دو سناریوی متفاوت و سردرگمی بازار فولاد

تاریخ ارسال : 09 ژوئن 2014 ساعت : 10:49 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

با اتمام تعطیلات و آغاز به کار مجدد بازار فولاد، انتظار بر این بود که حجم تقاضای انباشت شده در این مدت منجر به بهبود حجم معاملات و نوسان قیمت‌ها شود که البته همین مساله نیز با یکسری تفاوت‌ها رخ داد. به بیان دیگر از روز شنبه قیمت محصولات فولادی شرایط بی‌ثباتی پیدا کرده و در برخی انواع آهن آلات شاهد افزایش و در بعضی دیگر از آنها شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم تا جایی که قیمت‌ها از یک روند عمومی تبعیت نمی‌کند.  در این میان سهم واحدهای نوردی یا همان فولادسازان خصوصی در بازار اهمیت بسزایی یافته است.
با توجه به برخی ویژگی‌ها از جمله هزینه حمل شمش فولاد از کارخانه یا مبادی وارداتی کشور به واحدهای ذوب و نورد، حجم تولید، قیمت تمام شده تولید به تبع سطح تکنولوژی‌ها، راندمان تولید، تخصص مهندسان و تولیدکنندگان، توانایی مالی و شیوه خرید شمش (پیش خرید- نقدی یا اعتباری)، نوع میلگرد تولیدی (گرید A3 یا A2)، سایز تولید و … قیمت تمام شده این واحدها متنوع و بعضا متفاوت است.

دو سناریوی متفاوت
هم‌اکنون دو سناریوی افزایش و کاهش قیمت‌ها در بازار وجود دارد. اغلب فعالان بازار بر این عقیده‌اند که شرایط سخت فعلی ادامه خواهد یافت. از سویی نوسان نرخ‌ها در دو روز گذشته نشان می‌دهد که تقاضای سفته‌بازی (خرید به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها در آینده) و تقاضای سرمایه‌گذاری (خرید سلف از بورس کالا و فروش آن در هفته‌های بعد) تحریک شده است. البته هنوز تقاضای فیزیکی محسوس و ملموسی در بازار دیده نمی‌شود و آدرس‌های اعلامی محدود است.نبود یک روند عمومی در بازار نشان‌دهنده پتانسیلی ذاتی برای نوسانی شدن بازار است. در واقع افزایش یا کاهش قیمت‌ها به صورت نامشخص نشان می‌دهد که بازار در دو مسیر متفاوت یا متناقض حرکت می‌کند. به نظر می‌رسد گروهی از فعالان بازار هنوز به ادامه روند کاهشی گذشته امیدوارند و گروهی دیگر با اتخاذ سیاستی محافظه کارانه خود را برای افزایش قیمت‌ها آماده می‌کنند. در ارتباط با کاهش قیمت‌ها نیز این نکته را باید افزود که برخی عرضه‌کننده‌ها در مواجهه با خریداران و برای حفظ آنها در شرایطی که فضای کلی معاملات آمیخته با رکود است، حاضر به کاهش نرخ‌های نهایی فروش محصولات خود شده‌اند. هرچند بعضی دیگر از فروشندگان به دلایل گوناگون خواهان افزایش قیمت‌ها هستند.  البته تحریک نسبی تقاضا در دو روز گذشته در حالی است که در سمت عرضه‌ انواع محصولات فولادی باید نکاتی را مدنظر قرار داد. در مورد عرضه‌های رسمی بورس کالا باید گفت که موعد تحویل عرضه‌های سه ماه پیش محصولات فولادی هم‌اکنون است. با توجه به کیفیت بالاتر میلگردهای ذوبی و قیمت تمام شده بالای این قبیل محصولات ، فروشندگان در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کنند که پتانسیلی برای حفظ سطوح فعلی قیمت‌ها  است. با توجه به ضعف شدید تقاضا و شرایط بد مالی خریداران، هم‌اکنون بین فروشندگان و به‌خصوص نوردی‌ها رقابت برای فروش محصولات تولیدی شکل گرفته است که به‌طور قطع تولیدکنندگان با قیمت تمام شده کمتر در این رقابت موفق خواهند شد. این مطلب به معنی وجود قیمت‌های متفاوت و متنوعی در بازار فولاد است که می‌تواند پتانسیلی برای کاهش متوسط قیمت‌ها در بازار باشد؛ چراکه معامله برای قیمت‌های پایین‌تر ثبت می‌شود اما معامله برای محصولات باکیفیت بالاتر به ندرت صورت می‌گیرد. این مساله در حالی است که در صورت کاهش بیشتر قیمت شمش فولاد خواه در مبادی ورودی و خواه در کارخانه‌های داخلی باز هم احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها برای مصنوعات نوردی وجود دارد. از سوی دیگر با توجه به شرایط سخت تولید شمش و وجود محدودیت‌های عرضه آهن قراضه، مساله فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش هزینه‌های تولید احتمال کاهش شدید قیمت‌ها تقریبا منتفی است. اما در خصوص بعضی تولیدکننده‌ها با شیوه تولید قوس الکتریکی به جای القایی می‌توان نسبت به ثبات قیمت‌های بسیار پایین فعلی و حتی کاهش بیشتر قیمت‌ها هشدار داد که پتانسیل خطرناکی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها و از همه بدتر متضرر شدن سایر تولیدکنندگان خواهد بود. به نظر می‌رسد برای تبیین شرایط بازار و تحلیل چشم انداز
آینده باید بیشتر منتظر ماند و نوسان قیمت‌ها را در چند روز آینده رصد کرد.

دیدگاه شما

خبرنامه