بازار فولاد در بیم و امید

تاریخ ارسال : 14 آگوست 2014 ساعت : 5:19 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

روز گذشته در حالی که در بازار آهن جو عمومی حاکم بر قیمت‌ها کاهشی بود و اغلب خصوصی‌ها نرخ محصولات تولیدی را در بازه 5 تا 20 تومان کاهش دادند، اما به دلیل اقدامات کنترلی یکی از عرضه‌کننده‌های تیرآهن در شهر اصفهان روند نرخ‌ مقاطع به خصوص در مورد تیرآهن از نزولی به صعودی تغییر یافت.


این مساله در حالی است که به دلیل عواملی از جمله جو روانی کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد و همزمانی آن با افت نسبی نرخ دلار و از سوی دیگر تداوم روند نزولی قیمت شمش وارداتی در مبادی ورودی کشور، پیش‌بینی برای مسیر آتی قیمت‌ها در هفته‌های پیش‌رو کاهشی است.
البته در شرایطی که در زمان اوج تقاضای فصلی انواع فولاد در تابستان قرار داریم، (خرید انواع مصنوعات فولادی به منظور استفاده در ساخت‌و‌سازهای مسکونی) تقاضا تا حدودی در بازار وجود دارد، اما میزان آن در حدی نیست که توانایی اثرگذاری چندانی بر مسیر قیمت‌ها و افزایش آن را در بازار داشته باشد. افزون بر این، مساله دیگری هم که این روزها موجب شده تا قیمت‌ها در بازار میل به کاهش داشته باشند، نبود تقاضای واسطه‌ای یا خرید به انگیزه نوسان‌گیری در بازار آهن است.
به طور طبیعی هنگامی که نرخ‌ انواع فولاد در بازار غیررسمی و بعضا رسمی با روند فزاینده‌ای روبه‌رو می‌شود واسطه‌گران و دلالان با هجوم به بازار، بر التهاب قیمت‌ها و معاملات دامن می‌زنند و شرایط را برای رشد بیشتر قیمت‌ها فراهم می‌کنند، اما هنگامی که بازار به نوعی دچار ثبات و سکون و سردی معاملات شده و نرخ فولاد در مسیری کاهشی پیش می‌رود نوسان‌گیران نیز از بازار خارج شده و به این ترتیب بازار را در سستی بیشتری فرو می‌برند؛ همانند اتفاقات این روزهای بازار آهن.
به هر ترتیب این روزها اگرچه تقاضای مصرف در بازار محدود است، اما باز هم تا حدودی وجود دارد، ولی در مقابل به اعتقاد معامله‌گران خریدهایی که قبلا انجام شده و از کارخانه‌ها حمل نمی‌شود و به طور کلی خریدهای سرمایه‌ای نه مصرفی می‌توانست در بازار حضور بیشتری داشته باشند که این‌گونه نیست.به گفته فعالان بازار در روزهای اخیر اغلب خریداران واقعی نیز ترجیح می‌دهند در حد نیاز خود به معامله فولاد روی آورند و خریدهایی با حجم بیشتر را به آینده موکول کنند. در سمت عرضه نیز با توجه به اینکه مشکل اصلی واحدهای تولیدی و هر فعالی که به نوعی با سمت عرضه در ارتباط است مربوط به تامین نقدینگی است، عرضه‌کننده‌های شمش و مقاطع اعم از واردکننده‌ها و کارخانه‌ها همه در تلاش برای تبدیل کالا به وجه نقد هستند؛ چراکه هم از ضرر واهمه دارند و هم اینکه به نقدینگی بیشتری نیاز دارند.
همزمان با اتفاقات داخلی بازار آهن روز گذشته در بورس کالا نیز فولاد خوزستان سلف شمش را با قیمت 1555 تومان با شرایط بازپرداخت 90 روزه با سود ماهانه 2 درصد به خریداران عرضه کرد که در حجم 17 هزار تن و بدون رقابت خریداری شد. موعد تحویل این محموله پایان شهریور ماه جاری است. باقی عرضه‌کننده‌ها نیز در این روز از حضور در تالار صنعتی به این علت که پیش‌بینی می‌کردند از عرضه‌های استقبال چندانی صورت نمی‌گیرد، ممانعت ورزیدند.

تولیدکننده‌ها در انتظار اجرای بسته خروج از رکود
در شرایطی که در بسیاری از بازارهای کالایی از جمله فولاد رکود فراگیر شده و تقاضا به هیچ عنوان تکافوی عرضه‌ها را نمی‌کند، مهم‌ترین‌ خبر اقتصادی کشور را در این روزها می‌توان ارائه بسته خروج غیرتورمی از رکود توسط دولت برشمرد که آگاهی از جزئیات و نحوه اثرگذاری آن بر سمت تولید، برای اغلب تولیدکننده‌ها از جمله فعالان صنعت فولاد بسیار حائز اهمیت است.
آن‌طور که وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود بیان کرد: اقتصاد از یک‌سو با کاهش تقاضا و از سوی دیگر با مشکلات در جانب عرضه مواجه است، بنابراین راهکارها برای خروج غیرتورمی از رکود که نشانه‌های آن باید در سال 93 و 94 آشکار شود می‌بایست در این دو سهم متمرکز و هدایت شود. طیب‌نیا با اشاره به اینکه 4 دسته سیاست‌ها یعنی سیاست‌های اقتصاد کلان، بهبود فضای کسب‌و‌کار، تامین منابع مالی لازم برای فعالیت‌های تولیدی و فعالیت‌های بخش‌های پیشران و توسعه اقتصاد در برنامه جامع دولت دیده شده است، مواردی همچون عدم افزایش پایه پولی، ثبات نرخ ارز، افزایش گستره خدمات ارزی، سیاست‌های مالی با تمرکز بر سیاست‌های پولی و بودجه‌ای و تسویه بدهی‌های دولت، حمایت از سرمایه‌گذاری، اصلاح ترکیب مالیات‌ها، حمایت از تولید از طریق اعمال مشوق‌ها و معافیت‌ها، تامین مالی از طریق بازار سرمایه، تامین مالی خارجی و بانک‌ها را از دستاوردهای سیاست‌های فوق ذکر کرد.
به این ترتیب اگر دولت و مجلس با یکدیگر همراهی کرده و مقدمات اجرایی شدن بسته مذکور را هر چه سریعتر مهیا کنند می‌توان خوش‌بین بود که روزهای سخت تولید برای بنگاه‌ها به زودی به پایان رسیده و چرخ اقتصاد با بهبود همزمان سمت عرضه و تقاضا در اقتصاد کشور بهتر از گذشته بچرخد.

دیدگاه شما

خبرنامه