نگاهی به تحولات اخیر بازار فولاد داخلی

تاریخ ارسال : 05 جولای 2014 ساعت : 5:28 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

طی هفته گذشته همزمانی چند عامل در بازار آهن موجب شد تا خریداران همانند هفته‌های قبل، در بازار شمش و مقاطع حالت صبر و انتظار پیشین را در معاملات ادامه دهند.
کاهش نرخ ارز در طول هفته (تحت تاثیر دور ششم از مذاکرات هسته‌ای ایران در وین)، آغاز ماه رمضان و رکود شدید مبادلات بازاری محصولات فولادی، پایین آمدن قیمت مقاطع و شمش در بازار رسمی و غیررسمی از جمله عواملی بودند که در این هفته به روند نزولی نرخ‌ها و کاهش حجم دادوستد انواع آهن‌آلات به امید ریزش بیشتر قیمت‌ها در روزهای آتی دامن زدند.  البته در هفته گذشته از آهنگ شتابان افت قیمت در بازار آزاد میلگرد کاسته شد؛ چرا که به‌رغم کاهش بیشتر قیمت این محصول در هفته‌های قبل، از شنبه تا چهارشنبه گذشته تنها به میزان 3 تومان به ازای هر کیلو، قیمت متوسط این محصول در سایزهای 14، 16 و 18 کاهش یافت و به‌طور نسبی میلگرد در ثبات نسبی به سر ‌برد. اما در همین حال بهای شاخه‌های سنگین تیرآهن مانند 22، 24 و 27 روند نزولی شدیدی را طی این چند روز تجربه کرد و از میانگین 832 هزار تومان در روز شنبه به حدود 820 هزار تومان در روز چهارشنبه تنزل کرد. نکته جالب توجه در این میان آنکه شاخه‌های سبک تیرآهن مانند 14، 16 و 18، با رشد 5 هزار تومانی قیمت طی این هفته روبه‌رو شد و از قیمت نسبی 337 هزار تومان به 342 هزار تومان افزایش یافت.  در شرایط رکود تقاضای اغلب محصولات فولادی، افزایش قیمت شاخه‌های سبک تیرآهن که روند صعودی آن از اواخر خرداد‌ماه آغاز شده است علاوه‌بر اینکه نشان‌دهنده جایگزینی مجدد این محصول در ساخت‌و‌‌ساز بنا با میلگرد در قیمت‌های پایین فعلی است، تلاش برخی دست‌اندرکاران بازار را نیز برای ممانعت از عرضه این محصول در بازار غیررسمی منعکس می‌سازد. این سخن به این معنی است که معامله‌گرانی که در قیمت‌های بالا این محصول را خریداری و انبار کرده‌اند به‌دلیل روند نزولی قیمت‌ها در بازار آهن که از حدود دو ماه پیش تاکنون آغاز شده است، تمایل چندانی به عرضه تیرآهن‌های شاخه سبک در بازار آزاد به این دلیل که یا با نرخ‌های فعلی در فروش این محصول ضرر می‌کنند یا به سود مورد انتظار خود نمی‌رسند، ندارند. از این‌رو با کاهش حجم عرضه تیرآهن در بازار قیمت آن به‌طور نسبی در روزهای اخیر رشد کرده است. به هر ترتیب در شرایطی که دورنمای خروج بازار فولاد از رکود در ماه جاری یا حتی ماه‌های آینده در هاله‌ای از ابهام به‌سر می‌برد، قیمت‌ها بنا به رکود میل به کاهش دارند.
صادرات محصولات فولادی، شمش و تختال با موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت بدون سقف زمانی آزاد شده است. آزادسازی صادرات فولاد به‌منظور ایجاد رونق در بازار و خارج ساختن این صنعت از رکود و تامین ارز برای خرید تجهیزات تولید صورت گرفته است، کما اینکه جلوگیری از ایجاد وقفه صادراتی درنظر گرفتن تعهد صادراتی برخی تولیدکنندگان در ماه‌های آینده و همچنین حفظ بازارهای صادرات نیز از تدابیر اندیشیده در این امر است. فعالان بازار معتقدند، در روزهای سخت تولید و رکود بازار فولاد، این موضوع نقطه اتکای خوبی برای تولیدکنندگان صادرکننده به شمار می‌رود که نباید سرسری از کنار آن بگذرند و این فرصت را از دست دهند.

دیدگاه شما

خبرنامه