حمایت از صنعت فولاد با وضع تعرفه و حذف ارز مبادلاتی

تاریخ ارسال : 16 فوریه 2015 ساعت : 8:10 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

مدیرعامل فولاد مبارکه حذف کامل تخصیص ارز مبادلاتی به واردات هر نوع فولاد به کشور، وضع تعرفه حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصدی برای محصولات مختلف و تعدیل قیمت سنگ‌آهن و انرژی داخل کشور نسبت به سایر رقبا را از مهم‌ترین راهکارهای حمایت از صنعت فولاد کشور برشمرد.

بهرام سبحانی در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران که با حضور طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، نهاوندیان مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهور و ترکان مشاور رئیس‌جمهور و رئیس دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و جمع کثیری از مدیران و سرمایه‌گذاران بخش‌های دولتی و خصوصی در استان اصفهان برگزار شد، درباره مشکلات فرآوری صنعت فولاد کشور گفت: هم‌اکنون سالانه در کل دنیا ۱/ ۶ میلیارد تن فولاد تولید می‌شود که بیشترین سهم را کشور چین با ظرفیت تولید ۸۱۰ میلیون تن در سال دارد. این به آن معنی است که این کشور حدود نیمی از فولاد جهان را تولید می‌کند. بعد از این کشور ۵ تولیدکننده عمده دیگر وجود دارند که عبارتند از: اتحادیه اروپا، آمریکا، اوکراین، روسیه و ژاپن که هرکدام با تولید سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تن در ردیف‌های بعدی قرار گرفته‌اند. وی با بیان اینکه هم اکنون جمهوری اسلامی ایران ۱۶ میلیون تن فولاد تولید می‌کند، تصریح کرد: این میزان تولید یک درصد تولید فولاد جهان را به خود اختصاص داده و در ردیف ۱۴ قرار گرفته است. سبحانی با تاکید بر نگرانی‌هایی که صنعت فولاد کشور را در سال‌های اخیر تهدید می‌کند، یادآور شد: قیمت سنگ‌آهن در دنیا از ۱۴۰ دلار به ۶۰ دلار کاهش یافته و این در حالی است که در بازار داخل امسال
۱۸ درصد افزایش قیمت یافته است اما در کشورمان در بخش فولاد افزایش ۸۰ درصدی در قیمت گاز و افزایش ۲۵ درصدی در قیمت برق را شاهد هستیم که این تفاوت قیمت در بخش‌های مواد اولیه و انرژی، رقابت را برای ما با سایر تولیدکنندگان دنیا سخت می‌کند.
وی با تاکید بر این نکته که سیل واردات فولاد در منطقه باعث شد روسیه ۳۵ درصد و کشورهای جنوب شرقی آسیا هرکدام بین ۳۵ تا ۴۵ درصد تعرفه واردات بر فولاد خود وضع کنند، تصریح کرد: برخی از کشورها هم برای اینکه از محل واردات بی‌رویه دچار مشکل نشوند، قانون آنتی‌دامپینگ را به اجرا درآورده‌اند. همه این تدابیر اتخاذ شده در کشورهای دیگر در حالی رخ داده که متاسفانه در کشور ما نه‌تنها هیچ‌یک از اقدامات عملیاتی نشده است بلکه به واردات فولاد هم ارز مبادله‌ای تخصیص می‌یابد.
سبحانی با طرح این سوال که وقتی ما در کشورمان به‌ویژه در شرایط اقتصادی فعلی حدود ۱۶ میلیون تن فولاد نیاز داریم و همین مقدار هم تولید می‌کنیم پس چه نیازی به واردات داریم، خاطرنشان کرد: بدیهی است نه‌تنها تخصیص ارز مبادله‌ای به واردات فولاد بی‌مورد است؛ بلکه به ضرر کشور است چراکه در بسیاری از محصولات تولیدشده و برخی از فولادسازهای ما در بخش فروش با مشکل جدی مواجه شده‌اند.
سبحانی با اشاره به اهمیت و ضرورت ایجاد شرایط مناسب برای تولیدکنندگان داخلی در بخش صادرات یادآور شد: برای حضور در بازارهای جهانی باید از شرایط یکسان نسبت به آنها برخوردار باشیم، نه اینکه آنها از مواد اولیه و انرژی برای سایر رقبا شرایطی را فراهم کنند تا در حمل محصولات خود از طریق دریا با کاهش هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو باشند که این امر، کار را با شرایط موجود برای تولیدکنندگان داخلی بسیار سخت می‌کند، علاوه‌بر این آنها از بسته‌های تشویقی در بخش صادرات برخوردارند و بازارهای اروپایی ما را تصاحب می‌کنند. وی افزود: با توجه به محصولات کیفی که در فولاد مبارکه تولید می‌شود ما سال گذشته بیش از یک میلیون تن و تا پایان امسال نیز صادرات ۱/ ۵ میلیون تن انواع محصولات خود را هدف‌گذاری کرده‌ایم که تا اوایل بهمن‌ماه حدود یک میلیون و
۳۰۰ هزار تن آن محقق شده و این درحالی است که اگر روند واردات و عدم حمایت از بازارهای داخلی به همین صورت ادامه یابد ما نه‌تنها به اهداف صادراتی خود دست نخواهیم یافت بلکه در تولید داخل هم با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. همچنین علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران تصریح کرد: در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی دستیابی به رشد اقتصادی مستمر، پایدار، درونزا و برون‌نگر به‌عنوان یک هدف اساسی و بنیانی تاکید شده است. دستیابی به چنین نرخ رشدی مستلزم سرمایه‌گذاری‌های خاص خود است که آن هم توسط بخش خصوصی قابل اجراست. اگر ما به دنبال رشد اقتصادی، افزایش کارآیی و بهره‌وری در نظام اقتصادی کشور هستیم باید زمینه‌های لازم برای افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را مهیا کنیم.

دیدگاه شما

خبرنامه