طلا در گرداب نفت

تاریخ ارسال : 30 نوامبر 2014 ساعت : 8:39 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
صعود بهای طلا در هفته منتهی به 29 آبان ماه توانست جهت پیش بینی های کوتاه مدت را از کاهشی به افزایشی بچرخاند و این در شرایطی است که هفته گذشته در حالی آغاز شد که ارزش اونس با افت 6 دلاری به کانال قبلی بازگشت که این امر ناشی از عملکرد خوب بازارهای سهام، رشد دلار و کاهش تقاضا صورت گرفت.

سایت اتحادیه طلا نوشت: براساس این گزارش، بازار طلای تهران در روز دوشنبه علی رغم کاهش اونس جهانی و در پی افزایش متغییر دلار رشد 3500 تومانی هر مثقال طلای 17 عیار را شاهد بود و این در حالی است که هفته را با متضاد بودن روند افزایشی اونس با دلار با ثبات نسبی آغاز کرده بود. در روز سه شنبه قیمت طلا با رشد 0.3 درصدی روبرو شده بود. اما انتشار آمارهای اولیه در خصوص رشد اقتصادی 3.9 درصدی آمریکا در سه ماه سوم امسال سبب افزایش شاخص سهام در بازارهای جهانی شد که در کنار تقویت دلار بر بازار طلا فشار وارد کرد.

البته در این روز آمارهای دیگری نیز از آمریکا مثل شاخص بهای مسکن منتشر شد که بدتر از انتظارها بود و اثر گزارش تولید ناخالص داخلی این کشور را تحت تأثیر قرار داد.

بازار تهران در روز سه شنبه با توجه به نوسان افزایشی دلار و اونس ارزش هر مثقال را به 411 هزار تومان رساند.

این گزارش حاکیست، بازار طلا قبل از شروع تعطیلات بازارهای آمریکا به مناسبت جشن شکر گزاری مسیحیان روز چهارشنبه را با آرامش سپری کرد و اونس بر 1198 دلار قرار گرفت.

بازار تهران در این روز به علت نوسان افزایشی دلار شاهد افزایش 4300 تومانی ارزش هر مثقال طلای 17 عیار بود که با عبور این ارز از مرز 3300 تومان، بهای این فلز گرانبها به 416 هزار و 500 تومان رسید.

اما کاهش طلا در روز پنج شنبه و ریزش آن در روز جمعه حاکی از قدرت عوامل فشار داشت. قیمت نفت پس از تصمیم اوپک در حفظ سقف تولید با افت شدیدی روبرو شد و ارزش دلار نیز همچنان تقویت شد که بهای اونس را تا سطح 1169 دلار و 50 سنت به عقب کشاند.

گفتنی است، ریزش اونس و افت طلا از سطح 1202 دلار به 1169 دلار در حالی است که سه هفته متوالی صعودی، پیش بینی های کوتاه مدت کاهشی را تبدیل به افزایشی کرده بود. هر چند چشم اندازهای طلا در میان مدت و بلند مدت همچنان کاهشی است.

البته کارشناسانی هم هستند که در بلندمدت برای اونس بهای 1400 دلار را ترسیم می کنند.

اما آنچه در این بین مهم است حرکت طلا و غیر قابل پیش بینی بودن آن است که سرمایه گذاری را در این بازار با جانب احتیاط همراه کرده و این امر تا حد زیادی از قدرت جذابیت طلا کاسته است.

دیدگاه شما

خبرنامه