تداوم رکود بازار فولاد

تاریخ ارسال : 26 ژوئن 2014 ساعت : 5:28 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

نوسانات رو به پایین نرخ ارز در روزهای گذشته و نیازی که فولادسازان و همین‌طور واحدهای فروش آهن برای تامین نقدینگی در شرایط رکود اخیر بازار مصرف دارند، موجب شده تا از ابتدای هفته، برآیند قیمت محصولات فولادی در بازار غیررسمی کاهشی باشد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» چهارشنبه در آخرین روز معاملاتی هفته جاری علاوه بر آنکه نرخ تولیدات داخلی فولادسازان به‌خصوص مقاطع ساختمانی مانند تیرآهن و میلگرد کاهش یافت، بلکه برخی فولادهای وارداتی به کشور نیز مانند کلاف 5/6 ساده چین و روس در بنادر کشور با افت قیمت روبه‌رو شد. هرچند باید افزود این روند نزولی قیمت‌ها تاکنون موفق نشده خریداران را برای حضوری جدی‌تر در مبادلات بازار رسمی و غیررسمی ترغیب کند و کماکان همان صبر و انتظار گذشته برای کاهش بیشتر قیمت‌ها و امید به بازگشت محرک‌های قوی‌تر برای بهبود واقعی معاملات مهم‌ترین چهره و شاخصه اصلی بازار فولاد در این روزها است.
روز گذشته در بورس کالا نیز در حالی که برای چندمین هفته متوالی شمش فولاد خوزستان به تابلو معاملات نیامد، اما تالار محصولات صنعتی در گروه فولادی‌ها شاهد عرضه مقاطع ساختمانی از سوی فولادسازان خصوصی و دولتی بود. چهارشنبه مجتمع جهان فولاد غرب در یک معامله نقدی 3380 تن تیرآهن شاخه 14 را با قیمت پایه 1700تومان عرضه کرد که معامله نشد.
ذوب‌آهن اصفهان نیز شاخه 27 تیرآهن را با قیمت 1950 تومان به ازای هر کیلو در قالب یک معامله سلف با موعد تحویل پایان تیر‌ماه عرضه کرد که  از 11 هزار تن حجم عرضه این محصول4400 تن آن خریداری شد. در همین حال شرکت تولیدی فولاد سپید‌فراب کویر نیز در یک معامله سلف، سبد میلگرد مخلوط را با قیمت 1610 تومان با موعد تحویل ابتدای مهرماه به تابلو آورد که با 1000 تن مازاد تقاضا، این محصول در حجم  6600 تن به فروش رسید.
محصول دیگری که این شرکت عرضه کرد 1980 تن نقدی سبد میلگرد مخلوط با قیمت 1700 تومان در هر کیلو بود که با 2200 تن تقاضا روبه‌رو شد.
به هر ترتیب در حالی که هفته جاری بازار و بورس کالا فاقد تحرکات مثبت و امیدوارکننده مبنی بر بهبود روند معاملات بود، غالب فعالان بازار همین روند را برای هفته آینده که ماه رمضان نیز آغاز می‌شود پیش‌بینی کردند.
البته در میان رکود بازار مصرف و روند سست معاملات در بازار آزاد و بورس کالا، مهم‌ترین‌ اتفاق هفته آینده را می‌توان عرضه 64 هزار تن سلف شمش 1541 تومانی ذوب‌آهن اصفهان در تاریخ 7 تیر ماه در بورس کالا عنوان کرد. در شرایطی که قیمت‌ها در بازار فولاد رو به کاهش بوده و تقاضا بسیار ناچیز است، به نظر می‌رسد مواد اولیه نیز چاره‌ای به جز تمکین کردن از شرایط موجود و همسو شدن با روند کاهشی قیمت‌ها نداشته‌اند. باید منتظر ماند و دید آیا فولاد خوزستان نیز خود را با این مسیر همسو می‌کند یا همچنان به ارائه شمش با همان قیمت 1602 تومان در تالار صنعتی اصرار می‌ورزد.

دیدگاه شما

خبرنامه