شو ک قیمتی فلز سرخ در بازار آزاد

تاریخ ارسال : 05 مه 2014 ساعت : 5:16 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

افزایش قیمت 2هزار تومانی مس از ابتدای هفته گذشته تا کنون موجب آشفتگی و کاهش تقاضای این فلز در بازار آزاد شده است. فعالان بازار این افزایش قیمت را تنها از سمت نرخ ارز می‌بینند و می‌گویند: اگر می‌خواهیم مجددا نرخ مس 30 هزار تومانی را تجربه نکنیم، بهتر است به فکر تغییر فرمول قیمت‌گذاری این فلز باشیم؛ به طوری که مانند گذشته به جای ارز شناور از ارز ثابتی برای قیمت گذاری این فلز استفاده کنیم.

البته در حال حاضر با احتساب نرخ ارز آزاد در فرمول فعلی مس قیمت این فلز در بورس کالا بسیار به بازار نزدیک شده، اما به نظر می‌رسد فعالان بازار سعی دارند تا محصولات خود را با قیمت‌های پایین‌تر از بورس عرضه کنند؛ چرا که تقاضا در بازار آزاد به شدت کاهش یافته است. به گفته یکی از فروشندگان بازار با اینکه مس در این روز با قیمت بین 23 هزار و 500 تا 24 هزار تومان در هر کیلو معامله شد، اما تقاضایی برای آن وجود نداشت؛ البته بورس کالا نیز با حجم پایین تقاضا رو‌به‌رو بود.
کارشناسان معتقدند یکی از دلایل افزایش قیمت مس کمبود این فلز در بازار آزاد است که عدم عرضه از سوی مهم‌ترین تولیدکننده این محصول از 15 اسفند سال گذشته به این روند دامن زده است. از طرفی نیز این فعال آگاه معتقد است که اگر برای محاسبه قیمت مس از ارز ثابت یا مبادله‌ای استفاده نشود با توجه به کاهش این فلز در بازار به زودی رشد بیشتری را شاهد خواهیم بود.
به این ترتیب روز گذشته در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، 1700 تن مس کاتد شرکت ملی مس ایران معامله شد. این شرکت همچنین 640 تن مس مفتول را در این روز به فروش رساند. از دیگر محصولات معامله شده شرکت صنایع ملی مس ایران در این روز می‌توان به 10 هزار تن انواع مس کم عیار، 100 تن سولفور مولیبدن و 9 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه‌بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز بر روی تابلوی معاملات رفت .  بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 21 هزار و 442 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش 345 تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول یک هزار 500 تن بوده در حالی که میزان تقاضا 740 تن بوده است.
همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 22 هزار و 143 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، افزایش 353 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 3 هزار تومان تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار 640 تن از این فلز بوده‌اند.  مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 22 هزار و 198 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش 353 تومانی در هر کیلو مواجه گردید. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود اما تقاضا‌کنندگان خواستار 130 تن از این محصول بوده‌اند.

دیدگاه شما

خبرنامه