‌ها در این چند روز عنوان می‌شود، افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی و شکستن مرز روانی 3200 تومانی دلار و ورود آن به کانال 3300 تومانی، عامل مهم دیگری در جهت دادن به مسیر صعودی قیمت‌ها در بازار فولاد طی این دو روز بوده است به طوری که به عنوان مثال با وجود موجودی خوب شمش در بنادر کشور، این محصول به طور متوسط تا کیلویی 9/0 درصد افزایش قیمت یافته و به 1780 تا 1805 تومان رسیده است.
در ارتباط با انتظارات تورمی آحاد مردم از جمله فعالان فولادی باید این مساله را مدنظر قرار داد که سیاست کلان دولت یازدهم به منظور افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین، افزایش بهای این فرآورده با یک شیب ملایم در مدت 5 تا 7 سال است. از این رو اگر سالانه 20 تا 24 درصد قیمت سوخت گران شود ظرف مدت 5 سال قیمت آن آزاد شده و به سطح نرخ‌های منطقه‌ای خواهد رسید.
اما با استناد به آنچه خبرگزاری مهر اخیرا اعلام کرد، با احتساب 24 درصد افزایش قیمت اعلام شده از سوی معاون رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد و مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور (آزادسازی قیمت‌ها ظرف مدت 5 سال) و احتساب 5 درصد عوارض فروش فرآورده‌های نفتی مصوب مجلس شورای اسلامی بهای بنزین، گازوئیل و CNG با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها دو افزایش حداکثر 24 و 5 درصدی را تجربه خواهد کرد.
محاسبات انجام شده، نشان می‌دهد با این افزایش قیمت، بهای هر لیتر بنزین معمولی نیمه یارانه‌ای از 400 به حدود 520 تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه‌ای حدود 650 تومان، قیمت هر لیتر بنزین معمولی آزاد حدود 910 تومان و قیمت هر لیتر بنزین سوپر آزاد حدود 1050 تومان خواهد بود. از سوی دیگر قیمت هر لیتر گازوئیل نیمه یارانه‌ای از 150 تومان فعلی به حدود 200 تومان و قیمت هر لیتر گازوئیل آزاد به حدود 450 تومان افزایش می‌یابد.
با فرض درست بودن محاسبات انجام شده برای تعیین نرخ اعلامی این حامل‌ها، از آنجاکه سوخت غالب کامیون‌های حمل بار آهن‌آلات گازوئیل بوده و کامیون‌داران بیشتر از نوع نیمه یارانه‌ای آن استفاده می‌کنند با افزایش حدود 33 درصدی نرخ گازوئیل و کرایه حمل بار، به همان نسبت نیز بر قیمت محصولات فولادی افزوده خواهد شد.
البته در این میان، برخی معامله‌گران نیز معتقدند: در کنار رشد هزینه‌های مربوط به حمل بار و به تبع قیمت آهن‌آلات، اگر روند صعودی نرخ ارز متوقف نشده و این بازار به زودی متعادل نشود، کامیون‌داران با رشد هزینه‌های جانبی حرفه خود از قبیل افزایش چند درصدی هزینه مربوط به قطعات یدکی و لاستیک روبه‌رو خواهند شد که خود فشار دیگری بر افزایش بهای آهن‌آلات خواهد بود.
به هر ترتیب در کنار تمامی عوامل فوق آنچه ذکر آن مهم به نظر می‌رسد این است که رکود، کماکان مهم‌ترین مشکل حال حاضر بازار فولاد است و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود، به نظر می‌رسد حتی با فرض صعود قیمت‌ها تا چند روز آینده، پس از مدتی نبود خریدار واقعی و مازاد عرضه محصولات فولادی موجب برگشت قیمت‌ها از کانال افزایشی پیشین به مدار کاهنده و نزولی سال گذشته خواهد شد. بنابراین در این شرایط کارشناسان بازار به معامله‌گران و خریداران توصیه می‌کنند از خریدهای هیجانی آهن‌آلات به این علت که نمی‌توان زمان مشخصی برای فروش آنها در بازار متصور بود، پرهیز کنند.

دیدگاه شما

خبرنامه