دورنمای بازار فلزات پایه چگونه است؟

تاریخ ارسال : 17 آگوست 2014 ساعت : 4:41 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

با توجه به اینکه به روزهای پایانی مردادماه که فعالان بازار آن را ماه تقاضای فلزات رنگی می‌نامند نزدیک می‌شویم، اما همچنان تقاضایی در بازار غیررسمی این محصولات دیده نمی‌شود.


به گفته کارشناسان این حوزه، فروشندگان برای فروش محصولات خود تنها تا پایان شهریورماه فرصت دارند، چرا که اواخر فصل تابستان زمان تولید واحدهای پایین‌دستی و محصولات فلزی است و اگر تولیدکنندگان از حالا به فکر خرید نباشند در پایان ماه آینده با رشد تقاضا و در نهایت افزایش شدید تقاضا مواجه خواهند شد. از طرفی نیز میزان تقاضای فلزات پایه همچون مس و آلومینیوم به شدت در بورس کالا کاهش یافته که این عامل نشان دهنده ادامه رکود در بازار این محصولات خواهد بود.
با توجه به گفت‌و‌گوهایی که طی هفته اخیر با کارشناسان حوزه فلزات انجام دادیم، برخی از آنان معتقد بودند که عمده‌‌ترین عاملی که می‌تواند این روزها به رونق واقعی بازار فلزات پایه کمک می‌کند، عملکرد شرکت بورس کالا و اقداماتی است که برای رشد این بازار می‌توان انجام داد.
البته علاوه بر این عوامل، نرخ فلزات جهانی بر تغییر قیمت‌ها تاثیر بیشتری دارد. از طرفی نیز با وجود اینکه قیمت‌های داخلی با توجه به رکود فعلی بازار ریزش داشته‌اند اما همچنان با قیمت‌های جهانی فاصله زیادی دارند. به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات‌ پایه نمی‌توان قیمت فلزات داخلی را پایین‌تر از نرخ جهانی قرار داد؛ چرا که اگر این‌طور شود موقعیت برای دلالان مناسب شده و بیشتر کالاهای تولید داخل را صادر می‌کنند که نتیجه این امر علاوه بر افزایش قیمت‌ها در داخل، کمبود مواد اولیه تولید خواهد شد. این کارشناس معتقد است که عکس این قضیه نیز وجود دارد، به طوری که اگر قیمت فلز داخلی بیشتر از نرخ جهانی باشد باز هم دلالان بازار از کشورهای دیگر با نرخ پایین‌تر کالا خریداری می‌کنند و با قیمت بالاتری در داخل می‌فروشند. در نتیجه اگر با چنین اتفاقی رو‌به‌رو شویم باید منتظر فلج شدن اقتصاد داخلی باشیم. شاید این روز‌ها قیمت فلزات پایه جهانی روزهای پر نوسانی را سپری کند، اما آگاهان اقتصادی معتقدند این افت و خیز‌ها خیلی دوام نخواهد داشت و روند این بازار با توجه به عوامل مهمی همچون وضعیت رشد اقتصادی جهان، بروز بلایای طبیعی، تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه، سیاست‌های تورم‌‌زدایی چین، سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانک‌های مرکزی دنیا و نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و نیز بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم در دنیا در تعیین روند آتی فلزات تغییر خواهد کرد. هر چند که عده‌ای از کارشناسان در پیش‌بینی‌های خود از افزایش روزافزون تقاضا برای فلزات سخن به میان می‌آورند، اما با این حال این اتفاقات و تاثیر آن بر روند قیمت‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. از سوی دیگر وضعیت خرید و فروش بازار نیز طی هفته‌ای که گذشت کاملا به هم ریخته بود، به طوری که فعالان بازار از کاهش معاملات در هفته اخیر ناراضی بودند اما معتقدند این وضعیت ادامه نخواهد داشت.
به این ترتیب همزمان با کاهش نوسانات نرخ ارز و تلاش آن برای رسیدن به آرامش در کنار تمایل به ریزش قیمت فلزات پایه جهانی پیش‌بینی می‌شود که بازار داخلی این محصولات نیز با شیب ملایم در حرکت باشد، مگر اینکه افزایش تقاضا سکوت بازار را بشکند.
با توجه به این موارد امید به افزایش تقاضا، سیاست‌های خروج از رکود غیرتورمی دولت، احتمال ثبات قیمت‌ها در بازارهای جهانی و افزایش حجم تولید در داخل می‌توان به افزایش تقاضا امیدوار بود.

دیدگاه شما

خبرنامه