سکوت بازار ورق متاثر از مذاکرات هسته‌ای

تاریخ ارسال : 08 جولای 2014 ساعت : 5:20 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

برخلاف مقاطع طولی مانند تیرآهن و میلگرد که اغلب کاربرد ساختمانی دارند، مقاطع تخت مانند ورق کاربرد صنعتی داشته و به عنوان یک ماده میانی برای صنایع پایین‌دست خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.


از این رو در شرایطی که بازار فولادهای ساختمانی در رکود به‌سر می‌برد، می‌توان انتظار داشت با بهبود واقعی رشد اقتصادی و تقویت صنایع تولیدی که از ورق‌های فولادی در فرآیند تولید استفاده می‌کنند، بازار این محصول هم با رشد و تحرک معاملات روبه‌رو شود.
به گفته یکی از معامله‌گران بازار ورق در روزهای اخیر و به دنبال انتشار اخبار مربوط به ششمین دور از مذاکرات هسته‌ای وین و پیش‌بینی‌های مثبتی که پیرامون نتایج این دور از مذاکرات می‌شود خریداران این محصول از بازار عقب نشسته‌اند و سیاست صبر را در پیش گرفته‌اند، به همین دلیل متوسط نرخ برخی ضخامت‌های ورق سیاه، روغنی و گالوانیزه نسبت به میانگین قیمت‌های هفته قبل تا حدود 5 تا 10 تومان در هر کیلو کاهش یافته‌اند.

این فعال بازار ورق افزود: کاهش قیمت نیز از آن جهت است که قدرت تعیین نرخ ورق در شرایط فعلی بازار در دست خریدار بوده و بنا به چانه‌زنی خریداران نیز معامله روی قیمت‌های پایین‌تری نسبت به نرخ اعلامی فروشنده بسته می‌شود، هرچند در این میان باید افزود معاملات انجام شده در بازار ورق نیز طی روزهای اخیر تنها در حد برطرف کردن نیازهای روزمره بوده و حجم چشمگیری از این محصول مورد مبادله قرار نگرفته است.

از سوی دیگر در شرایطی که بازار ورق دستخوش رکود بوده و معاملات آن متاثر از نبود تقاضا با رکود همراه است، برخی از معامله‌گران در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» از کمبود سایزهای کششی و فوق کششی ورق فولاد مبارکه در بازار خبر دادند. به نظر می‌رسد این سایزها که اغلب در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند با افزایش تقاضا و محدودیت عرضه روبه‌رو شده‌اند که در این شرایط لزوم برنامه‌ریزی شرکت‌های تولیدی ورق برای تولید این سایزهای پرمتقاضی بیش از پیش حس می‌شود.

دیدگاه شما

خبرنامه