افزایش صادرات لوازم خانگی ایرانی + کشورهای خریدار

تاریخ ارسال : 13 فوریه 2015 ساعت : 7:35 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

انصاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که به طور متوسط 75 درصد از نیاز داخل به لوازم خانگی توسط تولیدات داخلی تامین می‌شود، گفت: لوازم خانگی شامل سه بخش لوازم کوچک، بزرگ انرژی‌بر و لوازم خانگی غیر انرژی‌بر شامل انواع ظروف و … می‌شود.

وی با بیان این‌که در برخی از اقلام، تولیدات داخلی 100 درصد نیاز کشور را تامین می کند، اظهار کرد: کالاهایی مانند بخاری، آبگرمکن، پکیج‌های حرارتی و کولر آبی 100 درصد تولید داخل هستند و در این اقلام اصلا واردات نداریم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی افزود: بیشترین واردات مربوط به اجاق گاز، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی اتوماتیک، تلویزیون و اتو است که کمترین درصد تولید داخل مربوط به اتو می‌شود که تنها 10 درصد از نیاز داخلی را تامین می‌کند.

انصاری با اشاره به پیشرفت صنایع لوازم خانگی در سال‌های اخیر گفت: در این زمینه اقداماتی چون توسعه سرمایه‌گذاری، بهبود کیفیت، توجه به نظام طراحی و مهندسی و نگاه به تولیدات خارجی برای رقابت با آن‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: برای مثال تا چند سال پیش تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی در داخل کشور به ندرت تولید می‌شد در حالی که در هشت ماهه امسال نسبت به سال گذشته رشد 22 درصدی تولید این تلویزیون‌ها را داشته‌ایم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی با بیان این‌که تولیدات یخچال و فریزر 30 درصد و ماشین‌ لباسشویی اتوماتیک 38 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد:‌ این موضوع بیانگر این است که به همین نسبت سهم واردات و اقلام خارجی در بازار ایران کم شده است.

انصاری با بیان این‌که ما از نظر ساختار تکنولوژیکی و فنی در حال پیشرفت هستیم، گفت: در حال حاضر در تولید اقلام بزرگ وضعیت خوبی داریم تا جایی که در کشور تنها اجاق گاز به میزان یک میلیون و 200 هزار دستگاه تولید داریم.

وی با اشاره به کشورهای عمده تولیدکننده لوازم خانگی اظهار کرد: قوی‌ترین کشورها در این صنعت کشورهای اروپایی، چین، کره جنوبی، مکزیک، برزیل ،ترکیه و آمریکا هستند اما در عین حال صادرات ما در هفت سال گذشته سیر صعودی داشته است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی با اشاره به آمار صادرات لوازم خانگی انرژی‌بر در سال‌های اخیر گفت: در سال 1386 میزان صادرات لوازم خانگی انرژی‌بر 82 میلیون دلار بوده که این رقم در سال گذشته به 300 میلیون دلار رسیده است. از سوی دیگر بیش از 20 میلیون دلار نیز لوازم غیر انرژی‌بر از کشور صادر می‌شود.

انصاری عراق، افغانستان و سودان را از پر مصرف‌ترین بازارهای صادراتی کشور ایران عنوان کرد و گفت: در عین حال ایران به کشورهای دیگری چون ایتالیا و انگلیس و برخی کشورهای آسیای میانه و مرکزی نیز صادرات دارد.

وی همچنین درباره واردات مواد اولیه تولید لوازم خانگی اظهار کرد: مواد اولیه‌ای که در این صنعت استفاده می‌شود معمولا از مس،‌ آلومینیوم، مواد پتروشیمی و … است که عمده مواد اولیه‌مان را از داخل کشور تامین می‌کنیم.

دیدگاه شما

خبرنامه