دستمزد یک روز کار در “شالیزار” چقدر است؟

تاریخ ارسال : 28 آوریل 2014 ساعت : 11:12 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

درخواست 120 هزار تومان بابت دستمزد یک روز نشای شالیزار توسط کارگران مرد در مازندران، کشاورزان شالیکار استان را شوکه کرد.

کشاورزان برنجکار مازندرانی می گویند دستمزد درخواستی امسال نه تنها نسبت به سال گذشته بیشتر از دو برابر شده، بلکه ممکن است در زمان اوج نشای شالیزارها نیز افزایش یابد.

مازندران ۲۴۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و تاکنون کمتر از ۱۰ درصد آن نشا شده است.

دستمزد هر کارگر مرد برای نشا در شالیزارهای مازندران، پارسال بین ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان بود و زنان نیز ۵۰ تا ۷۵ درصد دستمزد مردان را طلب می کردند.

بررسی های خبرنگار ما نشان می دهد که هم اکنون هر کارگری که بخواهد در خزانه برنج، بوته شالی را برای نشا در شالیزار آماده کند، دستمزد ۱۷۰ هزار تومانی درخواست می کند.کار کردن در خزانه برنج به خاطر سختی شرایط کار، گران ترین نرخ دستمزد را دارد و نشا نیز پس از آن قرار می گیرد.

کشاورزانی که مجبورند برای کار در شالیزارهای خود از کارگران روزمزد استفاده کنند باید علاوه بر دستمزد، صبحانه ، ناهار و عصرانه آنها را هم تامین کنند.

کشاورزان شهرستان های آمل، بابل، بابلسر، محمودآباد و فریدونکنار که با کمبود آب نیز در ابتدای فصل شالیکاری مواجه هستند و از هم اکنون موتور پمپ های چاه های کشاورزی را روشن کرده اند، به یکباره پس از آماده سازی و آب تخت کردن اراضی در برابر افزایش جهشی دستمزد نشاکاری قرار گرفته اند.

قدرت آهی یکی از شالیکاران بخش لاله آباد بابل گفت: برنجکاری به هیج وجه به نفع کشاورز نیست و فقط وقت تلف کردن است.

او گفت: برای نشای هر هکتار شالیزار به ۱۵ نفر نشاکار مرد نیاز است که باید بیش از ۱۸میلیون ریال بابت دستمزد به آنان پرداخت شود.وی ادامه داد : این مبلغ دستمزد برابر با حدود ۳۰۰کیلو گرم برنج طارم است که با قیمت ۶۰ هزار ریال فروخته می شود.

کشاورزان مازندرانی می گویند که قیمت نهاده های کشاورزی از جمله بذر گواهی شده، کود و سم، گازوئیل، قطعات یدکی تیلر و تراکتور، کارمزد تراکتور برای شخم و شیار و آب تخت کردن، تعمیرکاری وسایل کشاورزی و دستمزد نشاکار به نسبت سال گذشته حدود ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

آنان بر این اعتقادند که قیمت برنج سفید در فصل زراعی جاری به میزانی قابل افزایش نیست که بتواند هزینه ها را جبران کند.

کشاورزان برنجکار مازندرانی همچنین پرداخت دستمزد بالا به صورت نقدی را در حالی که خود فاقد نقدینگی هستند، از دیگر مشکلات شالیکاری برشمردند.

کشاورزان مناطق مرکزی مازندران در نخستین روزهای اردیبهشت در حالی که هنوز مشغول آماده سازی شالیزارهای خود برای نشا هستند با اولین نشانه های خشکسالی نیز رو به رو نیز شدند.

هم اکنون بسیاری از کشاورزان شهرستان های آمل ، بابل ، محمود آباد و فریدونکنار که آب مورد نیازشان از دشت هراز تامین می شود پمپ های چاه های آب کشاورزی را روشن کرده اند تا بتوانند آب مورد نیاز برای آماده سازی شالیزارهای هایشان را تامین کنند.

مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن ، ۴۴درصد برنج سفید کشور را تامین می کند.

دیدگاه شما

خبرنامه