بلاتکلیفی بازار فلزات رنگی

تاریخ ارسال : 13 جولای 2014 ساعت : 6:22 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

فلزات پایه طی هفته گذشته در بازار داخلی با وجود رکود معاملات با نوسانات کاهشی و افزایش قیمت مواجه شدند؛ به‌طوری‌که تمام این فلزات از ابتدای هفته تا روز دوشنبه با افت و خیزهای اندک قیمت به معاملات ادامه دادند.

اما پس از انتشار اخباری مبنی بر نتایج مثبت مذاکرات هسته‌ای در اواسط هفته اخیر و افزایش امید به بهبود شرایط اقتصادی، این بازارهای کالایی بار دیگر ریزشی شدند و تا پایان این هفته به این روند ادامه دادند.
به علاوه اخبار مثبت و منفی از وضعیت اقتصادی جهان نیز سبب نوسان قیمت فلزات پایه این مدت در بازارهای جهانی شده است؛ به‌طوری‌که در دو روز نخست هفته میلادی یعنی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، قیمت این فلزات با افزایش رو‌به‌رو شد؛ اما از روز چهارشنبه این روند مثبت با ثبات قیمت‌ها جایگزین شد. انتشار گزارش‌هایی از روند نرخ رشد اقتصادی در چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان فلزات اساسی در جهان به تبع افزایش شاخص PMI (شاخص مدیریت خرید صنعتی) این کشور از مهم‌ترین دلایل افزایش بیشتر قیمت فلزات پایه همچون مس بوده است. البته این در شرایطی است که انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ریزش شاخص‌های سهام در بازار آمریکا و نوسان‌های منفی نرخ نفت ریزش برخی فلزات پایه را به دنبال داشته است. به این ترتیب از آنجا که قیمت‌های جهانی طی هفته‌های اخیر نوسان‌های زیادی را شاهد بوده‌اند، آگاهان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند، تاثیر نوسان قیمت‌های جهانی به‌طور حتم تا حد زیادی بر قیمت‌های داخلی این محصولات در هفته پیش رو تاثیر خواهد گذاشت؛ اما نباید فراموش کرد که علاوه‌بر قیمت‌های جهانی، نوسان رو به پایین نرخ ارز، رکود، محدودیت‌های صادرات و واردات ناشی از سیاست‌های دولت، محدودیت‌های بین‌المللی و در نهایت تغییرات تقاضای داخلی نیز بر بهای داخلی این فلزات تاثیرگذار است. از طرفی از آنجا که رکود مبادلات طولانی شده، بازار داخلی فلزات رنگی در بلاتکلیفی مانده و اکنون که قیمت‌ها بار دیگر نزولی شده‌اند، این بی‌رونقی شدت بیشتری گرفته است.

دیدگاه شما

خبرنامه