کنترل مازاد ظرفیت تولید چالش پیش روی صنعت فولاد جهان

تاریخ ارسال : 05 مه 2014 ساعت : 5:18 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

مازاد ظرفیت تولید یک موضوع بسیار مهم در جلسه آتی گروه فولاد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در ماه ژوئن خواهد بود. دولت‌های مختلف نگرانی مشترکی نسبت به مازاد ظرفیت تولید فولاد جهان و تاثیر آن بر آینده این صنعت دارند. البته هنوز دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به نحوه برخورد با آن مطرح است. اغلب اقتصاددانان بر این باورند که دولت‌ها نباید از راهکارهایی حمایت کنند که موجب شود ظرفیت‌های تولید غیر اقتصادی پابرجا باشند یا به ایجاد خطوط تولید جدید کمک کنند.
این سازمان اخیرا در تلاش بوده تا به کاهش مازاد ظرفیت تولید فولاد جهان کمک کند، همچنین بر شفاف سازی چالش‌های موجود که در نتیجه مازاد ظرفیت ایجاد شده است تاکید کند.
سال 2013 این سازمان ظرفیت اسمی تولید فولاد خام دنیا را 2170 میلیون تن در سال اعلام کرد، در حالی که انجمن جهانی فولاد میزان تولید واقعی را 1607 میلیون تن اعلام نمود. این یعنی ظرفیت اسمی تولید 560 میلیون تن مازاد دارد.

نگاهی کوتاه به بازارهای فولاد در هفته گذشته
هفته گذشته قیمت محصولات فولادی در سکوت بود و از طرفی بازار سنگ‌آهن روندی نزولی داشت. از سوی دیگر قراضه ثبات داشت ولی عدم فعالیت خریداران ترکیه‌ای موجب شده تا تجار قراضه به فکر تخفیف برای افزایش فروش باشند.
بازار ورق آمریکا بین بازارهای فولاد دنیا بیشترین رونق را داشت و اغلب کارخانه‌ها قیمت ورق تخت را 40 دلار در هر تن بالا برده‌اند. عرضه کم است و تقاضا بالا؛ البته اخیرا کارخانه‌ها در افزایش قیمت محتاط‌تر شده‌اند چون نگران افزایش قدرت بازار واردات بودند.
در بازار ورق چین هفته گذشته جوی منفی حاکم بود و ورق گرم و سرد هر دو افت قیمت چند دلاری داشتند. سوددهی کارخانه‌ها به شدت تحت فشار است، از این رو برخی نگران بازار ماه ژوئن هستند. ورق گرم صادراتی چین نیز 5 دلار در هر تن پایین آمده و به 520 تا 525 دلار در هر تن فوب رسید.
قراضه سنگین وارداتی به ترکیه در ثبات بود. در بازار میلگرد ترکیه سکوت حکمفرما بود و تنها امارات و یمن خرید کردند. برخی از تلاش کارخانه‌ها برای پایین آوردن قیمت قراضه وارداتی از 377 دلار به 360 تا 365 دلار در هر تن سی اف آر خبر دادند.

افت شدید بازار سنگ‌آهن در نیمه دوم آوریل
قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد وارداتی به چین تا اواسط آوریل 115 تا 120 دلار در هر تن خشک سی اف آر چین بود و تا اواخر ماه به کمتر از 110 دلار در هر تن خشک رسید که ماه آوریل را در قیمت پایین‌تری به اتمام رساند. قیمت سنگ‌آهن نسبت به اوج اواسط آوریل 11/7 دهم درصد افت داشت و نسبت به اواخر ماه مارس نیز کاهش قیمت حدود 10 درصد داشته و 105 دلار و 40 سنت درهر تن خشک سی‌اف‌آر چین ثبت شد.
متوسط قیمت ماهانه استیل ایندکس برای سنگ‌آهن خلوص 62 درصد 114 دلار و 58 سنت در هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شده است.

دیدگاه شما

خبرنامه