به نظر شما نرخ واقعی دلار چقدر است ؟

تاریخ ارسال : 07 ژوئن 2014 ساعت : 11:02 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

«نرخ واقعی دلار چه رقمی است؟» این سوالی است که این روزها در پی ثابت ماندن نرخ دلار در حدود 3280 تومان، مطرح می‌شود که آیا این نرخ، نرخ واقعی دلار است.

برخی از کارشناسان معتقدند که اگر نرخ ارز به مدت یک ماه در حول و حوش یک عددی بماند، نشان می‌دهد که نرخ واقعی است. در حال حاضر نرخ دلار در رقم ۳۲۸۰ تومان نوسان دارد؛ یک روز قیمت آن ۱۰ تومان افزایش می‌یابد و روز دیگر ۱۰ تومان کاهش پیدا می‌کند، اما تقریبا از اول اردیبهشت‌ماه، تغییر آن‌چنانی نداشته است. اول اردیبهشت ۹۳ نرخ دلار در بازار ۳۲۱۰ تومان قیمت داشت.
برخی از فعالان اقتصادی هم‌اکنون مطرح می‌کنند که نوسانات نرخ ارز در فضای فعلی باید بین ۳۱۰۰ تا ۳۳۰۰ تومان باشد.
در این میان، رییس‌کل بانک مرکزی به تازگی وعده کاهش باثبات نرخ ارز را داده است. ولی‌اله سیف در پاسخ به سوالی درباره کاهش نرخ دلار از ۳۳۰۰ تومان گفته است که در حال حاضر بازار ارز از ثبات رو به پایین برخوردار است و در یک دوره زمانی ان‌شاءاله ثبات، به بازار ارز بر می‌گردد. پس با توجه به التهابات بازار وضعیت طبیعی طی خواهد شد.
وی با اشاره به وجود عرضه و تقاضا در بازار ارز، متذکر شده که به زودی کاهش با ثباتی در قیمت ارز در بازار ایجاد شود.
البته رییس‌کل بانک مرکزی در مهرماه سال گذشته در جلسه با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران، کاهش بیشتر قیمت دلار را منطقی ندانسته و کف ۳۰۰۰ تومانی را برای دلار طبیعی و منطقی اعلام کرده بود.

منظور سیف در جلسه اتاق بازرگانی ایران
در این خصوص، پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا نرخ ۳۲۸۰ تومان، نرخ واقعی ارز در بازار است؟ درباره جلسه دکتر سیف در جمع فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی اظهار داشت: در آن جلسه منظور دکتر سیف نرخ واقعی ارز نبود، کف قیمتی بود.
وی با بیان این‌که رویکرد ریاست کل بانک مرکزی همواره کاهش تلاطم و ثبات‌بخشی به بازار بوده است، تصریح کرد: بازار همان‌طور که بعضی مواقع با هیجانات مواجه می‌شود و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، بعضی مواقع هم با هیجانات سقوط می‌کند و چون این سقوط مستمر نخواهد بود، دوباره با یک نرخ رشد شدیدتری افزایش می‌یابد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی عنوان کرد: توجه داشته باشید که در زمان‌های کاهش نرخ ارز، اگر این کاهش مقطعی باشد، منجر به ارزانی کالا و خدمات در کشور نمی‌شود، ولی جهش بعدی‌اش می‌تواند دوباره باعث یک‌سری التهاب‌ها شود.
قربانی متذکر شد: اعلام نظری که آن زمان ریاست کل بانک مرکزی داشتند، این بود که خواستند به فعالان بازار علامتی را بدهند که بازار دچار تلاطم بیشتر نشود.
وی ادامه داد: هم‌اکنون فکر می‌کنم بعد از گذشت ماه‌ها، بهتر می‌توانیم ببینیم اگر بازار سقوط می‌کرد، قیمت‌ها پایدار بود، یا این‌که خیر.

اگر عوامل انتظاری نبود، نرخ دلار ۳۱۰۰ می‌شد
معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: دکتر سیف معتقد است و ارزیابی می‌شود که اگر التهاب جزئی اخیر در بازار ارز پیش نمی‌آمد و موارد انتظاری و تاثیرپذیری‌هایی که از سایر بازارها وجود داشت، شاید الان نرخ دلار در محدوده ۳۱۰۰ تومان قرار می‌گرفت.
قربانی متذکر شد: به نظر می‌رسد که اگر ما بخواهیم عدد خاصی را مدنظر و مبنای صحبت قرار دهیم، یک مقدار مسیر را اشتباه رفته باشیم. ما باید نگاه کنیم به این‌که آیا بازار ارز، بازار باثباتی است؟ چون بی‌ثباتی در بازار باعث می‌شود که در نرخ‌ها یک رقمی به لحاظ ریسک اضافه شود. بانک مرکزی نیز به جای تمرکز بر یک عدد صرف، بر ثبات بازار همیشه تمرکز کرده است.
وی اظهار داشت: آنچه که رییس‌کل بانک مرکزی عنوان کرده بودند، مضمونش بر این بود که بخشی از این افزایش اخیر نرخ ارز، ناشی از عوامل انتظاری است که پیش‌بینی می‌شود زودگذر باشد و اگر این عوامل انتظاری نبود، نرخ ارز با ادامه روند قبلی‌اش، به حول و حوش ۳۱۰۰ تومان باید افزایش پیدا می‌کرد.
به گزارش تراز، معاون اقتصادی بانک مرکزی در عین حال خاطرنشان کرد: آنچه که هم‌اکنون رخ داده، این است که کیفیت ترازنامه بانک مرکزی بهبود پیدا کرده و ذخایر ما تقویت شده است و ضمنا کیفیت ذخایر نیز بهبود پیدا کرده است. این از مقولاتی است که قدرت بانک مرکزی را در بازار ارز بهبود داده و باعث شده بازار هم با درک این موضوع، انتظارات خود را در سطح بهتر و متناسب‌تری حفظ کند و در نهایت همان‌طور که اشاره شد، تمام این قضایا بدون دخالت مستقیم و حراج ذخایر صورت گرفته است.

دیدگاه شما

خبرنامه