نینوا در اشغال

تاریخ ارسال : 11 ژوئن 2014 ساعت : 4:36 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

مالکی: در وضعیت خطرناکی هستیم
گروهک داعش تسلیحات نینوای عراق را به دست گرفت
موصل در اشغال
مالکی: عراق در وضعیت خطرناکی است

گروه بین‌الملل: شهر موصل، مرکز استان شمالی نینوا، بزرگ‌ترین استان عراق بعد از بغداد به طور کامل به دست نیروهای گروهک داعش افتاده است. اعضای «دولت اسلامی عراق و شام»، (داعش)، ابتدا ساختمان استانداری و فرودگاه بین‌المللی‌ این شهر و انبار‌های سلاح آن را تحت کنترل خود درآوردند. اکنون اما خبرها از پیشرفت این گروهک به شهرهای اطراف حکایت دارند.
نخست‌وزیر عراق دیروز در سخنانی در بغداد گفت: عراق در وضعیت خطرناکی به سر می‌برد.
اثیل النجیفی، استاندار نینوا نیز تاکید کرد که ارتش عراق به طور کامل در پی تسلط کامل داعش بر این شهر از موصل عقب‌نشینی کرده است. از سوی دیگر، سعید مموزینی، مسوول اطلاع‌رسانی حزب دموکرات کردستان عراق در استان نینوا اعلام کرد: مقرهای دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق در شهر موصل به طور کامل تخلیه شده‌اند و عملیات تخلیه به دلیل تسلط داعش بر بیشتر مناطق این شهر است.
وی گفت: نیروهای پیش‌مرگ کردستان وابسته به استان نینوا در حالت آماده باش کامل قرار گرفته‌اند.
همچنین خبرگزاری رویترز اعلام کرد که اثیل النجیفی در داخل ساختمان استانداری نینوا به وسیله گروه داعش محاصره شده بود اما توانست فرار کند. برخی گزارش‌ها از فرار وی به اربیل حکایت دارد.
این در حالی است که منابع خبر فرار اثیل النجیفی را که برادر اسامه النجیفی است تکذیب و اعلام کردند که وی در موصل در حال جمع کردن نیرو است.
شبکه العهد لبنان اعلام کرد که اعضای داعش در موصل 28 تبعه ترکیه‌ای را که راننده کامیون هستند ربودند.
یک مقام امنیتی در صلاح‌الدین اعلام کرد که اعضای داعش بر فرودگاه نظامی شرقاط تسلط یافته‌اند و یک هلی‌کوپتر را تحت کنترل گرفته‌اند. نخست‌وزیر عراق دیروز (سه‌شنبه) در سخنانی در بغداد گفت: عراق در وضعیت خطرناکی به سر می‌برد که هیچ کس از مضرات آن در امان نخواهد ماند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی،‌ نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: باید همگان به وظایف خود برای شکست تروریست‌ها عمل کنند. مالکی در ادامه گفت: ما اکنون با حملات وقیحانه‌ای از سوی تروریست‌ها و نیروهای داعش مواجه هستیم که برای رویارویی با آنها همگی باید تلاش کنیم. نخست وزیر عراق در ادامه با قرائت بیانیه‌ای هفت ماده‌ای تاکید کرد که تمامی توانمندی‌ها در عراق به کار گرفته خواهد شد تا ریشه تروریست‌ها در عراق به ویژه در استان نینوا خشکانده ‌شود.

بیانیه دولت عراق به شرح زیر بود:
1. اعلام حالت آماده‌باش کامل در سراسر عراق و بسیج مردمی و نیروهای نظامی در این کشور.
2. نیاز به انجام اقدامات سریع از سوی دولت و ریاست جمهوری برای تامین امنیت و درخواست از پارلمان برای اعلام حالت فوق‌العاده.
3. درخواست از عشایر عراقی برای پیوستن به صفوف نظامیان و مقابله با شبه نظامیان داعش
4. بسیج عمومی و به کارگیری تمامی توانمندی‌های اقتصادی و نظامی عراق برای رویارویی با شبه نظامیان و تروریست‌های وابسته به القاعده.
5. درخواست از سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و دیگر نهادهای بین‌المللی برای عمل کردن به مسوولیت خود در قبال عراق و نیز به رسمیت شناختن جنگ عراق علیه تروریست‌ها.
6. درخواست از کشورهای همسایه عراق برای همکاری با دولت بغداد و کنترل مرزهای این کشورها با عراق جهت ممانعت از ورود تروریست‌ها و تسلیحات به عراق.
7. آمادگی تمامی وزارتخانه‌های عراق برای کمک به مردم و آسیب‌دیدگان تحولات اخیر به ویژه در استان نینوا.
نوری مالکی در پایان بیانیه‌ خود تاکید کرد: تمام کسانی که در حوادث نینوا دچار قصور و کوتاهی شده‌اند مجازات خواهند شد و در این خصوص تحقیقات لازم انجام می‌شود. از سوی دیگر دیروز دولت عراق بسیج عمومی اعلام کرد و از پارلمان خواست تا حالت فوق‌العاده وضع کند. به گزارش «ایسنا» و به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، دولت مرکزی عراق از پارلمان این کشور خواست تا به دلیل شرایط پیش آمده در استان نینوا، در این کشور به ویژه مناطق شمالی حالت فوق‌العاده اعلام کند.
بنابر این گزارش، دیروز در شهر تکریت واقع در استان صلاح‌الدین نیز منع آمد و شد اعلام شد که دلیل آن جلوگیری از حمله احتمالی شبه نظامیان وابسته به «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) به این شهر اعلام شده است.
در کرکوک نیز حالت منع آمد و شد جزئی برقرار شده است و نیروهای دولت مرکزی و پیش‌مرگ‌های کُرد در این منطقه به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند. دلیل این درخواست دولت عراق دستیابی شبه نظامیان داعش به انبارهای سلاح و مقرهای ارتش و نیروهای امنیتی در استان نینوا است که توان تسلیحاتی این شبه نظامیان را بسیار بالا برده است و در نتیجه می‌توانند برای دولت مرکزی عراق خطرات جدی به وجود بیاورند.
بنا به گفته منابع عراقی، شبه نظامیان داعش در شهر موصل که گفته می‌شود بیش از پنج هزار فرد مسلح هستند، توانسته‌اند ده‌ها دستگاه تانک و خودرو زرهی و چندین فروند هلی‌کوپترنظامی را به کنترل خود درآورند که احتمال استفاده از آنها علیه نیروهای دولتی وجود دارد.
در چنین شرایطی، جمع زیادی از اهالی شهر فلوجه در استان الانبار عراق و شهر موصل مرکز استان نینوا به خاطر وقوع درگیری‌ها میان ارتش عراق و گروه داعش به مناطق دیگر مهاجرت کرده‌اند. به گفته شاهدان عینی، این افراد پس از فرار از مناطق مذکور به سمت منطقه کردستان عراق رفته‌اند. یک منبع آگاه در کمیته عالی امنیتی در استان نینوا اعلام کرد حملاتی که به موصل صورت می‌گیرد باعث شده است تا حتی تمامی اهالی این شهر برای دفاع از شهر و استان خود سلاح به دست بگیرند.

 

دیدگاه شما

خبرنامه