صعود دنباله دار فلز نقره‌ای

تاریخ ارسال : 02 سپتامبر 2014 ساعت : 5:31 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

در آخرین معاملات بورس لندن قیمت نقدی آلومینیوم با افزایش محدودی به 2114 دلار در هر تن رسید و هر تن آلومینیوم برای تحویل در سه ماه آینده برابر با 2 هزار و 113 دلار و 30 سنت معامله شد که این موضوع حکایت از دورنمای منفی برای این فلز نقره‌ای دارد.


قیمت آلومینیوم در هفته گذشته 38/1درصد افزایش داشت که رشد قیمت ماهانه این فلز را به 32/6درصد رسانید. این رشد را می‌توان یک رکورد در بین دیگر فلزات پایه دانست. قیمت این فلز به نسبت سال قبل 15/18 درصد افزایش داشته که یک رشد مثال زدنی را نشان می‌دهد.
آلومینیوم در هفته گذشته در بورس فلزات لندن در ادامه صعود 18 ماه اخیر خود و به دنبال نشانه‌هایی از رشد اقتصادی آمریکا که می‌تواند به افزایش تقاضا کمک کند، رشد قیمت را تجربه کرد و به بالاترین میزان از اوایل سال 2013 تاکنون رسید. بازار فلز نقره‌ای به رغم تشدید موج تنش‌ها و بحران اوکراین و ناآرامی‌ها در منطقه دریای سیاه؛ همچنان به روند رو به رشد خود ادامه می‌دهد و براساس پیش‌بینی‌های کارشناسان و به دلیل کاهش موجودی انبارها چشم‌انداز کوتاه‌مدت و میان‌مدت آن نیز صعودی است. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از وال‌استریت ژورنال؛ آلومینیوم یکی از بهترین کالاها و فلزات مورد معامله در مدت اخیر، به دنبال کاهش ذخایر و نیز افزایش تقاضا، با رشد قیمت 16 درصدی از آغاز سال 2014 میلادی تا کنون مواجه بوده است.آلومینیوم فلزی صنعتی است و در اکثر صنایع بزرگ و پرکاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل با رشد اقتصادی کشورها رابطه مستقیم دارد، در همین راستا پیش بینی می‌شود در ایالات متحده با اقتصاد در حال رشد آن که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نیز هست، نیاز مداوم به آلومینیوم بیشتر و بیشتر شود. همچنین انتظار می‌رود افزایش تقاضا از سوی تولید‌کنندگان ماشین و هواپیما، که از این فلز به جای فولاد که سنگین است، استفاده می‌شود؛ یکی از دلایل دامن زدن به روند رو به رشد قیمتی آن باشد. براساس آمارهای رسمی؛ میزان ذخایر موجود در انبارهای بورس فلزات لندن (LME) به پایین‌ترین میزان از دو سال پیش تا‌کنون رسیده که این روند نزولی هنوز هم ادامه دارد.در ماه‌های پیش با افزایش حجم تولید به نسبت تقاضا شاهد افزایش موجودی انبارها بودیم که از اواسط سال 2013 این شرایط دگرگون شد زیرا قیمت‌های پایین آن زمان بسیاری از تولیدکنندگان کوچک‌تر را وارد فاز ضرر می‌کرد. با این حال کاهش حجم تولید، روند رو به بالای قیمت تمام شده به تبع افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه و بهبود تقاضا باعث شد که بازار آلومینیوم وارد یک فاز جدید شود که از آن زمان تاکنون قیمت این محصول به‌صورت کم سابقه‌ای صعودی بوده است. رخدادی که در آینده بر قیمت آلومینیوم مؤثر واقع می‌شود احتمال اتخاذ بسته‌های حمایتی جدید از سوی دولت چین است. دولت این کشور هم اکنون یک بسته یک هزار میلیارد یوآنی برای حمایت از بخش مسکن تخصیص داده که در آینده می‌تواند تقاضای فلز نقره‌ای و بسیاری دیگر از فلزات را افزایش دهد. این در حالی است که اغلب تحلیلگران بر این عقیده‌اند که دولت چین باز هم بسته‌های حمایتی جدیدتری را به کار خواهد گرفت تا رشد اقتصادی این کشور را بیش از پیش تقویت کند.هم‌اکنون و با کاهش شاخص مدیران خرید این کشور احتمال رسیدن به رشد اقتصادی 5/7درصدی اندکی تضعیف شده که پتانسیل جدیدی برای اتخاذ بسته‌های حمایتی دولتی در این کشور است. تمامی این موارد در کنار پایان فصل باران‌های موسمی موارد متعددی برای افزایش تقاضای آلومینیوم قلمداد می‌شوند.

دیدگاه شما

خبرنامه