پایان مذاکرات ژنو بدون اعلام نتیجه

تاریخ ارسال : 19 ژانویه 2015 ساعت : 6:07 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

مذاکرات هسته ای پس از برگزاری چندین دور مذاکره فشرده و طولانی بین هیئت های ایرانی و آمریکایی، دیروز با نشست جامع دیپلمات های کشورمان و ۱+۵ به پایان رسید و به روال گذشته خبری از مذاکرات طولانی دیپلمات ها به بیرون درز نکرد تا برخی منابع خبری بنویسند که مذاکرات بدون نتیجه به پایان رسیده است.

عصر دیروز در پایان مذاکرات شبکه بی بی سی به نقل از یکی از اعضای مذاکره کننده ارشد غربی، بدون ذکر نام وی، گزارش داد که 1+5 سطح انتظارات خود را از آنچه هدف گذاری کرده، در این دور از مذاکرات پایین نیاورده است.به گزارش نسیم دقایق پایانی دیشب نیز وندی شرمن به همراه اعضای هیئت آمریکایی بدون ارائه هیچ توضیحی محل مذاکرات راترک کردند ونماینده چین نیز از برگزاری دور بعدی مذاکرات در اوایل ماه آینده میلادی خبرداد.

در این مذاکرات ۵ روزه آن گونه که دیپلمات های ارشد به پایگاه المانیتوراعلام کرده بودند بر امکان تسریع در مذاکرات هسته ای که در حدود 5 ماه و 10 روز (دهم تیر 94)از ضرب الاجل پایان آن باقی است، تمرکز شده بود. البته المانیتور پیشتر در گزارشی به گفته های برخی دیپلمات ها اشاره کرده بود که نشست های دیپلمات های ایرانی و آمریکایی را در راستای تدوین یک چارچوب توافق و سپس ارائه آن رابه اعضای 1+5 توصیف کرده بودند. به گزارش تسنیم،همین پایگاه خبری تحلیلی در گزارشی دیگر و به نقل از منابعی اعلام کرد که فعلا هیچ گونه سندی آماده نشده است.به گفته این منابع سندی که ایرانی ها و آمریکایی ها بر روی آن کار می کنند “اصول توافق” نام دارد و ظاهرا بخشی از چارچوب توافقی است که ایران و گروه 1+5 سعی دارند تا ماه مارس (اسفند) به آن دست یابند.

هردو وزیر خارجه ایران و آمریکا که در هفته گذشته دو مرتبه در شهرهای ژنو و پاریس با یکدیگر دیدار کردند، پیشتر ابراز امیدواری کرده  بودند که این دور از مشورت های آمریکا-ایران بتواند به تسریع توافق نهایی کمک کند. در این باره یکی از خبرنگاران اعزامی بی بی سی به ژنو گفته است که طرفین مذاکره اول قرار بود به توافق جامع برسند، بعد این توافق ،توافق سیاسی نامیده شد وحالا حرف از اصول کلی یک توافق زده می شود.

در مذاکرات این دوره که یکی از فشرده ترین مذاکرات هسته ای در یک سال اخیر بوده است، وزرای خارجه ایران و آمریکا چندین ساعت در ژنو و پاریس با یکدیگر گفت وگو کردند و معاونین آنها نیز طی چهار روز گذشته با یکدیگر گفتگو داشته اند تا شاید بتوانند مذاکرات را برای دستیابی به چارچوب توافق و سپس تدوین جزئیات تسریع کنند. حتی پیاده روی 15 دقیقه ای ظریف و کری نیز در ژنو انجام شد.

در همین حال به گزارش ایسنا علی واعظ کارشناس حوزه ایران در گروه بحران بین الملل در گفت وگو با المانیتور تاکید کرد: رایزنی های میان ایران و آمریکا طی روزهای اخیر سخت ترین و دقیق ترین آنها از سال 2013 تاکنون بوده است. از سوی دیگر،رسانه های غربی، از طرح مجلس ایران برای ملزم کردن دولت به غنی سازی 60 درصد با عنوان “هشدار ایران به غرب” و “واکنش به سناتورهای آمریکا” نام برده اند.به گفته “محمدحسن آصفری” عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرح غنی سازی ۶۰ درصدی که قبلا تهیه شده است در صورت ادامه تحریم ها به هیات رئیسه مجلس ارائه می شود. وی تأکید کرده این طرح را ۲۰۵ نماینده امضا کرده اند که بر اساس آن، “اگر غربی ها به ویژه آمریکا دست از زیاده خواهی خود بر ندارند و تحریم ها را دنبال کنند به دولت اجازه داده می شود که غنی سازی ۶۰ درصدی را جهت تامین سوخت زیر دریایی و کارهای صنعتی انجام دهد.

دویچه وله و بی بی سی فارسی اقدام نمایندگان مجلس ایران را واکنشی به سناتورهای کنگره آمریکا خوانده اند. بسیاری از ناظران بر این مساله توافق دارند که اعمال تحریم های جدید نه تنها فرآیند گفت و گوها را تسریع نمی کند بلکه به منزله تیر خلاص بر پیکر گفت و گوهای 14 ماهه بین ایران و 1+5 است. در همین ارتباط «کلسی داونپورت» مدیر برنامه منع اشاعه «کنترل سلاح» یک موسسه غیردولتی در واشنگتن در مقاله ای با عنوان «کنگره باید از مذاکرات حمایت کند نه تحریم های جدید»، طرح تحریم های جدید کنگره آمریکا علیه ایران را به منزله تخریب مذاکرات دانست و نوشت که این طرح حمایت جامعه جهانی از تحریم های فعلی را هم از بین می برد.

دیدگاه شما

خبرنامه