بازار فولاد از حرکت نزولی باز می‌ایستد؟

تاریخ ارسال : 25 مه 2014 ساعت : 7:37 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

به‌رغم آنکه تا پایان هفته گذشته علاوه‌بر معاملات، قیمت‌ها نیز در بازار آهن روند نزولی داشت، اما روز شنبه هفته جاری شاهد عدم تغییر قیمت بسیاری از محصولات فولادی یا به اصطلاح ثبات نرخ انواع آهن‌آلات در بازار آزاد بودیم، مضاف بر اینکه در این شرایط برخی محصولات فولادی هم مانند میلگرد‌های ذوبی و همین‌طور بعضی ضخامت‌های ورق فولاد مبارکه نسبت به چهارشنبه با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. 

این موضوع در حالی است که حجم معاملات نسبت به روزهای قبل تغییر چندانی نکرده و همان روند محدود و کم حجم خرید و فروش‌های گذشته در بازار قابل مشاهده است. هرچند باید اذعان داشت که استعلام قیمت نسبت به قبل بیشتر شده اما بازهم کمترین نشانه‌ای از تمایل معامله‌گران به خرید وجود ندارد.
در بازار رسمی فولاد نیز امروز شاهد به تابلو رفتن شمش فولاد خوزستان با قیمت
1602 تومان و تیرآهن شاخه 24 و سبد میلگرد ذوبی با قیمت 2000 و 1750 تومان هستیم. یکی از کارگزاران در ارتباط با اقبال یا عدم اقبال خریداران از این دو محصول ارائه شده در تالار صنعتی معتقد است در شرایطی که قیمت‌های بازاری در مسیری کاهنده قرار داشته و حجم معاملات در بازار رسمی و غیررسمی فولاد نیز به شدت محدود شده است، این نرخ پایه‌ها خصوصا در مورد شمش بلوم قیمت ارزنده‌ای به حساب نمی‌آید، از این رو نرخ فروش این محصول نیازمند تعدیل شدن و کاهش یافتن نسبت به شرایط حال حاضر بازار فولاد است تا خریداران را ترغیب به حضور درمعاملات کند.

امیدواری به خروج بخش ساخت و ساز و فولاد از رکود
به هر ترتیب رکود داخلی بازار فولاد در حالی است که اخیرا بیزینس مانیتور با اشاره به رشد منفی یک درصدی بخش ساخت‌و‌ساز ایران در سال ۲۰۱۳ پیش‌بینی کرده این بخش در سال جاری میلادی رشد یک درصدی و در پنج سال آینده به‌طور متوسط رشد سالانه 8/3 درصدی را تجربه کند. در این گزارش آمده است، چشم‌انداز مثبت‌تر ما ناشی از کاهش تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، کاهش تاثیرات پایه‌ای و افزایش تقاضا برای پروژه‌های زیرساختی است.
این گزارش می‌افزاید: در بخش مسکونی، دولت طرح مسکن مهر را متوقف کرده است، این اقدام احتمالا بخش خصوصی را تشویق به مشارکت بیشتر در ساخت مسکن و کاهش تدریجی در هزینه‌های ساخت خواهد کرد.
البته اگر این امر محقق شود و رشد اقتصادی کشور از رقم منفی پیشین لااقل به صفر درصد در سال جاری افزایش بیابد، توجه به یکسری نکات درباب معاملات آهن و فولاد‌ در بازار آزاد و بورس کالا ضروری است.
با فرض رشد اقتصادی صفر درصدی کشور در سال جاری باید حجم تقاضای فعلی به نسبت در یک بازه زمانی مشخص با حجم تقاضای سال گذشته برابر باشد در حالی که چنین چیزی رخ نداده و حجم تقاضای موثر فعلی به نسبت سال گذشته کاهش محسوس و چشمگیری را تجربه کرده است. این مطلب دقیقا برابر با فشرده شدن تقاضا است نه نابودی آن که درصورت خودنمایی این حجم تقاضا به‌طور قطع شرایط فعلی بازار داخلی شکننده خواهد شد. اگر در نظر بگیریم رونق مورد انتظار به معاملات بازگردد، با توجه به موجودی کم انبارها و حجم ناچیز معاملات در بورس کالای ایران یا همان بازار رسمی، به احتمال قوی با کسری حجم عرضه به نسبت تقاضا مواجه خواهیم بود که در شرایط ضعف فعلی واردات، شرایط بازار را ناپایدارتر از گذشته خواهد کرد. در صورت صحت این طرز تفکر، به نظر می‌رسد روزهای آینده با افزایش نسبی تقاضا و رشد قیمت‌ها مواجه خواهیم بود که به دلیل زمان‌بر بودن فرآیند تولید محصولات نهایی، از هم‌اکنون نیاز به فعالیت تولیدی بسیاری از تولیدکنندگان حس می‌شود. با توجه ضعف تقاضای فعلی برای معاملات سلف در بورس کالا، به عنوان مثال ذوب‌آهن می‌تواند در شرایط بهبود بازار نسبت به عرضه کالاها به صورت نقدی اقدام کند که هم سود مناسبی را نصیب این تولیدکننده می‌کند و هم از طرفی تقویت بنیادین و ثبات بازار را نتیجه می‌دهد.
البته باید این مساله را مدنظر قرار داد که در اینجا نقش یک راهبر در رهبری آشفته بازار فولاد
به شدت احساس می‌شود که بورس کالا یا معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت یا  ایمیدرو می توانند در این بین ایفای نقش کنند.

دیدگاه شما

خبرنامه