بازار فولاد وارد فاز تثبیت قیمت شد

تاریخ ارسال : 26 مه 2014 ساعت : 5:14 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

پس از سه هفته ریزش متوالی قیمت انواع مصنوعات فولای و به کف رسیدن متوسط بهای آهن‌آلات، سرانجام از ابتدای خرداد ماه زمزمه‌های ثبات قیمت در بازار پیچید و به‌طور رسمی از روز شنبه هفته جاری این دسته از محصولات با تثبیت و بعضا افزایش نرخ روبه‌رو شدند.
در دو روز ابتدایی هفته اغلب فولادسازان یا از اعلام قیمت خودداری کرده یا با افزایشی محدود محصولات خود را به بازار غیررسمی عرضه کردند، هرچند در این میان تولیدکننده‌های محدودی هم بودند که میلگردهای تولیدی را با کاهش 5 تا 10 تومانی در هر کیلو اعلام قیمت کردند.
یکی از معامله‌گران فولاد در ارتباط با روندی که قیمت‌ها از این پس در پیش خواهد گرفت، می‌گوید: هم‌اکنون قیمت انواع آهن‌آلات به کف رسیده و کاهش بیش از این مقدار را با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، کرایه حمل بار و … نمی‌توان متصور بود، بنابراین پس از یک دوره چند هفته‌ای ریزش قیمت‌ها، شاهد روند رو به رشد نرخ‌ها در بازار آهن خواهیم بود. به گفته این معامله‌گر این مساله در حالی است که تعطیلی روز سه‌شنبه هفته جاری و تعطیلات هفته آینده اجازه تحرکات چندانی را به قیمت‌ها نداده و بازار را وارد فاز تثبیت خواهد کرد، از این رو اگر افزایشی در قیمت محصولات آهنی رخ دهد، از بیستم این ماه به بعد خواهد بود.
روز گذشته در بورس کالا نیز سه محصول فولادی به تابلو معاملات رفت که از مجموع 19 هزار و 300 تن حجم عرضه شده نزدیک به 56 درصد از این محصولات خریداری شد.
فولاد خوزستان، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش کشور در این روز 10 هزار تن سلف شمش را با شرایط بازپرداخت 90 روزه با سود ماهانه 2 درصد به خریداران ارائه کرد که تا پایان زمان معاملات 3500 تن آن معادل 35 درصد حجم عرضه خریداری شد. در همین حال ذوب‌‌آهن اصفهان نیز سلف تیرآهن شاخه 24 را با قیمت پایه 2000 تومان در حجم 6000 تن به تابلو آورد که در مجموع زمان‌های عادی و مچینگ 4000 تن آن به فروش رسید. در پارت نهایی نیز این شرکت سلف تیرآهن طول کوتاه در شاخه‌های 20 تا 27 را با قیمت پایه 1750 تومان عرضه کرد که در برابر 3500 تن حجم عرضه بالغ بر 26 هزار و 400 تن تقاضا شکل گرفت در نتیجه بهای پایانی به 1814 تومان افزایش یافت.
مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید در توضیح تحولات روز گذشته رینگ فولاد به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: شمش بلوم را تنها خریدارانی که با مشکل نقدینگی روبه‌رو بودند و این فرصت سه ماهه برای بازپرداخت فرصت خوبی برای آنها به شمار می‌رفت، خریداری کردند وگرنه قیمت پایه این محصول در شرایطی که هزینه تمام شده آن در نقطه سربه سر قیمت محصول نهایی و بعضا بالاتر از آن می‌شود،‌ نرخ مناسبی نبود. علی اصغر بهرامی ادامه داد: سبد تیرآهن طول کوتاه نیز به علت قیمت پایه پایین و ارزنده‌ای که داشت با اقبال زیاد خریداران روبه‌رو شد، اما با آنکه بیش از 10 تا 15 تومان هم جای افزایش نرخ نداشت، ولی به علت تقاضای زیاد و قیمت‌های پیشنهادی بالا 6/3 درصد رشد قیمت پایه را در این روز تجربه کرد.
وی در ارتباط با پیش‌بینی بهبود روند معاملات بازار در طول ماه‌های پیش رو نیز گفت: با توجه به بودجه درنظر گرفته شده برای پروژه‌های عمرانی و تخصیص آن به طرح‌های 80 درصد پیشرفت به بالا، نمی‌توان انتظار رونق سال‌های گذشته را در روند معاملات بازار رسمی و غیررسمی آهن و فولاد به جز خرده خرید و فروش‌های رایج داشت، بنابراین تولیدکننده‌های ما برای تامین نقدینگی لازم و پوشش هزینه‌های خود باید هرچه سریع‌تر روی بحث صادرات فولاد برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنند. به گفته وی عمده‌ترین بخش‌های مصرف‌کننده فولاد در پروژه‌های عمرانی و زیرساختی مربوط به تونل‌سازی، پل‌سازی، طرح‌های انبوه‌سازی مسکن و مواردی از این دست است، زمانی که طی یک سال مالی نتوان احتمال تزریق و تخصیص بودجه به این طرح‌ها را داشت، بنابراین رونق واقعی و تقاضای مصرفی موثر نیز به این زودی‌ها وارد بازار فولاد نخواهد شد.
مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید ادامه داد: اگر وضعیت تقاضا در بخش‌های مصرفی به همین منوال سپری شود تا فصل پاییز اتفاق خاصی در بازار نخواهد افتاد.

دیدگاه شما

خبرنامه