موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین کاهش یافت

تاریخ ارسال : 12 ژانویه 2015 ساعت : 5:45 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین (بزرگ‌ترین‌ وارد‌کننده مواد اولیه فولادسازی در جهان) به پایین‌ترین سطح خود در 11 ماه اخیر رسید؛ کارخانه‌های فولادسازی قیمت‌ها و تولیداتشان را در فصل زمستان کاهش دادند، به همین دلیل موجودی انبارها با 9/0 درصد کاهش به 100.6 میلیون تن در دوم ژانویه رسید. به گزارش متال بولتن این ششمین هفته متوالی کاهش موجودی محسوب می‌شود و پایین‌ترین سطح از 14 فوریه سال گذشته است.


قیمت سنگ‌آهن در سال گذشته 47 درصد به دلیل افزایش تولید شرکت‌های سنگ‌آهن کاهش پیدا کرد اما در ابتدای سال جدید قیمت این کالا بالاترین سطح افزایش هفتگی 18 ماهه را به ثبت رساند چون تصور بر این بود که چین گام‌های بلندتری را در جهت رشد اقتصادی خود برخواهد داشت. کارخانه‌های فولادسازی معمولا در فصل زمستان قبل از شروع مجدد فعالیت‌های ساختمانی که در فصل تابستان آغاز می‌شود، به موجودی سنگ‌آهن انبارهای خود می‌افزایند و کاهش موجودی انبارها نشان می‌دهد که سنگ‌آهن وارداتی جذب می‌شود.

یک تحلیلگر استرالیایی می‌گوید: این سطح موجودی بسیار معقول است چون زمانی که قیمت‌ها ارزان باشد، فولادسازان به سمت افزایش موجودی‌های خود می‌روند زیرا قیمت‌های فولاد آنان اندکی بهتر است و آنان به حاشیه سود بهتری می‌رسند.

سنگ‌آهن باعیار 62 درصد تحویلی به بندر کینگدائو چین روز دوشنبه گذشته با 5/1 درصد کاهش به 70.87 دلار در هر تن رسید. قیمت سنگ‌آهن در 23 دسامبر به 66.84 دلار در هر تن کاهش پیدا کرد که پایین‌ترین سطح از ژوئن 2009 است و سپس در دوم ژانویه 8/5 درصد افزایش یافت. بسیاری از معادن پرهزینه در شمال چین که در طول زمستان تعطیل کرده‌اند شاید مانند گذشته در ماه مارس پس از رکود قیمت‌ها در سال گذشته تولیداتشان را آغاز نکنند. احتمالا تولید داخلی با 30 درصد کاهش به 236 میلیون تن در سال جاری برسد. اقتصاد چین در سال 2014 شاهد کمترین نرخ رشد از سال 1990 به بعد بود. چون رکود در بازار مسکن، ظرفیت‌های بازار صنعتی و کاهش قیمت‌های کارخانه اجازه رشد بالا را به این کشور نداد.

دومین اقتصاد بزرگ جهان دوسوم عرضه جهانی سنگ‌آهن را می‌خرد. تحلیلگران معتقدند که تقاضای مصرف کننده نهایی چینی نسبتا پایین خواهد بود و تولید هم در طول سال جدید همچنان افزایش خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود قیمت هر تن سنگ‌آهن به 50 دلار در هر تن کاهش پیدا کند.

دیدگاه شما

خبرنامه