کسری نقدینگی در بازار

تاریخ ارسال : 02 سپتامبر 2014 ساعت : 5:28 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

اگر به روند معاملات بازار فلزات‌پایه طی 5 ماه اخیر چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای جهانی بنگریم متوجه می‌شویم که طی این مدت این بازارها علاوه بر تلاش برای مبارزه با رکود اقتصادی، تلاش برای خلق نقدینگی در بازار را نیز در دست برنامه‌ریزی داشته و دارند،

به‌طوری‌که نتیجه عملی شرایط رکود کنونی بازارها، کاهش قدرت مانور تولیدکنندگان و کاهش نقدینگی در دست تجار در بازار است؛ اتفاقی که خودبه‌خود شرایط موجود را تشدید کرده و به کاهش معاملات دامن زده است. به همین دلیل هم هست که گاه تغییر قیمت‌ها نیز حتی نمی‌تواند توان بالایی برای ادامه خریدها به بازار تزریق کند.
به این ترتیب این موضوعات در بازارهای داخلی به خصوص در بازار فلزات پایه موجب شده به دلیل کاهش قدرت مانور تجار و فعالان تولیدی، رکود دامنه‌داری در بازار به وقوع بپیوندد که حتی با ثبات نرخ ارز و تعدیل بازار از دامنه آن کم نشده است.
همزمان با اوج رکود، میزان تولید نیز به دلیل ورود به فصل گرما کاهش یافته و بخش‌های کارآمد زیادی از جمله صنایع پایین‌دستی با مشکل مواجه شده‌اند. این در حالی است که اغلب بی‌ثباتی‌های تجاری و کاهش منابع ارزی در این مدت به بحرانی فراگیر تبدیل ‌شدند و همین موضوعات موجب عمیق‌تر شدن رکود فعلی شد.
در این میان کسب و کارهای کوچک نیز به واسطه دارا بودن سرمایه‌های محدود، زودتر و بیشتر تحت تاثیر رکود اقتصادی قرار گرفته‌اند.
این در حالی است که در کشور ما اکثر تولیدات پایین‌دستی صنایع مس و آلومینیوم صنایعی کوچک و کارگاهی‌اند بنابراین از فاکتورهایی شکننده برخوردارند، در حالی که اثرگذاری بالایی بر اقتصاد ملی دارند.
متاسفانه کمبود مواد اولیه در بازار در برهه‌ای از زمان و کاهش قدرت خرید محصولات به دلیل افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه باعث شده است این کارگاه‌ها مجبور به کاهش ظرفیت‌های تولید خود شوند و در عین حال نتوانند در خدمت اقتصاد ملی باشند. این در شرایطی است که بورس کالا در این مدت عملکرد به مراتب بهتری را در مقابل بازار آزاد از خود نشان داده و با اختلاف یک تا2 هزار تومانی توانسته مواد اولیه را در اختیار متقاضیان قرار دهد، اما مشکل آن است که موجودی کالاها بالا نیست و اکثر معاملات در این مدت در مورد مس و آلومینیوم با رقابت همراه بود و در هر معامله به دلیل آنکه عرضه‌ها تکافوی تقاضای بازار را نداشتند در نتیجه قیمت‌ها روزانه در بورس کالا افزایش می‌یافت و البته همین امر به افزایش قیمت در بازار آزاد منجر می‌شد.
به این ترتیب به عقیده فعالان بازار بهتر است نظارت کافی بر میزان عرضه و فروش این فلزات وجود داشته باشد تا قیمت‌ها هر چه سریع‌تر شکل واقعی به خود بگیرند. بررسی بازار فلزات پایه نشان‌ می‌دهد قیمت کالاهای داخلی و خارجی طی 5 ماه گذشته نوسان‌های زیادی را تجربه کرده‌اند، پس بهتر است برای جلوگیری از سود ناشی از افت و خیز قیمت‌ها به وسیله دلالان، مسوولان با نظارت و کنترل بیشتر، بازار را ثابت نگاه دارند.
بر این اساس بسیاری از تحلیلگران بازار فلزات پایه امیدوارند که قیمت‌ها چه در بازار ارز و چه در بازار فلزات صنعتی روند معقولی را طی کنند و به کاهش و ثبات برسند چراکه در ایران، مسائل اقتصادی تحت‌تاثیر جریانات سیاسی قرار دارد و این جریان‌ها باعث افزایش یا کاهش نرخ دلار و به دنبال آن قیمت محصولات می‌شود.

دیدگاه شما

خبرنامه