مسیرهای متفاوت بازار فلزات پایه

تاریخ ارسال : 08 ژوئن 2014 ساعت : 4:33 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

رکود فعلی بازار فلزات پایه و روند متفاوت پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت این محصولات، قدرت پیش‌بینی را از کارشناسان این حوزه گرفته است. این در حالی است که این روز‌ها بررسی روند قیمتی این قبیل کالاها و تلاش برای پیش‌بینی افق آتی آنها برای بسیاری از سرمایه‌گذاران دارای اهمیت فراوانی است. 
هم‌اکنون علاوه‌بر افزایش تقاضا برای این محصولات، همبستگی تغییرات قیمت این کالاها با رشد اقتصادی جهان و برخی داده‌های مهم اقتصادی در نهایت تعیین‌کننده روند بازار در آینده خواهد بود. بر این اساس طی هفته‌های اخیر، نرخ فلزات اساسی کاهش قابل ملاحظه‌ای را نسبت به دو ماه اخیر تجربه کرده‌ و نگرانی از در پیش بودن رکودی دیگر به‌ویژه در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات یعنی کشور چین را نزد بسیاری از کارشناسان ایجاد کرده‌ است. البته رکود فعلی بازار داخلی را هم درگیر کرده‌، به طوری که فلزاتی همچون آلومینیوم، مس و روی نزدیک به دو هفته است تقاضای زیادی را تجربه نکرده‌اند.
آلومینیوم در مسیر افزایش
قیمت‌ آلومینیوم در دو هفته گذشته کاملا در مسیر صعود قرار داشت. به نظر می‌رسد حجم تولید این فلز در اقصی نقاط جهان به نسبت تقاضا کاهش محسوسی یافته تا جایی که هم‌اکنون موجودی انبارهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن به کمترین حد در یک سال گذشته رسیده است. این در حالی است که هم‌اکنون بازارهای داخلی نیز با کاهش موجودی انبارها رو‌به‌رو هستند، شاهد این مدعا در معاملات روز گذشته بورس کالا خودنمایی کرد تا جایی که در مقابل عرضه هزار تنی شمش آلومینیوم 8/99درصد، شاهد ثبت 10هزار و140 تن تقاضا بودیم. چشم‌انداز قیمت‌ها مثبت است و به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت این روند صعودی ادامه یابد. این در حالی است که با توجه به افزایش شتابان قیمت‌ها در روزهای قبل پتانسیل رشد بهای این فلز تضعیف‌شده و به نظر می‌رسد در میان‌مدت قیمت‌ها در مسیر متعادل شدن قرار گیرد.

فاز استراحت مس
هفته گذشته قیمت مس با کاهش محسوسی رو‌به‌رو شد، تا جایی که در قیمت‌های 6 هزار و 660 دلار بخشی از رشدهای گذشته خود را از دست داد. با توجه به روند بهبود اقتصاد جهانی بالاخص در شرق آسیا‌، افزایش قیمت تمام‌شده و کاهش موجودی انبارها می‌توان به افزایش قیمت‌ها امیدوار بود. این در حالی است که فصل باران‌های موسمی تابستانی در شرق آسیا نزدیک است و در کنار کاهش قیمت‌ها در بورس شانگهای به نظر می‌رسد این محصول هم‌اکنون در یک فاز تعدیلی قرار گرفته باشد. با توجه به شرایط خاص فلز مس می‌توان این فاز را یک عقب‌نشینی عنوان کرد که سکویی برای جهش قیمت‌ها در میان‌مدت خواهد بود. در هفته‌های گذشته مس توانست سقف روانی هفت هزار دلار را بشکند، بنابراین درصورت کاهش موجودی انبارها، رسیدن مجدد به قیمت هفت هزار دلار چندان دور از ذهن نخواهد بود.

روی و پتانسیل صعود
قیمت روی نزدیک به 3 ماه است که به صورت عمومی در مسیر افزایش نسبی قرار دارد. موجودی انبارهای روی نزدیک به یک سال‌و‌نیم در مسیر نزولی قرار داشته و هم‌اکنون در کمترین سطح در 3 سال گذشته ایستاده است. با توجه به افزایش عمر معادن روی در اقصی نقاط جهان‌، کاهش عیار و مشکلات دستیابی به مواد معدنی در کنار افزایش هزینه فرآوری، شاهد کاهش عرضه و افزایش قیمت تمام شده هستیم. این در حالی است که در کنار بهبود بازار فولاد و استفاده بیشتر از ورق‌های گالوانیزه‌، این شرایط به برتری محسوس تقاضا به نسبت عرضه ختم شده است.

دیدگاه شما

خبرنامه